چند پرسش درباره سلیمانی دشتکی/ شترسواری دولادولای چند نماینده

استاندار خوزستان در مصاحبه ای که اخیرا از وی منتشر شده بازهم سعی در توجیه احداث سد بهشت آباد برای طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به استانهای کرمان، یزد و اصفهان نموده و به سوال خبرنگار تی بین درباره نامه مشترکی که به همراه استانداران این استانها برای تسریع در اجرای این پروژه انتقال آب امضا کرده بود، پاسخ نداد. بر اساس طرح احداث سد بهشت آباد و انتقال آب، قرار است بیش از یک میلیاردمترمکعب از آب ورودی به خوزستان کاسته و به استانهای مذکور منتقل شود.
البته تلاش سلیمانی دشتکی برای تسریع در اجرای این طرح انتقال آب صرفا به این نامه خلاصه نمی شود و وی در ظهاراتی که قبلا نیز داشته خواستار اجرای این طرح شده و در همین مصاحبه اخیر خود هم حاضر نشده مخالفت خود با اصل طرح انتقال یک میلیاردمترمکعب آب کارون به استانهای یزد و کرمان و اصفهان اعلام نماید و صرفا از منتفی شدن تونل و حفظ چشمه های مسیر تونل خبر می دهد، آنهم تونلی که از ابتدا با مخالفت خود دولت هم روبرو بود اما منتفی شدن تونل، اصل انتقال آب آنهم در آن حجم وسیع بیش از یک میلیارد مترمکعب را منتفی نمی کند.
اخیرا نامه ای از استاندار سابق خوزستان- شریعتی- منتشر شد که در آن نیاز آبی استان بالای ۳۲میلیاردمترمکعب اعلام شد در حالیکه ورودی آب در بازه زمانی بلندمدت ۵۰ساله به استان حدود ۳۱ میلیاردمترمکعب است. یعنی براساس نامه شریعتی، خوزستان نسبت به بازه بلندمدت ورود آب به استان، بازهم بالای ۵۰۰میلیون مترمکعب کسری دارد، بماند که در بازه های کوتاه مدت مثل سال جاری آورد آب به استان حدود ۲۳،۲۴ میلیاردمترمکعب است که بسیار از نیاز آبی استان کمتر است.

جالبتر آنکه اخیرا آقای سلیمانی دشتکی در مصاحبه ای که ایرنا منتشر کرده خبر از توافق با وزارت نیرو مبنی بر اعلام ۳۱میلیاردمترمکعب بعنوان “نیاز آبی خوزستان” خبر داده است در حالیکه بر اساس نامه استاندار سابق-شریعتی- نیاز آبی خوزستان بالای ۳۲میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب است که به تصویب کارگروه استانی هم رسیده بود. 

حال آقای سلیمانی دشتکی باید توضیح بدهد برچه اساسی نیاز آبی استان را یک میلیاردمترمکعب کمتر از براورد کارشناسی کارشناسان و مسئولان استان اعلام نموده است؟
آیا این سوال و شائبه پیش نمی آید که اعلام ۱ میلیاردمترمکعب کمتر بعنوان نیاز آبی استان، در راستای انتقال همان یک میلیاردمترمکعب آب از طریق احداث سد بهشت آباد صورت می گیرد؟!
اساسا استاندار محترم که باید مدافع منافع مردم خوزستان باشد به چه حقی پذیرفته که نیاز آبی استان ۳۱میلیاردمترمکعب است؟ آن یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب از جیب حقابه تالابها و رودخانه ها و کشاورزی و محیط زیست خوزستان بذل و بخشش خواهد شد؟
واقعیت آنست که این توجیهات که تونل بهشت آباد منتفی شده صرفا کلاه گشادی برای بی خطر نشان دادن طرح انتقال آب بهشت آباد است که عده ای می خواهند بر سر خوزستان بگذارند و گرنه کسیت که نداند هر مقدار آبی که از سرشاخه ها منتقل شود اثرات جبران ناپذیرش را بر خوزستان خواهد گذاشت.
متاسفانه برخی نمایندگان استان بدون توجه به سابقه آقای سلیمانی دشتکی در دوره استانداری چهارمحال و بختیاری که پروژه احداث سد بهشت آباد در زمان وی و در شهر اردل که گفته می شود زادگاه وی است شروع و وی بارها خواهان تسریع در اجرای آن شد، و حالا هم نیاز آبی استان را بیش از یک میلیاردمترمکعب کمتر از میزان کارشناسی شده اعلام می کند، در حال حمایت از ابقای وی هستند در حالیکه همزمان در تریبون ها از مخالفت خود با انتقال آب کارون سخن می گویند.
این نمایندگان باید صادقانه با مردم برخورد کنند. نمی شود در تریبونها از مخالفت با انتقال آب سخن بگویند و نامه امضا کنند اما در پشت پرده مدافع و حامی کسی باشند که پشت انتقال آب کارون در طرح بهشت آباد ایستاده است.