آغاز مانیتورینگ مرزهای دریایی خوزستان

خورنا: فرمانده مرزبانی کشور گفت: عملیات مانیتورینگ مرزهای خوزستان درحوزه دریایی همزمان با چند استان دیگر آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسین ذوالفقاری در نشست خبری با خبرنگاران در اهواز اظهار داشت:‌ یکی از برنامه‌های جدی در مرزها تأمین امنیت و کاهش هرگونه ناامنی و قاچاق است.

*وضعیت امنیت در تمام مرزهای کشور پایدار است

وی ادامه داد: این برنامه در همه مرزها چه خشکی و چه دریایی در حال انجام است و وضعیت امنیت در تمام مرزهای کشور پایدار و بسیار مطلوب است.

فرمانده مرزبانی کشور در ادامه با اشاره به برنامه مرزبانی برای تأمین امنیت دریایی خاطرنشان کرد: درحوزه دریایی عملیات مانیتورینگ مرزهای خوزستان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد مانیتورینگ، با استفاده از امکانات فنی واحدها در مرکز استان و مرکز شهرستان، می‌توان مناطق تحت پوشش را به صورت مستقیم و آنلاین نظارت کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این طرح در چهار استان کشور در حال انجام است که در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده و در خوزستان نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به بالا بودن ضریب امنیت در مرزهای کشور یادآور شد: هم‌اکنون امنیت در مرزهایی که آسیب‌پذیری بالایی داشتند، به طور کامل برقرار شده است.

وی، علت امنیت در برخی مرزها را وجود ثبات در کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: ترکیب اطلاعات در مرزها با اطلاعات کشورهای همسایه موجب افزایش کنترل بر مرزها شده است.

*قاچاقچیان احساس امنیت نمی‌کنند

فرمانده مرزبانی کشور متذکر شد: در مرزهای شرقی کشور در طول سال‌های پس از انقلاب آسیب‌پذیری بالایی وجود داشت و بسیاری از نیروها نیز در این مناطق به شهادت رسیدند. در این مرزها رشد تروریست نیز وجود داشت، اما اکنون به دلیل حضور مؤثر نیروهای مرزبانی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قاچاقچیان احساس امنیت نمی‌کنند.

وی ابراز داشت: با اجرای برنامه‌های کنترل مرزی، قاچاقچیان در زمینه انتقال مواد به کشور دچار تردید شده‌اند و با کنترل حوزه خشکی، فعالیت خود را به حوزه آبی بردند و با کنترل حوزه‌ آبی باز به حوزه خشکی برگشتند و اکنون در سردرگمی هستند.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به همکاری و تعامل نزدیک مردم برای برقراری پایدار امنیت در مرزها اذعان داشت: در شمال غرب و غرب کشور مردم به شدت طرفدار برقراری امنیت هستند و این همکاری و آگاهی مردم موجب شده وضعیت امنیت مرز بهبود یابد و فضا برای فعالیت تبهکاران ناامن شود.

*تعامل کشورهای عراق و ترکیه برای برقراری امنیت در مرزها

وی در ادامه با اشاره به مرز ایران و عراق در استان خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر برای برقراری امنیت در این مرز، مرزبانی عراق در جوار مرزبانی کشور ما تلاش کرده و در کنترل مرز همکاری می‌کند.

فرمانده مرزبانی کشور اظهار داشت: در مرز ترکیه نیز کنترل دو طرفه است و امنیت مرز با سرعت در حال افزایش است.

ذوالفقاری ادامه داد: همه کشورهای همسایه سعی می‌کنند مرز امنی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه جدی ما این است که کشورهای همسایه پای کار بیایند و همکاری روزانه داشته باشند و حتی کوچکترین موضوع را اطلاع دهند.

فرمانده مرزبانی کشور در ادامه با اشاره به وضعیت امنیت مرزهای دریایی و خشکی در استان خوزستان به تعامل متقابل عشایر و نیروهای مرزبانی اشاره کرد و گفت: با توجه به نظارتی که به صورت تخصصی و توسط تیم‌های بازرسی از واحدهای مرزبانی و دریابانی خوزستان به عمل آمد، مذاکراتی با رؤسای عشایر و معتمدان در شهرستان دشت‌آزادگان انجام شد تا نظارت و کنترل مرز با همکاری بیشتری انجام شود.

*مرزهای خوزستان کاملاً انتظامی می‌شود

ذوالفقاری تصریح کرد: در این بازرسی‌ها تصمیماتی برای خوزستان اتخاذ شد، به طوری که اعتباراتی در سال ۹۲ در این خصوص اختصاص می‌یابد.

وی عنوان کرد: نیازمندی‌های خوزستان در مرز با عراق به شکل جدی بررسی شد که با توجه به این نیازها برنامه داریم، مرز استان را کاملاً انتظامی کنیم و صرفاً مرزبانی استان در مرز مستقر شود.

فرمانده مرزبانی کشور در ادامه از افزایش میزان کشفیات انواع مواد مخدر خبر داد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته با کشف بیش از ۹۵ تن مواد مخدر در مرزها، کشفیات مواد مخدر ۴۹ درصد افزایش یافت.

ذوالفقاری افزود: در این مدت همچنین کشف سلاح ۴۰ درصد کاهش یافت و کشف ورود مشروبات الکلی نیز ۲۸ درصد کاهش یافت.

وی یادآور شد: در این مدت کشف قاچاق سوخت با افزایش تفاوت قیمت، ۸۶ درصد افزایش یافته است. این میزان سوخت بیش از ۲۶ میلیون تن برآورد شده که بخش عمده‌ای از این کشفیات در دریا بوده است.

 فرمانده مرزبانی کشور در پایان از کاهش ۶۴ درصدی میزان کشف تجهیزات ماهواره خبر داد.