مرمت گندی شاپور در فاز جدید کلید خورد

مدیر پایگاه ‌ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری گندی‌شاپور و ایوان کرخه از ادامه روند ساماندهی، حفاظت و مرمت در محوطه تاریخی گندی‌ شاپور خبر داد.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب زلقی امروز دوشنبه ۱۵شهریور با بیان این خبر توضیح داد: اقدامات حفاظتی روی ترانشه کاوش شامل اندود کاهگل حفاظتی بر جداره‌ها و کف و مرمت حفاظتی در قسمت‌هایی از دیواره و پی‌های آسیب‌دیده و همچنین ساماندهی محیطی پیرامون ترانشه کاوش انجام شده است.

وی بیان کرد: دومین فصل از ساماندهی سازه‌های آبی نیز با اجرای اقدامات مرمتی روی صیفون شماره دو و پل‌بند اطراف این سازه آغاز شده است که شامل بررسی و شناخت سازه‌های موجود به منظور اقدامات بهتر حفاظتی و مرمتی و مرمت پایه‌های پل‌بند شماره دو از سمت غرب است.

مدیر پایگاه‌ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری گندی‌شاپور و ایوان کرخه ادامه داد: همچنین اقدامات مرمتی روی تونل یا کانال آب‌بر و موج‌شکن‌ها مطابق باطرح اولیه تا قسمت مدنظر درحال انجام است.

زلقی تصریح کرد: اندود بدنه‌ها، کف‌سازی روی سطح کانال‌ها با تکنیک مواد و مصالح سنتی (با ملاط ساروج) از دیگر اقدامات درحال انجام روی این سازه‌ها است.

وی در ادامه به آغاز روند عملیات ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری و پاکسازی و مرمت نمای اصلی (ضلع شمالی آرامگاه) نیز اشاره کرد و گفت: در این عملیات، پاکسازی نمای آجری آسیب‌دیده از عوامل محیطی و ترمیم گلدسته‌ها درحال اجراء است.

مدیر پایگاه‌ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری گندی‌شاپور و ایوان کرخه در پایان عنوان کرد: «این پروژه با اعتباری بالغ بر سه‌میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است گندی ﺷﺎﭘﻮﺭ از شهرهای قدیم استان خوزستان است که توسط شاپور اول ساسانی ﺩﺭ ۱۸ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ شرقی ﺩﺯﻓﻮﻝ ﻭ ۵۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺷﻤﺎﻝ غربی ﺷﻮﺷﺘﺮ ﻭ ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺷﺮﻕ شهرستان ﺷﻮﺵ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﺷﺎﻩﺁﺑﺎﺩ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺑﻨﺎ ﺷﺪه است و این شهر که در زمان خود از
ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۱۰ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩﯼ ۴۶ ﺟﺰﺀ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ است.