کارزار اعتراض شهروندان اهواز به مدیریت شهری و طرح‌های ناکارآمد اجرا شده

برخی شهروندان اهوازی کارزاری را برای اعتراض به مدیریت شهری و طرح‌های ناکارآمد اجرا شده راه اندازی کردند که متن کامل آن به شرح زیر است:

جناب آقای محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام
متأسفانه در دو دهه گذشته طرح‌های ناکارآمد و فاقد مطالعات لازم در سطح شهر اهواز از سوی نهادهای شهری و به ویژه برخی ادوار شهرداری اهواز سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده و این قبیل عملکردها همچنان در حال انجام است.
طرح احداث مترو در اهواز با وجود سطح بالای آب‌های زیرزمینی که ظاهراً بدون بررسی نظر مسائل مختلف تخصصی، از جمله ژئوتکنیکال، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی و مطالعه طرح جامع ترافیک صورت گرفته، از زمان کلنگ‌زنی تا به حال با وجود هزینه هنگفت بی‌نتیجه مانده اما همچنان اصرار بر ادامه این طرح وجود دارد و خیابان‌های حفاری‌شده کلانشهر اهواز سال‌هاست شبیه به خندق های بزرگ شده‌اند.
عدم پوشش گیاهی مناسب و عدم استفاده از مصالح بومی در گرمای شدید اهواز سبب شده دما چندین برابر دمای واقعی هوا احساس شود و در هنگام حضور در فضای باز گویی انسان در صحرای آفتابی و سوزان گرفتار شده است.
طرح احداث تقاطع‌های غیرهمسطح با هزینه‌های چندصد میلیاردی با وجود محلات حاشینه‌نشین بسیار و جمعیت چندصدهزار نفری و بدون خدمات در خور، سبب شده کارشناسان ضمن غیرمؤثر و حتی فاجعه‌بار خواندن احداث این تقاطع‌ها به علت‌هایی چون افزایش سرعت خودرو و جابه‌جایی ترافیک از نقطه‌ای به نقطه دیگر، خواهان هزینه این بخش در مناطق محروم و حاشیه‌ای شوند.
عدم مناسب‌سازی خیابان‌ها برای حضور سالمندان و معلولان و همچنین نبود پارک مناسب با استانداردهای لازم برای کودکان، این بخش از جامعه را دچار مشکل کرده و حتی به لحاظ دعوت شهروندان جهت استفاده از پل هوایی عابر پیاده تا حالا چاره‌اندیشی نشده و ضمن کمبود شدید آن، مناسبات لازم نظیر پله برقی و سایه‌بان مناسب برای حفاظت در برابر گرما ایجاد نشده است.
عدم استفاده از مناظر طبیعی نظیر رودخانه کارون و بعضاً طرح‌هایی که سبب مخدوش شدن دید بصری و نقض حریم آن می‌شود از جمله دیگر نگرانی‌ها و کمبودهاست. عدم مشورت برخی از شهرداران و اعضای شورای شهر و همچنین عدم توان ارائه طرح و بیان انتقادات و پیشنهادات نیز از نگرانی‌ها و توقعات کارشناسان شهرساز و دیگر کارشناسان مرتبط با امور شهری است.
عدم حمایت لازم از حیوانات خیابانی و ولگرد نیز سبب دلخوری دوستداران محیط زیست و متخصصان شهری شده است.

ما خواهان تصویب قانونی هستیم که شهرآزاری همچون کودک‌آزاری مصداق جرم شود و با متخلفان از طریق قانون برخورد جدی و بدون اغماض انجام شود.

با تشکر