بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ معلول تحت پوشش بهزیستی دزفول هستند

 

سعید ایثاری  اظهار کرد: اداره بهزیستی در چهار حوزه توان‌بخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌ها فعالیت می‌کند که در این راستا معاونت توان‌بخشی متولی معلولان (توان‌خواهان) است.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار و ۸۰۰ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی دزفول هستند، افزود: این معلولان در طیف‌های مختلف از جمله نابینایان، ناشنوایان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی، روانی و … طبقه‌بندی می‌شوند.

ایثاری با بیان اینکه فرد توان‌خواه از زمان تولد تا مرگ تحت پوشش کلی سازمان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: خدمات ارائه شده به افراد توان‌خواه متناسب با شرایط آنهاست و درون این پوشش خدماتی حق نگهداری نیز وجود دارد که عده‌ای به اشتباه آن را مستمری می‌نامند.

وی صدور دفترچه بیمه، ارائه وسایل کمک توان‌بخشی نظیر ویلچر، عصا و… و ارائه پکیج بهداشتی را از جمله خدمات این اداره به توان‌خواهان برشمرد و گفت: فرد معلول اگر در مدارس عادی تحصیل کند، سازمان کمک هزینه تحصیلی وی را پرداخت می‌کند اما نقطه عطف خدمات تحصیلی این سازمان زمانی است که فرد قصد تحصیل در دانشگاه داشته باشد چرا که تمام هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی توسط سازمان پرداخت می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی دزفول، آمار دانشجویان تحت حمایت تحصیلی این اداره را ۱۴۰ نفر برشمرد و افزود: این دانشجویان مددجویان دو حوزه توان‌بخشی و اجتماعی هستند که در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی و کاربردی در حال تحصیل هستند.

ایثاری توضیح داد: فرد معلولی که تحت پوشش اداره بهزیستی است پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه می‌تواند از سهمیه سه درصد حق استخدام معلولان نیز بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه هشت مرکز شبانه‌روزی و هفت مرکز روزانه از قبیل مراکز نگهداری از بیماران روانی مردان و زنان، مراکز نگهداری سالمندان زنان و مردان، مراکز نگهداری معلولان ذهنی بالای ۱۴ سال پسر و دختر، مرکز ویزیت در منزل و… تحت نظارت این اداره در دزفول وجود دارد، گفت: ۴۵۰ معلول در مراکز شبانه‌روزی تحت نظارت اداره بهزیستی دزفول نگهداری می‌شوند.

ایثاری با اشاره به وجود مرکز خانه و کودک ناشنوا در دزفول اضافه کرد: در این مرکز به کودکان ناشنوایی که زیر سن تحصیل هستند توسط افراد متخصص خدماتی نظیر شنوایی‌شناسی و گفتاردرمانی ارائه می‌شود؛ همچنین پرداخت هزینه بلاعوض کاشت حلزون که یکی از عمل‌های سنگین و پرهزینه محسوب می‌شود از دیگر خدماتی است که توسط بهزیستی به مددجویان مشمول این امر ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مربوط به مسکن به معلولان یادآور شد: تمام خدمات تخصصی و کلی در حوزه توان‌بخشی متناسب با شرایط و طالب بودن افراد به آنها ارائه می‌شود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *