دره چهار شیر دیگر

به مناسبت فرا رسیدن ۱۸ شهریور ماه سالروز شهادت ناجوانمردانه احمد شاه مسعود، شیر دره پنج شیر

فرهاد باغبانی

وقتی که برای نخستین بار ایده ی «مثلث_اتا» را توسط استادم روانشاد” نوربخش_رحیم زاده ” دانش آموخته راستین استاد پرفسور” شروین_باوند، آریا_پارت ” نظریه پرداز فلسفه آمپیر و پروفسور “حبیب الله نوبخت” سیاستمدار، دین پژوه و تاریخدان ایرانی شنیدم پی به رابطه ی تنگاتنگ وی با احمدشاه_مسعود بردم و بدینسان عشق و ارداتم به ورجاوند_بنیاد فزونتر شد و علاوه بر احساس ملی میهنی، اینبار مکتب و اندیشه ایران گرایی را با آن نگاه استراتژیک شناختم.

در نقشه راه «مثلث_اتا»، استاد نوربخش رحیم زاده ایده ای را برای اتحاد بین ایران، تاجیکستان و افغانستان پیشنهاد نموده بود. یک سند راهبردی برای جغرافیای سیاسی ایران زمین متکی به تمدن و فرهنگ ایران زمین.

مثلث می توانست طبق این نظریه تبدیل به مربع و حتی پنج ضلعی و شش ضلعی شود. وقتی این سند مهم استراتژیک در نیمه دهه هفتاد خورشیدی چاپ و منتشر شد از سوی شیر دره پنچ شیر، تاجیک ها و ایرانی تباران منطقه خراسان بزرگ با استقبال عجیبی روبرو شد. به گونه ای که هزاران نسخه از این مقاله در کشورهای افغانستان و تاجیکستان، سمرقند و بخارا بویژه در مناطق تحت نفوذ ائتلاف شمال چاپ و تکثیر شد.

روانشاد نوربخش_رحیم زاده ارتباط تنگاتنگی با ائتلاف شمال برقرار کرده بود. به شهید استاد ربانی و احمد شاه مسعود ارادت ویژه داشت و به حکومت ایران به خاطر عدم توجه و کمک لازم به ائتلاف شمال بسیار گلایه مند. کار به جایی رسید که به شورای عالی امنیت ملی کشور نامه ها نوشت و اعلام کرد که اگر دولت ایران قصد یاری به شمالی ها در برابر فرقه طالبان را ندارد، خود می تواند با توجه به امکانات و نیرویی که در دست دارد به یاری همتباران خویش بشتاید.

می گفت: من آنقدر در ایلم (بختیاری) و در میان نهضتم هوادار و هواخواه دارم که به این ندای آرمان خواهانه پاسخ در خور و شایسته داده خواهد شد.

صد افسوس که زمان مهلت نداد و درست قبل از فرو ریختن برج های دوقلو در یازده سپتامبر در نیویورک تیر غیب خیانت و جنایت به سوی سردار بزرگ ایران زمین روانه شد. وی بوسیله خیانت شغاد زادگان بیگانه پرست ناجوانمردانه شهید شد.

فرمانده احمد_شاه_مسعود در توطئه ای بس هولناک اینبار نیز با دسیسه دشمنان همواره در کمین پیروان ایرانشهری ترور شد.

خبر شهادتش را من و یکی دیگر از سروران به استاد نوربخش دادیم و ایشان از پشت خط تلفن گریه نمی کردند بلکه آنچه که می شنیدم صدای فغان و ضجه بود. می گفت دوباره و چه نابهنگام پهلوان سرو قامتی فرو افتاد، جهان پهلوان زمانه به خنجر خیانت کشته شد. چه بسیارند روزهای شوم در این دیار و چه اندکند روزهای خوش زندگی.

شیون و گریه استاد در گوشم هنوز پس از گذشت سال ها می پیچد. غم سنگینی این مرگ و خیانت به ایرانشهر ابدی است.

چند روز پس از خبر شهادت احمد شاه مسعود، روانشاد رحیم زاده مقاله ای سراسر آغشته به خون دل خطاب به همتباران و خراسانیان نوشت:
«دره پنج شیر داشت و حالا چهار شیر دیگر. مبادا چهار شیر از پای بیاستند و از شر طالب ها آسوده خاطر و دست از مبارزه برکشند.

می خواست با پیامی امید بخش به اهالی پنجشیر قوت قلب بدهد؛ زندگی و مبارزه همزاد یکدیگرند. رابطه نهضت و مکتب ورجاوند و ائتلاف شمال از طریق روانشاد نوربخش بسیار صمیمی و گسترده بود. ایشان در زمانی که کابل در محاصر طالب ها قرار گرفته مسوولیت رساندن سوخت به احمد_شاه_مسعود را برعهده گرفت.

با گذشت زمان همچنان این پیوند عمیق میان هر دو سوی مرز استعمار ساخته همچنان استوار باقی مانده است.

او می گفت: اگرچه مسعود را ناجوانمردانه کشتند ولی نهضت ورجاوند_بنیاد هنوز دل خوش و امیدوار به بهترین یارانی همچون لطیف پدرام_استاد_عطا_محمد_بلخی_ و دکتر_سینا_دلیری عبدالله_عبدلله و امام_رحمان رهبر فرهمند تاجیکان جهان، آن ها هنوز شیران غُران خراسانند. استاد افق را می دید.

او می دانست که روزی خواهد رسید که احمد مسعود نره شیر و فرزند راستین و دلاور ایشان تک و تنها در میان انبوهی از دشمن داخلی و خارجی درفش مبارزه علیه اشغالگران اجنبی طالبی را برافراشته می کند. رهبر جنبش مقاومت ملی که این روزه بار دیگر دره پنجشیر را به نماد مبارزه و مقاومت بر علیه تروریسم و ارتجاع قومی مذهبی در ایران خاوری تبدیل کرده است.

بی دلیل نیست که امروز از تهران تا مشهد و هرات تا بلخ و کابل و دوشنبه و مرو تا سمرقند و بخارا مردمان ایرانی تبار در راستای حمایت از جبهه مقاومت ملی فریاد می زنند:
تا خون در رگ ماست
احمد مسعود رهبر ماست

دریغا که هیات حاکمه بنیه و اراده کافی ندارند! سال هاست کم توجهی دیپلماسی تهران نسبت به خراسان بزرگ خسران زیانبخش برای “اتا” به همراه آورده است. اوج این دور اندیشی و عدم شناخت بایدها ملی در سیاست خارجی و سرزمین های همسایه را در جریان حمله دوباره طالب ها و پاکستان به پنجشیر و همچنین اشغال افغانستان توسط طالبان با همراهی جهان استعمارگر می تواند دید؛ سکوتی همراه با غفلت که تعبیر به رضایت می شود.

خسران این سیاست اشتباه نسبت به همتباران خود در ایران خاوری در کوتاه مدت و دراز مدت را به زودی خواهیم دید. هشداری که باید جدی گرفته شود. ولی افسوس مثل همیشه به دیدگاه های وطن پرستان اهمیتی داده نمی شود. امروز دشمنی خطرناک مرزهای شرقی ما را تهدید می کند. فورا اقدام کنید. از سیاست پدافندی در قبال همتباران پنجشیری به پلتیک آفندی تغییر جهت دهید چرا که فردا خیلی دیراست.

چه زیبا و آرمان خواهانه شاعر جوان میهن پرست نجیب_بارور پنج شیری که جاودانه و به یاد نیاخاک سرود:
هرکجـــا مـــرز کشیدند، شمـــا پُل بزنید
حرف “تهران” و “سمرقند” و “سرپُل” بزنید
هرکجــــا مرز… -ببخشید که تکرار آمد
فرض بر این که- کشیدند، دوتا پُل بزنید

پاینده_ایران