قدرت خوزستان در یکپارچگی آن است

قدرت و عظمت خوزستان در بیداری و نبوغ مردمان این سرزمین سوخته نهفته است، بیداری و هوش هیجانی جمعی ساکنین وطن پرست این خطه تاریخی، تابع مستقیم اتحاد مستحکم اقوام آن است

قدرت خوزستان ، در یکپارچگی آن است

غلامحسین رنجبرها

سلسله پایان ناپذیر چالش ها و تسلسل و تنوع بحران های خوزستان ، بیش از هر زمان دیگری ، ایجاب می نماید که اقوام و مناطق خوزستان، در یک هارمونی هم افزای وصف ناپذیر، به فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی، وحدت کلمه واقعی را وجاهت اجرایی ببخشند و همواره ، همچون سنوات گذشته متحد بمانند.
قدرت و عظمت خوزستان در بیداری و نبوغ مردمان این سرزمین سوخته شده نهفته است، بیداری و هوش هیجانی جمعی ساکنین وطن پرست این خطه تاریخی، تابع مستقیم اتحاد مستحکم اقوام آن است.

تجزیه درونزا و حاشیه ساز استان قدرتمند و پهناور خوزستان و شمال و جنوب کردن آن، ضمن احترام فائقه به همه نمایندگان امضاء کننده آن ، این طرح تفرقه افکن مصداق کج اندیشی ، دشمن شادی و تفرقه بینداز انگلیسی است تا واریته مظلومیت تکراری خوزستان در پدیده غارت آب آن و فریاد تشنگی انسانی در روستاها و تشنگی تولیدی در باغات و مزارع کشاورزان ، اعتراضات معیشتی و کارگری ، در هاله ای از سکوت و فراموشی فرو رود ، و جنبش احقاق حق طبیعی و مطالبه گری عمومی مردمان حق جوی خوزستان ، منحرف و بی سرانجام بماند

خوزستان متکی به منابع فسیلی (جنوب آن)و خوزستان متکی به منابع آبی (شمال آن) ، زنجیره مکمل و لازم و ملزوم همند که در پرتو همبستگی و هم اندیشی استراتژیک مستمر ، آستانه موفقیت و به ثمر نشستن آرزوها و آمال مردمان سخت کوش این دیار آسیب دیده ، کاملا فراهم شده است و پیروزی پر هزینه مردم ، نزدیک است.

در این مرحله حساس روشنگری مردم خوزستان ، شمال و جنوبی کردن استان، سرگرم کردن و راندن مردم به حاشیه های کم ارزش و فراموشی و یا کم رنگ شدن پدیده انتقال میان حوزه ای آب است، تا مافیای غارت آب و سدسازی با طیب خاطر به اهداف شوم خود برسند و مطالبه حق طلبانه مردم خوزستان در حوزه پایداری آب کارون و در در نطفه خفه شود.

محروم کردن استان فرضی شمالی خوزستان از دسترسی به آبراه های بین المللی جنوب، یکی از موانع توسعه ایی این طرح غیر کارشناسی شده ، ارزیابی می گردد.

در ابعاد منافع ژئوپولیتیک و امنیت ملی، خوزستان یکپارچه، حصارمستحکم ، سنگر و مدافع استوار مرزی در قبال طمع خواری اسرائیل و وهابیت منطقه است.

خوزستان دین خود را ادا کرده و در یک آزمون بسیار سخت و پرهزینه در سنگر اول دفاع ایران ، استوار و مردانه ایستاد.
خوزستان شکسته و دو دسته شده، آسیب پذیر و در مقابل تهاجم سخت افزاری و نرم افزاری دشمنان پیدا و پنهان منطقه، ناتوان و مستاصل خواهد گردید.

طرح بحرانزا و مناقشه آمیز و ضد امنیتی تجزیه خوزستان، که عاری از پشتوانه توجیهات اقتصادی ، فنی و اجتماعی است، فی نفسه شکستن حرمت مردمان خوزستان سرفرار و بلکه توهین به شعور و خردجمعی اهالی این استان، تلقی می گردد

مجلس نشینان محترم ، بدون تردید ، تحقیقا و هوشمندانه، این طرح ناپخته و ضد منافع ملی را در شرایط حساس آغاز مدیریت دولت سیزدهم ، ناکام می گذارند و نجات تالاب های پنجگانه ( شش ها و ریه) و رودخانه های پنجگانه( منابع ثروت و اشتغال) خوزستان بزرگ را در سرلوحه خود قرار می دهند.

در حالی که همسایه شرقی کشور در آتش منازعات داخلی ، شدیدا می سوزد ، دامن زدن ناشیانه به تنش سیاسی در جنوب غربی ایران ، مسیر رشد اقتصادی ونجات اقتصاد در حال فروپاشی ایران را ،ناهموارتر می سازد.

انشقاق در صفوف نمایندگان خوزستان در مجلس ، انشقاق در صفوف بهم پیوسته مردم غیور را دامن می زند که به صلاح منافع کوتاه مدت و دراز مدت خوزستان مظلوم و ولایت مدار نیست.

اگر قدرت خوزستان بزرگ را در جذب اعتبارات عمرانی و توان پیشرفت و توسعه آن، ۱۰۰ ژول فرض کنیم قدرت خوزستان شمالی و جنوبی هرکدام به تنهایی ۵۰ ژول نخواهد بود بلکه ۲۰ ژول خواهد شد که این تفرقه، موج مهاجرت سرمایه های مادی و معنوی و هنری را از شمال و جنوب استان ،دو چندان خواهد کرد.

خوزستان در عین حال اینکه ، نگین طلایی و صندوقچه ارزی و پشتوانه امنیت غذایی نظام جمهوری اسلامی است، به لحاظ تکثر بحرانها و میزان عقب ماندگی های ساختاری و محرومیت های متعدد ،پتانسیل انفجار ناخواسته ،عصیان و خیزش های اجتماعی ، بر آن مترتب است.

فلذا همزمان ، پاشنه آشیل نظام هم محسوب می شود ، به همین علت، امروز اولویت کتمان ناپذیر این استان پربازده ، ارتقاء سطح برخورداری از امکانات رفاهی و آیتم های توسعه ایی از رهگذر همبستگی استانی ، آنهم در فضایی آرام ، تلقی می گردد.

خطاب به جناب مولوی، طراح تقسیم استان ، خاطر نشان می گردد :
عامل عقب ماندگی این استان مظلوم از قافله تمدن و شاخص های توسعه در حد و قواره و شان خوزستان ، پهناوری آن نیست ، اگر بزرگی جغرافیایی خوزستان مانع پیشرفت آن بود پس می بایست ایالت های وسیعتر در آمریکا ، چین و روسیه در جا میزدند.
علل عقب ماندگی خوزستان بیشمارند از جمله ابتدا سوء مدیریت ها و سپس عدم مطالبه گری مستمر و …..، همچنین کوچک کردن خوزستان ، آنگونه که شما پیش بینی کرده اید موجب چابکی سیستم های اداری و مدیریتی نخواهد شد بلکه برعکس ، در مجموع بر حجم و تنومندی و هزینه و بار مالی نظام اداری هر دو استان خواهد افزود.

اخذ دو بودجه برای دو استان کوچک شده ، یک نوع فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر کاستی ها ، ضعف ها و ناتوانی های مدیریتی مدیران قلمداد می گردد.

شما هنوز در رفع معضل ساختاری و نیاز اولیه حیات ، یعنی آب آشامیدنی آبادان بزرگ و روستاهای آن ، مانده اید، آنوقت رویای دو استانی شدن در سر می پرورانید.!

انتظار می رود، جسارتا شما که نماینده محترم مجلس ایران هستید منادی وحدت ، همدلی اقوام و ریل گذار امر توسعه متوازن استان و منشا نوع آوری و آفریننده امید باشید نه اینکه منشا تشتت ذهنی و مناقشه آفرینی باشید.