رازهای موفقیت سایت “خبر فارسی” از زبان مدیرش

خورنا: خبرفارسی این روزها جایگاهش را در بین مخاطبان و خبرنگاران پیداکرده. رتبه ۲۷ ایران و نام و آوازه اش موید این امر است ، حتما برای شما هم جالب است که بدانید خبرفاسی چطور آغاز کرد و به اینجا رسید.به همین خاطر به سراغ محمد قیومی مدیر این سایت رفتیم تا از رازهای موفقیت خبرفارسی سردر بیاوریم در این مسیر با ما همراه باشید.
خودتان را برای کاربران ما معرفی کنید و بفرمایید در چه زمینه ای تخصص دارید؟
من محمد قیومی هستم در رشته تجربی تحصیل کردم و با وجودی که در دانشگاه رشته زبان انگلیسی قبول شدم ترجیح دادم وارد عرصه کار آفرینی شوم و تجربه چندسال کار در بخش فنی صداو سیما به من کمک کرد تا بتوانم به ایده راه اندازی سایت خبرفارسی برسم.

خبرفارسی چطور آغاز بکار کرد و عمده فعالیت های آن درچه زمینه ایست؟
من ۵ سالی در بخش فنی اخبار صدا و سیما مشغول کار بودم،همیشه می دیدم که منابع اخبار نزدخبرنگاران و دبیران خبری چقدر اهمیت دارد و در عین حال چندین ساعت وقت مفید آنها برای مطالعه اخبار متعدد در مورد یک موضوع و پیدا کردن اخبار جدید ومعتبر به هدر می رود دقیقا از همان زمان بود که به فکر راه اندازی سایتی افتادم که نیاز خبرنگاران و مردم عادی را در زمینه دسترسی به اخبار مختلف فراهم کند.
سپس طرحم را برای مراجع مختلفی مثل صداو سیما و وزارت ارتباطات مطرح کردم اما از آن استقبالی نشد با این وجود به دلیل علاقه شخصی خودم روی این طرح کار کردم و بالاخره در سال ۸۹ به این نتیجه رسیدم که به صورت جدی روی آن کار کنم. به این ترتیب در ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ نسخه اولیه سایت خبر فارسی بعد از ۳ سال کار ناپیوسته در محیط وب در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
هدف گذاری اصلی سایت خبر فارسی چیست و اگر این سایت نبود جامعه خبری ایران چه چیزی را از دست می داد؟
هدف اصلی در دسترس قراردادن اطلاعات و اخبار برای کاربران است. برای مردم و خبرنگاران سخت است که با توجه به حجم زیاد محتوای سایت های اطلاع رسانی اخبار مورد نیاز خودشان را یکجا و سریع پیدا کنند. ما در واقع تلاش می کنیم کمک کنیم هرچه سریع تر و  راحتتر به این مهم دست یابند.
از آنجایی که روند انتخاب اخبار ما بدون دخالت سلایق شخصی انجام می شود و کاملا بی طرفانه و سیستماتیک هستیم ، کاربران هم به ما اعتماد کرده اند. در واقع اشخاص با سلایق و دیدگاه های مختلف نیستند که اخبار خبر فارسی را انتخاب می کنند این سیستم است که براساس ملاک ها ومعیار های مشخص و به شکل کاملا بی طرفانه اخبار را برمی گزیند.


شیوه گزینش اخبار در خبرفارسی به چه نحوی است؟

اخبار خبر فارسی بر اساس یک سری معیار های کاملا مشخص شده انتخاب و انتشار می یابد عواملی مثل میزان استقبال کاربران، میزان به اشتراک گذاری خبر، ارسال لینک اخبار ، رفتار کاربران و همچنین میزان واکنش کاربران به اخبار است که در انتخاب اخبار تاثیر گذار بوده و اخبار منتخب را بر می گزیند.
آیا سایت خبرفارسی مشابه خارجی هم دارد و نحوه عملکرد سایت های اینچنینی در سطح جهان چطور است؟
سایت هایی مانند گوگل نیوز هستند که درسطح بین الملل کاری مشابه کارما انجام می دهند. به طور کلی سایت ما و سایت های مشابه در جهان به عنوان موتور های جستجوی تخصصی (vertical search engine) شناخته می شوند این موتورهای جستجو قادرند با تمرکز بر روی موضوعات خاص اطلاعات مورد نیاز را گزینش و باز نشر دهند.
خبرفارسی اخبار را مد نظر قرار داده اما این محتوای خاص می تواند شامل یک حرفه یا موضوع خاص مثل بازگانی باشد.در واقع این موتور ها ازبین حجم بالای محتوا اطلاعات را طبقه بندی کرده و به شکلی کاربردی برای کاربران فراهم می کنند.
اینگونه موتور های جستجو هر روز اهمیت بیشتری می یابند و در حال توسعه اند.
خبر فارسی در ابتدا برای شما یک ایده شخصی بوده آیا این ایده توانسته شکل پروژه کارآفرینی پیدا کند و درآمد زا باشد؟
خبرفارسی درحال حاضر پروژه اصلی شرکت”پرتو تک سامانه” است و به طور مستقیم ۴ نفر روی این پروژه کار می کنند. به قول شما این ایده شخصی  این روزها درآمد زایی خوبی دارد و هزینه ها که کم هم نیستند را پوشش می دهد.
خبرفارسی درحال حاضر تعداد مشخصی سایت معتبر را تحت پوشش قرار می دهد و برای افزودن سایت های جدید هزینه دریافت می کند اما در بلند مدت سیاست ما این است که بدون دریافت هزینه این کار را انجام بدهیم و امیدواریم تحقق یابد.
برنامه های طولانی مدت شما برای خبر فارسی چیست و قرار است در آینده به کجا برسید؟
در حال حاضر در حال انجام تحقیق و بررسی بر روی نسخه جدید خبر فارسی هستیم که امید واریم تا ۳ ماه آینده به اجرا در بیاید درحال حاضر نسخه جدید به طور آزمایشی بر روی qoqnos.ir در حال بررسی است و امید واریم بتوانیم در یک برنامه زمان بندی مشخص نسخه جدید را join کنیم.
در نسخه جدید امکانات بیشتری به سایت افزوده خواهد شدو امیدواریم بتوانیم محتوای ۱۰ برابر را پوشش دهیم در این نسخه زیرشاخه هایی جدیدی را تحت پوشش قرار می دهیم و برچسب های خبری براساس موضوعات روز را مد نظر قرار خواهیم داد تا رضایت کاربران هرچه بیشتر تامین شود.