شمشیر برّان عمر سعد و ویروس کشنده کرونا!  

محمد آلبوعلی-خورنا؛ محرم امسال را میتوان یکی از استثنایی‌ترین محرم‌های چند دهه اخیر دانست. جمعی با دل‌نگرانی، بر لزوم ادامه سنت‌های عاشورایی و زنده نگاه داشتن تجمعات اصرار دارند و عده‌ای سلامت عزاداران و عموما انسان‌ها را در این شرایط بر مسائل دیگر مقدم می‌دانند.

تعارض آشکاری که اکنون به مشاجره‌های رو در رو انجامیده و اتهاماتی همچون مخالفت با اصل محرم، دکان داری مذهبی و بی عقلی را بین دو سوی مجادله رد و بدل کرده است.

فارغ از قضاوت نیات طرفین، دغدغه‌مندی های آنان را می‌توان درک نمود اما آنچه در این میان باید مدنظر قرار داد، یک نکته اساسی و غیر قابل اغماض است و آن اینکه زندگی اجتماعی و حتی فردی انبیاء و اولیای الهی اغلب مبتنی بر طبیعیات و روابط علت و معلولیِ حاکم بر امور دنیوی بوده است.

غم، شادی، ابتلا به بیماری، مصدومیت و جراحات جنگی و روزمره، دوری جستن از ابتلائاتِ قابل پیشگیری و… شواهدی است که از سیره زندگی و احوال شخصیه آن بزرگان به ما رسیده است.

در واقعه کربلا نیز همین روابط حاکم است؛ امام حسین(ع) تمام توان خود را برای پیشگیری از جنگ بکار می‌گیرد و تا آخرین لحظه با موعظه لشکریان دشمن و دعوت به تعقل، سعی در هدایت و بازگشت آنان داشت اما چاره چیست که تمام آن تلاش‌ها مقبول دستگاه حاکمیتی نمی افتد فوقع ما وقع!

امام(ع) علیرغم میل خود، مجبور به جنگ و دفاع از خود می‌شود، با شمشیر یزیدیان شهید ماندگار تاریخ می شود و عنوان ‘سید‌الشهداء’ را تا ابد مدیون کَرم خویش می‌کند.

اما آنچه مراد است، همین اثر طبیعی و وضعی شمشیر است!

وقتی قرار است خوی و کردار حسینی الگوی طبیعی تاریخ و مردمانش گردد، چه حاجت به معجزه‌ی ابراهیم و اسماعیل(علیهماالسلام)؟!

بُرندگی و کشتار در ذات شمشیر است، اگرچه خیر البشرِ زمانه در مسیر آن قرار گرفته باشد!

بیماری و مرگ هم اثر طبیعی ویروس منحوس کروناست و اگر قرار بر خنثی شدن آثار طبیعی با معنویات می‌بود، سیدالشهدا علیه السلام خود بر مریدانش اولی‌تر بود…

همانگونه که گذشت، امام هر آنچه در توان داشت برای پیشگیری از وقوع آن حادثه مصیبت‌بار بکار بست و حال انتظار همین رفتار و اجنتاب حداکثری از آثار طبیعی ویروس کرونا دور از عقل و شأن مریدی و مسلمانی نیست؛ به ویژه آنکه در این مورد، هم امکان بکارگیری روش های جایگزین و غیر حضوری وجود دارد و هم اطمینان به رهایی جامعه از کرونا و بازگشت به آداب و رسوم عاشورایی در آینده‌ای نزدیک…