رونمایی از ماده استراتژیک VCM در پتروشیمی بندر امام

خورنا: کاتالیست بومی سازی شده VCM امروز در شرکت پتروشیمی بندر امام رونمایی شد.

کاتالیست ها ماده ای است که در تسریع واکنش شیمیایی در راکتورها کاربرد فراوان دارد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندر امام گفت : دانش فنی کاتالیست ها پیش از این در انحصار کشورهای خارجی بودکه با بومی سازی آن گامی مهم در زمینه قطع واردات این کاتالیست از کشورهای خارجی فراهم شد.

آقای ظریف کارفرد افزود : این کاتالیست یکی از کاتالیستهای مورد نیاز واحد وینیل کلراید منومر است که به عنوان ماده اولیه تولید پلی وینیل کلراید( PVC ) پتروشیمی بندرامام مصرف می شود.

کاتالیست خارجی با نام تجاری اکسی مکس در راکتورهای بخش اکسی کلریناسیون واحد وینیل کلراید منومر شرکت کیمیا بندرامام به میزان بیش از۳۰ تن در سال کاربرد داشته است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندر امام گفت : تولید این کاتالیست در داخل علاوه بر صرفه اقتصادی تا یک سوم قیمت وارداتی ، زمان تهیه و بکارگیری این ماده ضروری را هم از حدود یک سال به کمتر از یک ماه کاهش داد .

شرکت بسپاران بندرامام چندی قبل نیز توانست با بومی سازی کاتالیست استراتژیک K2 در راکتورهای اتو کلاو واحد پلی اتیلن سبک(LD) بدست متخصصان داخلی گام مهم دیگری در زمینه دانش کاتالیست ها بر دارد .

شرکت کیمیا از جمله شرکتهای تابعه پتروشیمی بندرامام است که ۵ واحد زیر مجموعه دریاچه نمک و بازیافت نمک (SR)، کلرآلکالی (CA)، اتیلن دی کلراید (EDC)، وینیل کلراید منومر (VCM) ، ام تی بی ئی (MTBE) دارد و با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و ۴۳۹ هزار تن انوع محصولات از جمله سود سوز آور ۵۰ درصد ، گاز کلر ، اسید کلرید ریک ۳۳ درصدی ، آب ژاول ، منومر وینیل کلراید ،اتیلن دی کلراید و ماده افزودنی(MTBE) به بنزین سهم شایانی را در تولیدات شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام بر عهده دارد .