خوزستان دربحران تصمیمات نادرست

 

آبهای جاری در هر سرزمین و اقلیمی متعلق به همه مردم آن سرزمین است و رودهای جاری ایران متعلق به جغرافیای ایران و باید تمام ایران را سیراب کند اما یک نکته وجود دارد و آن این است که ابتدا باید مردمانی که در آن جغرافیا و در آن حوضه آبریز قرار دارند از آن سیراب شوند و بعد به دیگر مناطق برسد. خاطرم هست در زمان جنگ ده نفر مجروح بودند یک قمقمه آب بیشتر نبود آب را بردن برای اولی گفت به دومی بدهید دومی گفت به سومی تشنه تر از من است وسومی گفت به چهارمی و همینطور به دهمین نفر که رسید گفت ببرید برای اولی وقتی برگشتند به اولین نفر دیدند شهید شده بود می خواهم بگویم که ایثار و فداکاری اینگونه بود ما همان مردمی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس این گونه از میهن و سرزمینمان دفاع کردیم و از تشنگی جان می‌دادیم اکنون ما به کجا رسیده ایم ؟!
این مردم سزاوار این همه بی مهری و کم لطفی نیستند چرا استانی که روی گنج خوابیده است باید از فقر بمیرد استان ما دارای چاه های نفت و گاز و پالایشگاه ، پتروشیمی ، صنایع فولاد ،لوله سازی , سدهای فراوان و رودهای پرآب ، معادن گوناگون ، کشت نیشکر ، کشاورزی فرودگاه‌های بین المللی ، بندرگاه‌های گوناگون ، راههای ریلی و…. و مهمتر از همه نیروی انسانی فراوان تحصیل کرده متخصص و متعهد و… مگر برای برخوردار بودن یک استان چقدر منابع نیاز است به نظرم تصمیم نادرست مسئولین و مدیران است تصمیمات آنی مشکل گشایی و لحظه‌ای و بدون دوراندیشی و تدبیر و بدون کارشناسی می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد آب اگر قرار است برای مناطق دیگری برود بنابر پیشنهاد کارشناسان یک سد در خروجی رود جایی که تلاقی به شط است زده شود واز آنجا آب را به مناطق دیگر ببرند نه از سر چشمه . ایجاد و احداث صنایع سنگینی همچون پالایشگاه و صنایع دیگر که نیاز به آب فراوان دارد در مناطق کم آب و کویری تصمیم نادرستی بوده است نتیجه این شد زاینده رود خشک شد سیستم کشاورزی که باید مکانیزه باشد و نیست باید علمی و بر اساس کار کارشناسی برنامه دراز مدت ریخته شود .
آب و هوای کره زمین دچار تغییرات بسیار محسوس و خطرناکی شده گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی و تولید گازهای گلخانه‌ای و…. همه و همه در این مقوله دخیل هستند و چنانکه تحقیقات میدانی و کارشناسان می گویند جنگ کشورها در آینده بر روی آب باشد چه داخلی و چه بین المللی. اما مردم هم باید منطقی تر و با طمأنینه بیشتری با موضوع برخورد کنند جریحه دار کردن احساسات مردم هم به نفع هیچکس نیست .حقیر بر این باورم که ریشه بسیاری از پرخاشگری ها محرومیت است مسئولین و سردمداران باید همه جوانب امر را در نظر بگیرند انباشته شدن مشکلات ، فقر ، بیکاری ،تورم ،گرانی لجام گسیخته ،نبود نظارت کافی و تصمیمات لحظه ای کار را پیچیده تر می کند .

به قلم: دکتر ایمان آقاملاپور

فعال اجتماعی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *