استاندار خوزستان:

شرایط خوزستان آرام است/ بازداشتی‌ها آزاد می‌شوند

استاندار خوزستان اظهار کرد: شرایط استان در حال حاضر آرام است و مردمی که مطالبات به حقی داشتند با هوشیاری تمام، صف خود را از معاندین نظام جدا کردند.

به گزارش خبرنگار خورنا اهواز قاسم سلیمانی دشتکی عصر امروز دوشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۰ در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان گفت: طی مصوبه‌ اخیر دولت یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد به استان کمک شد که ۲۳۰ میلیارد تومان آن مربوط به مطالبات گذشته کشاورزان از سال ۹۸ بود.

وی افزود: البته ۵۱ میلیارد تومان باقی مانده دیگر از مطالبات کشاورزان نیز روز گذشته در هیأت دولت تصویب شد که در جمع میزان اعتبارات تصویبی برای خوزستان در کل یک هزار و دویست میلیارد تومان می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از این مبلغ تصویبی هیأت دولت در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های تنش آبی، ۳۵ میلیارد تومان برای خسارات دام و علوفه، ۷۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از خشک شدن عرصه‌های منابع طبیعی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل سدهای چوئبده و مارد است.

به گزارش خورنا سلیمانی در ادامه از تصویب ۱۵ درصد اعتبارات تنش آبی وزارت خانه‌های جهاد و نیرو برای خوزستان نیز خبر داد و گفت: از جهاد کشاورزی خوزستان می‌خواهیم که نسبت به برآورد خسارتهای اخیر در بخشهای دامی و کشاورزی استان اقدام کرده تا براساس آن پرداختی‌ها هرچه سریعتر انجام شود.

وی در مورد دو علت اصلی ایجاد تنش آبی اخیر در استان توضیح داد: علت اول ناشی از کاهش ۱۰ میلیارد متر مکعب ذخیره آبی سدها به علت خشکسالی سالجاری بود که باعث شد مقدار آب پشت سدها از ۲۳ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱۳ میلیارد مترمکعب در سالجاری برسد و علت دوم نیز عدم رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان بود.

استاندار خوزستان یادآوری کرد: در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور بر ادامه رهاسازی آب از سد کرخه، اطلاعرسانی بیشتر به کشاورزان در مورد رعایت الگوی کشت و نیز فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای کشت پاییزه تاکید شد.

سلیمانی بیان کرد: اعتراضات اخیر در خوزستان دو علت داشت یکی انباشت مطالبات به حق و دیگری نیز به علت تحریکات برخی مخالفین نظام مثل عربستان و آمریکا بود.

وی اظهار کرد: شرایط خوزستان در حال حاضر آرام است و مردم با هوشیاری تمام، صف خود را از معاندین نظام جدا کردند.

استاندار خوزستان در پایان افزود: البته درخواست آزادی برخی بازداشتی‌ها که دراثر بی اطلاعی و یا هیجانات جوانی به خیابان آمده بودند نیز داده شده است.