ناقوس بحران «طلاق» در خوزستان به گوش می‌رسد

خورنا: همیشه زمان اتصال و وصل را در کتاب‌های شعر می‌نگارند ولی هیچ‌گاه شعری درباره طلاق و جدایی نشنیده‌ام و نخوانده‌ام ولی این بار قرار است درباره مفارقت بنویسم و این کار بسیار دشوار است.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، طلاق به معنی جدایی و جدایی و مفارقت بین دو زوج است و به این دلیل به جدایی دو زوج و همسر اطلاق می‌شود که در سال‌های گذشته در این باره آمارهای زیادی اعلام شده که هرکدام با آمار نهادهای دیگر متفاوت است و همیشه نیز نقیض منابع قبلی ارائه شده است؛ البته تا کنون مشخص نشده که چه منبعی باید آمار دقیق طلاق را ارائه کند که این خود یکی از دلایل دشواری نوشتن در این باره است.

یکی از مجاری عرضه آمار در این باره دادگستری است که در این باره افزایش ۷.۹ درصدی آمار طلاق را اعلام می‌کند و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در این باره اظهار می‌دارد: رشد طلاق و تشکیل پرونده‌های مفارقت در دادگستری خوزستان رشد قابل توجهی داشته است.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی درباره تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای سال ۱۳۸۹ در دادگستری خوزستان افزود: در سال ۱۳۸۹ بیش از ۶ هزار و ۱۳۳ پرونده مربوط به طلاق مفتوح و تشکیل شده است.

وی با اشاره به آمار سال ۱۳۹۱ خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۱ نیز در دادگستری خوزستان بیش از ۶ هزار و ۷۲۸ پرونده مربوط به طلاق در خوزستان تشکیل شده است که این آمار رشد ۷.۹۱ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

آمار سخن می‌گوید

در حالی که بسیاری سعی دارند آمار طلاق را در خوزستان همراه با کاهش نشان دهند ولی آمار در این باره چیز دیگری را نشان می‌دهد و ادعا را در این باره نفی می‌کند تا جایی که مدیرکل ثبت احوال و اسناد خوزستان گفت: در مقایسه‌ با آمار سال‌های گذشته مشخص می‌شود که در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۳ هزار و ۷۷ فقره طلاق در خوزستان به ثبت رسیده است.

بهنام مریدی درباره آمار طلاق‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۰ در خوزستان بیان کرد: در سال ۱۳۹۰ بیش از ۴۵ هزار و ۵۱۰ فقره طلاق در خوزستان ثبت شده است که این آمار رشد فزاینده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل خود دارد.

وی با اشاره به شرایط استاندارد موجود در بخش طلاق در کشور تصریح کرد: در تهران هر چهار ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود، در کشور به صورت میانگین از هر هفت ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و در خوزستان شرایط از همه شاخص‌های اعلام شده بهتر است و از هر ۹ ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود.

راه سوء استفاده را بسته‌ایم

مریدی درباره سوء استفاده‌ای که از مشکلات سیستمی می‌شود، عنوان کرد: پیش از این به دلیل نبود سیستمی جامع و آنلاین سوء استفاده‌های زیادی در این باره می‌شد و پروسه ثبت دستی طلاق و ازدواج نیز زمان بسیاری نیاز داشت و در این میان افراد دیگری اقدام به کلاهبرداری می‌کردند که راه برای این کار بسته شده است.

مدیر کل ثبت احوال و اسناد خوزستان اضافه کرد: در شرایط کنونی ثبت ازدواج و طلاق در خوزستان به صورت آنلاین انجام می‌شود و هیچ منفذی برای سوءاستفاده از سیکل طولانی ثبت طلاق و ازدواج باز نمانده است.

سازش بخش زیادی از آمار طلاق در خوزستان

پس از آنکه زوج برای طلاق به دادگستری مراجعه می‌کنند برای انجام امور مشاوره‌ای به مراکز کاهش طلاق ارجاع می‌شوند و جلساتی نیز با آن‌ها مشاوره می‌شود که در این باره معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: بیش از ۴۴.۲ درصد پرونده‌های ارجاع شده به مرکز کاهش طلاق به مصالحه و سازش ختم می‌شود.

محمدرضا عباسی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۰ بیش از ۴۷.۲ درصد پرونده‌های ارجاع شده به دادگستری خوزستان و کاهش طلاق به سازش مختوم شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های ارجاع شده به این مرکز گفت: در این مرکز در سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ پرونده ارجاع شده که آمار بسیار قابل توجهی است.

عباسی درباره دفاتر کاهش طلاق در خوزستان ادامه داد: در حال حاضر در ۱۳ شهرستان خوزستان دفاتر کاهش طلاق راه‌اندازی شده است.

شاید معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان درباره پرونده‌های مختوم شده به سازش در بخش طلاق سخن گفته باشد ولی هیچ آماری درباره رجوع مجدد پرونده‌های مختومه به دادگستری در دست نیست و به این دلیل وضعیت در این باره مبهم و غیرقابل تشخیص بوده و مرجع خاصی نیز برای ارائه آمار در دست نیست.

سه دلیل اصلی طلاق

دلایل بروز طلاق و اختلاف در جامعه بسیار زیاد است ولی برخی جامعه‌شناسان و مشاوران در این عرصه دلایل تجربی زیادی اعلام می‌کنند که به ترتیب می‌توان به اعتیاد، مشکلات معیشتی و ناباروری اشاره کرد.

یک کارشناس مشاور در این زمینه گفت: ناباروری شاید در از سوی بسیاری از مردم جدی گرفته نشود ولی اصلی‌ترین عامل در سه دلیل برتر مفارقت و طلاق در خوزستان به شمار می‌آید.

محمدعزیز توسلی‌زاده افزود: بیش از ۱۸.۳ طلاق‌های انجام شده در شهر اهواز و ۱۹.۲ طلاق‌های ثبت شده در دیگر شهرهای خوزستان به دلیل ناباروری بوده که این عامل بسیار باعث تعجب است.

این مشاور تاکید کرد: بسیاری از عوامل ناباروری به دلیل عدم توجه و پیگیری تخصصی برطرف نشده است و در صورتی که به صورت تخصصی و کارشناسی شده این مشکلات بررسی شود می‌توان با هزینه‌ای کم این مشکلات را برطرف کرد و از پاشیدن بنیان خانواده به این دلیل جلوگیری کرد.

خوزستان با داشتن جامعه پیوسته و سنتی آمار طلاق کمی را به خود اختصاص داده است ولی طبق آمار موجود رشد فزاینده این آمار نگران کننده است و مسئولان مرتبط در این باره باید توجه بیشتری کنند.

فارس // مجتبی نارنج‌پور