استاندار خوزستان: ادعای آبرسانی ۹۰ درصدی در استان را قبول ندارم

استاندار خوزستان عنوان کرد: ادعای آبرسانی ۹۰ درصدی در استان را قبول ندارم چرا که در برخی مناطق علیرغم انجام لوله کشی ولی به دلیل مسائلی چون خشک شدن چاه، فرسودگی شبکه و یا نقص فنی در تاسیسات آبرسانی، این لوله‌ها فاقد آب هستند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم دهه ولایت اظهار کرد: مشکلات ناشی از تنش آبی و خشکسالی امسال باعث سختی‌های فراوانی برای مردم شده است که باید با تلاش شبانه روزی دغدغه‌های مردمی را در این زمینه کاهش داد.

وی عنوان کرد: ادعای آبرسانی ۹۰ درصدی در استان را قبول ندارم چرا که در برخی مناطق علیرغم انجام لوله کشی ولی به دلیل مسائلی چون خشک شدن چاه، فرسودگی شبکه و یا نقص فنی در تاسیسات آبرسانی، این لوله‌ها فاقد آب هستند.

استاندار خوزستان افزود: البته دو هفته پیش در نشستی با معاون مناطق محروم و روستایی کشور تاکید کردم که ملاک در حل مشکل آب آشامیدنی خوزستان نباید میزان درصد لوله کشی‌های انجام شده باشد.

سلیمانی ضمن اشاره به بازدید علما، بزرگان، کارشناسان و خبرنگاران از وضعیت آب پشت سدهای استان گفت: در حال حاضر با احتساب دو میلیارد متر مکعب آب پاییزه در حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در پشت سدهای استان وجود دارد.

وی در ادامه یادآوری کرد: البته بدون در نظر گرفتن آن دو میلیارد متر مکعب آب پاییزه که آن هم به دلیل فشارهای زیاد در حال بهره برداری هستیم ما سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب را برای بخش کشاورزی و چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب باقیمانده را نیز برای آشامیدن و بخش صنعت در نظر گرفته‌ایم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در شرایط خشکسالی کشت شلتوک صحیح نیست و از کشاورزان درخواست همکاری را در این زمینه داریم زیرا در صورت شلتوک کاری دیگر آبی برای دامهای سنگین بویژه گاومیش ها و نیز کشاورزی جایگزین باقی نخواهد ماند.

سلیمانی از اختصاص سه میلیارد تومان برای آبرسانی با تانکر در برخی مناطق استان خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق محروم و دو مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان و ۷۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات تنش آبی به آبفا استان اختصاص پیدا کرده است و همچنین از فرمانداران خواستیم با اولویت بخش آب، پروژه‌هایی را اجرایی کنند که با مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان به سرانجام می رسند.

وی با بیان اینکه میزان رهاسازی آب کرخه برای کشاورزان از ۹۰ به ۱۳۰ متر مکعب رسیده است اظهار کرد: براساس پیگیری های انجام شده قرار است در آینده نزدیک هیأتی در سطح معاونین وزرا و مقامات عالیرتبه کشور به استان سفر خواهند کرد که خروجی تصمیمات این هیأت مورد پذیرش مجموعه دولت و مقامات کشور قرار می‌گیرد.

بنابر این گزارش در پایان این نشست مقرر شد که مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی و نیز تهیه تانکر آبرسانی توسط ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یابد که پنجاه درصد از این رقم طی روزهای آینده تخصیص خواهد یافت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس این استاندار در حد یک دهیار هم نیست باید سریعا برکنار شود