سرپرست گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان خبر داد:

سفر بیش از ۳۸۰۰ گردشگر خارجی به خوزستان طی یک سال اخیر

سرپرست معاونت گردشگری اداره ‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت در سال گذشته یک‌هزار 858 نفر و از آغاز سال جاری تاکنون نیز یک‌هزار 990 گردشگر خارجی به خوزستان سفر کرده است.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، پیمان نبهانی با اشاره به تعداد گردشگران ورودی داخلی به استان از تاریخ اول مهرماه ۹۹ تا پایان همان سال اظهار کرد: طی این بازه زمانی، ۳۴ هزار و ۶۸۲ نفر گردشگر داخلی به استان ورود کردند و از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز ۳۱هزار ۱۴۸ نفر به استان سفر کردند.

وی درخصوص گردشگران خارجی نیز افزود: تعداد گردشگران ورودی خارجی به استان در سال ۱۳۹۹، یک‌هزار ۸۵۸ نفر و از آغاز سال جاری تاکنون یک‌هزار ۹۹۰ نفر بوده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر ۷۱ پروژه فعال در حوزه تأسیسات گردشگری شامل هتل‌های یک تا پنج‌ستاره، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیر، سفره‌خانه سنتی، مجتمع خدمات رفاهی و گردشگری، مرکز آب‌درمانی، مناطق نمونه گردشگری، اردوگاه و مراکز سرگرمی ـ تفریحی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۶هزار میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال در سطح استان فعال است که میزان اشتغال پیش‌بینی‌شده برای این تعداد پروژه ۳هزار ۷۳۱ نفر است؛ ضمن این‌که از این تعداد پروژه فعال، تعداد ۳۰ پروژه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۳هزار و ۴۱۷ میلیاردریال و اشتغال ۵۰۶ نفر تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

نبهانی در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی تأسیسات و اماکن اقامتی و گردشگری بیان کرد: در نیمه دوم سال گذشته، سه پروانه دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری بند (ب) صادر شده است که در نیمه نخست سال جاری به شش دفتر و شرکت افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹، تعداد سه جلسه کمیته فنی رسیدگی به شکایات دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز همین تعداد در استان برگزار شد؛ ضمن این‌که در سال ۱۳۹۹ تعداد دو مصاحبه متقاضیان بند (ب) دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برگزار شد که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به سه جلسه افزایش یافت.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اضافه کرد: همچنین در سال ۱۳۹۹، پروانه بهره‌برداری بند (ب) ۱۷ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری تعلیق شد که این تعداد در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به دو مورد تقلیل یافت.

نبهانی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا، براساس بخشنامه وزارتخانه، همه گواهینامه‌های حرفه‌ای در حوزه گردشگری سلامت به مدت یک‌سال تمدید شدند گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ گواهینامه در این حوزه صادر، چهار گواهینامه تمدید و دو گواهینامه درحال طی مراحل صدور هستند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ مجوز یک سفره‌خانه سنتی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان صادر شد و پنج مورد بازدید نیز از مراکز پذیرایی ـ گردشگری صورت گرفت که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز همین تعداد بازدید از این مراکز انجام شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹، برای یک هتل و ۲۸ خانه‌مسافر پروانه بهره‌برداری صادر شد و در همین سال پروانه بهره‌برداری ۲۰ هتل، دو مهمانپذیر، دو بوم‌گردی، دو مرکز تفریحی ـ سرگرمی و دو مجتمع گردشگری نیز تمدید شد؛ ضمن این‌که در سال جاری، پروانه بهره‌برداری برای یک هتل و پنج خانه‌مسافر صادر شد و پروانه بهره‌برداری سه هتل، دو مهمانپذیر و سه مرکز تفریحی ـ سرگرمی تمدید شد.

نبهانی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته، شرکت‌های “حافظان مسیر گردشگری” در اهواز و “هیوااعتماد اروند” در خرمشهر نیز به عنوان عامل تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات تأسیسات گردشگری در خوزستان تعیین شدند و برای آن‌ها پروانه فعالیت صادر شد.

وی بیان کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۰ (از تاریخ ۲۸ اسفند تا سیزده نوروز) دو هزار و هشت نفر در مراکز اقامتی اقامت داشتند که به منظور نظارت بر اقدامات این مراکز، ۳۵۱ بازدید نظارتی نیز انجام شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، تعداد ۵۸ موافقت اصولی برای تأسیسات اقامتی (شامل هتل، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری، بوم‌گردی و …) صادر شد و این در حالی است که در سال جاری تاکنون ۲۱ موافقت اصولی صادر شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹ برای چهار طرح گردشگری مجوز ایجاد و اصلاح صادر شد که در سال ۱۴۰۰ این تعداد به هشت طرح افزایش یافت.

نبهانی با بیان این‌که در یکسال گذشته، شش مجتمع تفریحی ـ گردشگری آبی در حوزه‌های آبگیر سدها و دریاچه‌های شهرستان‌های اندیکا، لالی و مسجد‌سلیمان تقاضای صدور مجوز داشتند که مدارک آن‌ها درحال بررسی است، افزود: در بخش گردشگری دریایی، باتوجه به اهمیت ایجاد و توسعه گردشگری دریایی پایدار در رشد اقتصادی و فرهنگی شهرهای ساحلی از اروندکنار تا هندیجان، طرح مطالعات برای ایجاد کمپ‌های دریایی توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهشهر با موضوع بررسی و مطالعه جامع به منظور تهیه بسته پیشنهادی گردشگری دریایی انجام شده است که این طرح در راستای ایجاد بستر مناسب با هدف جذب سرمایه‌گذاران و تحقق گردشگری دریایی پایدار در منطقه صورت پذیرفته است.

وی در این زمینه افزود: شهرداری ماهشهر با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان، انجام مطالعات زیربنایی گردشگری دریایی را درخصوص جانمایی اسکله‌ها و لایه‌روبی خورها به منظور تسهیل تردد شناورها و جانمایی ایجاد کمپ گردشگری در دریا روی طیف‌ها (جزایر کوچک که هنگام مد یک متر زیر آب می‌روند) انجام داده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان درباره تسهیلات پرداخت‌شده به تأسیسات گردشگری گفت: در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با ایجاد ۱۱ نفر اشتغال مستقیم به ۲ مرکز سفره خانه و مضیف سنتی(بوم گردی) و آژانس گردشگری پرداخت شد و در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون مبلغ ۲۹میلیارد و ۷۸۵میلیون ریال تسهیلات به پنج مجتمع گردشگری، خدمات رفاهی و بوم‌گردی با ایجاد اشتغال مستقیم ۲۳ نفر پرداخت شد.

نبهانی در پایان به جشنواره‌های برگزارشده توسط این معاونت طی یکسال گذشته اشاره و عنوان کرد: «جشنواره چای ترش در روستای علوه در شهرستان کارون، گل نرگس در شهرستان بهبهان و انار شیوند در شهرستان ایذه در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شدند و در همین سال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، جشنواره انار در روستای میرعالی اندیمشک توسط انجمن حامیان طبیعت زاگرس آن شهرستان برگزار شد. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز جشنواره انگور به صورت خانوادگی و در گروه‌های چهارنفره با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روستای غزاویه شهرستان کارون اجرا شد و در همین سال جشنواره خرما نیز در همان شهرستان با حضور گردشگران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شد.