انفجار قیمت مسکن درسال ۹۲ ؟

خورنا: سعید کوشافر: امروز و درحالی که بازار مسکن التهابهای جدیدی را تجربه میکند , وزیر در هشداری که خیلی هم کارساز به نظر نمیاید اخلالگران دراین بازار راتهدید کرد, این همه درحالی است که معلوم نیست وزیر کسانی را که به گفته وی اخلالگرهستندبه چه چیزی تهدید کرد و ایا فقط این افراد اخلالگر هستند که باعث گرانی های اخیر مسکن شده اند یا خود دولت نیز در این پروسه نقش داشته وحالا سعی دارد با تهدیدهای توخالی مقصر سازی کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با کسانی که بخواهند در بازار مسکن و قیمت های آن اخلال ایجاد کنند، با استفاده از ابزارهای قانونی مانند اعمال مالیات سنگین بر معاملات بیش از یکبار، برخورد می شود.

علی نیکزاد افزود : به متقاضیان تهرانی توصیه می‌کنم خانه دار شدن را از طریق سیاست های دولت پیگیری کنند ، چرا که عزم دولت برای خانه دار کردن مردم راسخ است و پیمانکاران و انبوه سازان کشورمان نیز چنین توانایی دارند.

وی با اعلام اینکه ادعا نمی کنیم قیمت مسکن تغییر نکرده است ، تصریح کرد: باید توجه داشت که قیمت مسکن به اندازه تورم و بیشتر از آن رشد نداشته است.

نیکزاد با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۰ و قبض گازبهایی که درب منازل ارسال می‌شود ، حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران خالی از سکنه است، گفت : به دستگاه ها و افرادی که به امید گرفتن تراکم سیار و افزایش قیمت مسکن در حال خرید در بازار مسکن هستند، هشدار می دهم که شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به هیچ عنوان با فروش تراکم غیرمجاز موافقت نخواهد کرد.

***جهش گرانی دربازارمسکن
نیم نگاهی به اظهارات وزیرراه وشهر سازی نشان میدهد حداقل وی وجود گرانی در این بخش را انکار نکرده اما انرا برابر با تورم میداند , حال میماند که منظور از تورم مورد نظر وزیر , تورم اعلامی بانک مرکزی است یا تورمی که مردم انرا درخریدهای روزانه لمس میکنند که به طور قطع باید گرانی های این روزهای کالای اساسی مردم مورد نظر باشد , چراکه افزایش قیمت مسکن حداقل دوبرابر نرخ اعلامی تورم از سوی بانک مرکزی ونهادهای رسمی است .

درهمین راستا , نایب رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران گفت: در سه ماهه گذشته تورم نهفته‌ی بخش مسکن، فرصت خودنمایی یافت تا جهش خود را به بازار نشان دهد که این افزایش قیمت حداقل تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سعید آسویار اظهار کرد: در ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت مسکن بودیم به طوریکه خانه‌ای که طی سه سال و نیم رشد قیمت داشت، در این مدت افزایش قیمت چشمگیرتری را شاهد بود و این وضعیت در بازار ارز نیز خود را بیشتر نشان داد.

وی درباره چگونگی کنترل قیمت مسکن بیان کرد: این کنترل باید در کل اقتصاد کشور صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری‌ها در کشور با اعتماد بیشتری انجام شوند.

آسویار با تاکید بر نرخ سود سپرده اخذ شده از سوی بانک‌ها و تاثیر آن بر مسکن اظهار کرد: تا زمانی‌ که بانک‌ها سود ۲۰ درصدی برای سپرده‌گذاری به مردم می‌پردازند، وضعیت خانه به همین روال ادامه خواهد داشت.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران ظرفیت مسکن در کلان‌شهر تهران را با ساخت واحدهایی همچون مسکن ویژه و مسکن مهر مناسب عنوان و اظهار کرد: اگر مسکن ویژه با بافت فرسوده شهری که در اختیار شهرداری است، تلفیق شود و به صورت پروژه‌ای مشارکتی با انبوه‌سازان انجام شود، ۱۰۰ درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی سه موضوع مهم را در این زمینه دخیل دانست و افزود: ابتدا بهتر است وزارت راه و شهرسازی با شهرداری و بافت فرسوده قیمت‌ها را مهار کنند، سپس سیاست‌های حمایتی در زمینه وام و تخصیص عوارض از سوی شهرداری صورت گیرد و در پایان، پروژه‌ها به صورت مشارکتی به انبوه‌سازان واگذار شود.

همچنین , معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اگر قیمت زمین در نقاط مختلف، مناسب‌تر در نظر گرفته شود به سرعت می‌توان از روند افزایشی و کاذب قیمت مسکن و همچنین افزایش بی‌رویه نرخ زمین جلوگیری کرد.

بهروز علیشیری – رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ، اظهار کرد: قیمت مسکن در دوره کوتاه به شدت افزایش یافته اما به دلیل کشش‌پذیری بالای این بخش، به راحتی می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

وی افزود: چنانچه حوزه مسکن سود آور است باید با یک شبکه تامین مالی صحیح و با ترکیبی از منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و تخصصی، شرکت‌های بین‌المللی داخلی و خارجی پروسه زنجیره‌ای تولید داشته باشیم.

***منتظر گرانی بیشتر باشید
درهمین حال امروز یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بازار مسکن تمایل به خرید و فروش خانه های کلنگی بیش از آپارتمان نو است، گفت: افزایش قیمت آپارتمان و وجود سود بیشتر در ساخت و ساز خانه های کلنگی موجب شده که تمایل به خرید و فروش این قبیل خانه بیشتر شود.

مجید جلیل سرقلعه اظهارداشت: آپارتمان ها رشد قیمت و ارزش افزوده خود را داشته اند و به همین دلیل برای سرمایه گذاران مسکن سوددهی آنچنانی ندارد و بنابراین سرمایه گذاران رو به خانه های کلنگی آورده اند که تا با ساخت و ساز و تبدیل آن به آپارتمان به سود بیشتری دست بیابند.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خرید و فروش خانه های کلنگی آپارتمان سازی در آینده را رونق می دهد، تصریح کرد: آینده بخش مسکن متعلق به کسانی است که دست به ساخت و ساز خانه های کلنگی می زنند و تعداد آپارتمان بیشتری جهت عرضه داشته باشندو از همین رو خانه های کلنگی طرفداران بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک شدن به اتمام دوره دولت دهم ابهاماتی را در بازار مسکن به وجود آورده است، گفت: هنوز مشخص نیست که طرح مسکن مهر در دولت آینده تداوم بیابد و همین موضوع بازار آینده مسکن را با ابهاماتی مواجه کرده است.

جلیل سرقلعه با تاکید بر اینکه قیمت مسکن رو به افزایش است، عنوان کرد: به طور قطع در سال آینده جهش قیمتی بسیار شدیدی در مسکن اتفاق می‌افتد و اگر عرضه مسکن نیز کاهش یابد، روند افزایش قیمت مسکن شدیدتر خواهد بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در حال حاضر این گونه شایعه شده که مالکان مسکن و زمین از خرید و فروش خودداری کنند تا در سال آینده با قیمت بیشتری مسکن و زمین خود را عرضه کنند و پیش بینی متخصصان مسکن و کمیسیون عمران مجلس این است که احتمال به حقیقت پیوستن این موضوع زیاد است.
***قدرت خرید مسکن هر روز کمتر میشود

درهمین راستا یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس افزایش قیمت مصالح ساختمانی را ناشی از بی تدبیری متولیان بازار مسکن دانست و گفت: در حال حاضر با تداوم افزایش قیمت مسکن ،طبقه متوسط جامعه به خصوص در تهران و کلانشهرها قدرت خرید مسکن را از دست داده است.
حامد قادرمرزی ، اظهار داشت: البته قیمت آن دسته از مواد اولیه مورد استفاده در ساختمان که از طریق واردات تامین می شود، تحت تاثیر نوسانات قیمت ارزو تحریم ها قرار دارد اما متاسفانه برخی دلالان از رشد نرخ ارز و مساله تحریم ها سوء استفاده کرده و افزایش قیمت تمام مصالح ساختمانی را رقم می زنند.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه نظارت دولت بر بازار و قیمت مصالح ساختمانی تصریح کرد: اگر دولت نظارت بسیار جدی و مستمر بر بازار مصالح ساختمانی داشته باشد و با گرانفروشان و متخلفان برخورد قانونی کند، دیگر شاهد این آشفتگی در قیمت مصالح ساختمانی نخواهیم بود اما متاسفانه دولت و به ویژه سازمان های نظارتی و تعزیراتی در این زمینه غفت می کنند.

وی در ادامه افزود: اوضاع اقتصادی کشور به گونه ای است که بر اقتصاد مسکن هم تاثیر گذاشته است و بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت سال آینده بازار مسکن و قیمت ها انجام داد اما با تداوم افزایش قیمت مسکن قدرت خرید مردم نیز کاهش خواهد یافت.
قادرمرزی تاکید کرد: زمانی که به تبع رشد نرخ مصالح ساختمانی قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن برای سازندگان افزایش بیابد، آنها نیز قیمت نهایی مسکن را افزایش خواهند داد که این اتفاق در سال آینده محسوس تر خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پیش از این طبقه متوسط رو به پایین جامعه از خرید مسکن محروم شد، گفت: در حال حاضر طبقه متوسط جامعه نیز به خصوص در تهران و کلانشهرها و مراکز استان ها قدرت خرید مسکن را از دست داده است.

***نقش دولت در گرانی مصالح
گرانی مسکن از چند شاخص منشعب میشود و تغییر قیمت هر یک از این شاخصها به گرانی مسکن میانجامد , به نظر میرسد این روزها تمام این شاخصها همپای هم افزایش قیمت را تجربه میکنند که درنهایت به سیر صعودی قیمت مسکن منجر شده است , یکی از این شاخصها قیمت زمین است , دیگر قیمت مصالح ساختمانی و اخرین ان نحوه ساخت , مکان و زمان ساخت است . انچه که بیش ازهمه به چشم میاید وسنگ بنای یک ساختمان در هر نقطه کشور است , حتی اگر محیط شهری نباشد و شاخص قیمت زمین و نحوه و زمان ساخت هم در ان تاثیر نداشته باشد , مصالح ساختمانی است که این روزها قیمت ساخت خانه در روستاها راهم بالا برده است .

دراین خصوص , رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت باید اراده بیشتری در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن داشته باشد، گفت: عدم نظارت و کنترل دولت از یک سو و نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر در افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر گذاشته است.
علی اکبر آقایی اظهار داشت: متاسفانه دولت بر بازار مصالح ساختمانی نیز همچون بازار سایر کالاها نظارت و کنترلی ندارد و قیمت مصالح ساختمانی برای چندمین بار در سال جاری افزایش یافته است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نبود تعادل و آرامش در اقتصاد کشور از عوامل دیگری است که بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر گذاشته است و تا زمانی که اقتصاد کشور به یک تعادل و توازن نرسد، شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نابسامانی اقتصاد پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده را دشوار کرده است، تصریح کرد: اگر دولت اراده ای برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا داشته باشد شاید در سال آینده جهش قیمتی در مسکن نداشته باشیم اما در غیر این صورت افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده را علت دیگری برای افزایش قیمت مسکن ارزیابی کرد و گفت: اگر قرار باشد قانون هدفمندی یارانه ها در شش ماهه اول یا شش ماهه دوم سال آینده اجرا شود، به طور قطع در قیمت مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبهم بودن تداوم اجرای طرح مسکن مهر در دولت بعدی تاثیرات منفی در قیمت مسکن برجا می گذارد، گفت: البته طرح مسکن مهر نیز به رغم نکات مثبتی که داشت، به اهداف اساسی اش مانند ایجاد توازن در عرضه و تقاضاو تامین مسکن برای اقشار بسیار ضعیف جامعه مانند افراد زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی دست نیافته است.

دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم دراین خصوص با بیان اینکه با آغاز سال جدید و پایان عمر دولت دهم سردرگمی های بازار مسکن افزایش خواهدیافت،گفت: به نظر می رسد دولت رغبت چندانی برای کنترل بازار مصالح ساختمانی ندارد و از همین رو شاهد افزایش قیمت هستیم.

عباس فلاحی باباجان در گفت و گو با خانه ملت، اظهار داشت: متاسفانه در بازار مصالح ساختمانی نیز مانند سایر بازارها نظارت و کنترلی از سوی دولت انجام نمی گیرد و اگر وضع به همین صورت باشد، امکان افزایش شدیدتر قیمت ها نیز وجود دارد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در حال حاضر در تعدادی از استان‌های سردسیرکشور به دلیل سردی هوا کارهای ساختمانی تعطیل است و اگر با مناسب شدن شرایط آب و هوایی، کارهای ساختمانی نیز در این مناطق آغاز شود، استفاده از مصالح ساختمانی رشد کرده و افزایش قیمت آن نمود بیشتری خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: به نظر می رسد عده ای با نفوذ به بدنه دولت و با هماهنگی هایی که انجام می دهند، افزایش قیمت اقلام و کالاهای مختلف و از جمله مصالح ساختمانی را رقم می زنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پایان دولت دهم و آغاز به کار دولت جدید نظارت ها بر بازار مصالح ساختمانی و همچنین مسکن کمرنگ تر از پیش خواهد شد، گفت: شواهد حاکی از آن است که در سال آینده دولت نظارت و کنترلی بر بازار مسکن نخواهد داشت و این موضوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به تبع آن مسکن را موجب خواهد شد.

***وام و ابهام درقیمتها

افزایش وام مسکن به ۵۰ میلیون تومان شاید اسانترین راهی بود که به ذهن دولتمردان رسید تا انرا عاملی برای کاهش قیمت مسکن و تسهیل خرید عنوان کنند , اما ایا به واقع این کارکرد را ازافزایش میزان وام میتوان انتظار داشت , کارشناسان نظرات متفاوتی ارایه کرده اند , برخی موثر و برخی انرا عامل گرانی بیشتر دانسته اند , درعین حال یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مدیریت تنظیم بازار مسکن در دست یک عده خاص قرار دارد گفت: راهکار کاهش قیمت مسکن افزایش وام ساخت و تزریق اعتبارات به مردم نیست.

عباس فلاحی‌بابا‌جان ، با تأکید بر اینکه قیمت مسکن باید توسط دولت و مسئولان کنترل شود، گفت: ضعف نظارتی موجب افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساخت خانه و به تبع آن سیر صعودی بهای مسکن در کشور شده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که گرانی مسکن با دادن وام‌های مختلف جبران نمی‌شود تصریح کرد: افزایش وام‌های مسکن زیاد شدن تقاضا و در نتیجه بالا رفتن‌ قیمت‌ها را در بازار رقابتی برای فروش موجب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت باید افسار افزایش بی‌رویه قیمت مسکن را به دست بگیرد گفت: راهکار کاهش قیمت مسکن افزایش وام و تزریق اعتبارات به مردم نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت تنظیم بازار مسکن در دست یک عده خاص قرار دارد افزود: متأسفانه اهمال در وظایف پرواز قیمت ها را برای مسکن رقم زده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که افزایش بهای تولید اثر مستقیمی بر افزایش قیمت مسکن در کشور داشته گفت: واردات برخی مصالح با قیمت بالا ناخودآگاه بر قیمت نهایی مسکن سرشکن شده و بهای تمام شده خانه‌ها را بالا می‌برد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *