احداث سد مارون۲ باعث کاهش آورد به سد مارون بهبهان خواهد شد

 

مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان در خصوص سد مارون بهبهان اعلام نمود که با توجه به کاهش بارندگی و نزولات جوی در بالادست استان خوزستان (استان کهگیلویه و بویراحمد) در سال های اخیر، آورد رودخانه مارون به سد مارون بهبهان، کاهش چشمگیری داشته است. کاهش آورد در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته منفی ۲۰ درصد و نسبت به آمار بلند مدت(۶٨ سال آمار)، منفی ٣٨ درصد می باشد، که نشان دهنده کاهش چشم گیر آورد در سال جاری می باشد.

خواجه پور در ادامه گفت که احداث سد مارون ۲ در بالادست سد مارون بهبهان، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش آورد به رودخانه مارون بهبهان می شود. سد مارون بهبهان تامین آب جهت مصارف شرب، زیست محیطی، صنعت، باغات و نخیلات، کشت های دائم و فصلی شهرهای پایین دست خود از جمله بهبهان، جایزان، رامهرمز، رامشیر، جراحی، ماهشهر و شادگان را تامین می کند. همچنین در انتهای حوزه تالاب بین المللی شادگان وجود دارد که می بایست حقابه خود را از سد مارون بهبهان تامین نماید. بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون بهبهان و برداشت آب، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و بخصوص تالاب بین‌المللی شادگان وارد می نماید.

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان در خصوص سد مارون٢، بیان داشت که مطالعات سد مارون٢ معروف‌ به سد آبریز به پایان رسیده است. ارتفاع این سد ۱۵۰ متر از سطح دریا و به صورت بتن غلتکی(RCC) اجرا خواهد شد و مخزن این سد ۱۷۷ میلیون متر مکعب می باشد. سد مذکور برق آبی بوده و ۳۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. این سد در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی کهگیلویه احداث خواهد شد. اجرای این سد بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را به شبکه آبیاری تجهیز نموده و به صورت آبی کشت خواهد شد.

به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، علاوه بر ۱۷۷ میلیون مترمکعب سد آبریز، ٢٢٣ میلیون مترمکعب دیگر نیز برای اجرای طرح‌های سقاوه، ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی و ایستگاه پمپاژ دشت بن لنده، برداشت خواهد شد. یعنی مجموع برنامه‌ریزی استان مجاور، جهت برداشت ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه مارون می باشد. این میزان برداشت آب در بالادست سد مارون بهبهان، با توجه به بیلان منفی رودخانه مارون( میزان مصارف بیشتر از منابع آبی) ، استان خوزستان را در حوزه ی مارون-جراحی دچار تنش آبی می نماید. ضمنا در صورت مصرف منابع آبدار در بالادست، این مشکل شدیدتر خواهد شد.

خواجه پور افزود که سد آبریز( مارون ۲) برروی سرچشمه اصلی مارون در منطقه آبریز و اندرون دشمن زیاری، به منظور انتقال آب برای حوضه زهره (چرام و دهدشت) را دارد، که انتقال آب از حوضه مارون به حوزه زهره، کاری بسیار اشتباه و نادرست می باشد و بهتر است که اراضی شهرستان های مذکور از خود حوزه ی زهره تامین آب شوند.

از اشکالات دیگر این سد محل اجرای آن می باشد. چرا که سد مذکور بر روی شاخه اصلی مارون که هم پر آب و هم شیرین می‌باشد احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مناطق گچی وجود دارد، که خود به تنهایی می‌تواند کیفیت آب رودخانه را دچار مشکل کند. به خصوص در فصول خشک، که سد قطعا خروجی کمتری خواهد داشت، این مشکل بیشتر نمایان خواهد شد. بنابراین اکوسیستم و محیط زیست منطقه را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات واصله، به دلیل عدم تامین آب ساکنین اصلی حوزه ی مارون در خود استان کهگلویه و بویراحمد، یعنی بخش ثلاث قدیم، شهرستان‌های بهمیی و لنده، بخش های سوق، چاروسا، دشمن‌زیاری و دیشموک، نیز با احداث سد مارون ۲ موافق نیستند.

شایان ذکر است که سد آبریز در محدوده روستای آبریز، در شمال شرقی شهر دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) احداث می شود. با اجرای این طرح آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول ۴٩٠٠ متر به لوله هایی به طول ٧۴٠٠ متر انتقال و با احداث تونلی به طول ۶۴۵٠ متر آب به دشت های کهگیلویه و چرام خواهد رسید. قرار است این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و از طریق قرارداد EPC (مهندسی، تامین تجهیزات و اجرا) اجرایی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *