آیا آتش نشانی شهر رامهرمز آمادگی مقابله با حوادث های مختلف را دارد؟ 

در حال حاضر به توجه به متراکم سازی ساختمان ها و حرکت شهروندان به سمت بلند مرتبه سازی در سطح رامهرمز تا چه اندازه تجهیزات آتش نشانی شهر رامهرمز پاسخگوی این موضوع است و آیا اصولا ماشین های آتش نشانی مجهز به نردبان های بلند در واحد آتش نشانی رامهرمز وجود دارد ؟

آتش نشانی به عنوان یکی از واحد‌های عملیاتی شهرداری های سراسر کشور وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث را بر عهده دارد.

در کشور ما، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. برای مثال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، شرح وظایف خود را بدینگونه اعلام نموده است:

۱. مقابله با هرگونه آتش‌سوزی

۲. نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…

۳. مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان

۴. نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…

۵. مقابله با حیوانات وحشی و موذی

۶. نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای

۷. کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر می‌باشد.

علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمانها از آن جمله‌است.

نگاهی به شرح وظایف آتش نشانی نشان می دهد که در حال حاضر در صورت بروز چنین مواردی، آتش نشانی شهر رامهرمز که در صورت بروز سانحه‌ای باید کل شهرستان رامهرمز را نیز پوشش عملیاتی دهد ضمن عدم آمادگی از تجهیزات کافی برای مأموریت های خود نیز برخوردار نیست.

شهرستان رامهرمز به واسطه موقعیت جغرافیایی، کشاورزی و نفتی خود از یک حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است که این ویژگی های ذکر شده ضرورت نیروی انسانی آموزش دیده و تجهیزات کافی را افزایش می دهد.گستردگی جغرافیایی شهرستان رامهرمز می طلبد که در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی تجدید نظر کرد زیر در حال حاضر این ایستگاه های آتش نشان یک موقعیت جغرافیایی متناسب به همه ی مناطق شهری ندارند و در صورت حادثه ای که جان و مال آدم ها به ثانیه ای بند است این عدم مکان یابی صحیح می تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند.

در حال حاضر به توجه به متراکم سازی ساختمان ها و حرکت شهروندان به سمت بلند مرتبه سازی در سطح رامهرمز تا چه اندازه تجهیزات آتش نشانی شهر رامهرمز پاسخگوی این موضوع است و آیا اصولا ماشین های آتش نشانی مجهز به نردبان های بلند در واحد آتش نشانی رامهرمز وجود دارد ؟

از سوی دیگر در آتش سوزی های هفته های گذشته در شهر رامهرمز گلایه های بسیاری از عدم به موقع حضور واحد های آتش نشانی و در کنار آن نیروی ماهر شنیده شد که این موضوع جای تامل دارد که ملاک سنجش ، آموزش و به کارگیری نیروهای متخصص در آتش نشانی بر اساس چه پارامترهای می باشد .

در پایان انتظار می رود که شورای جدید و شهردار آینده شهر رامهرمز و در راس آنان فرماندار شهرستان رامهرمز نسبت به مسأله واحد آتش نشانی حساسیت بیشتری به خرج دهند و نگذارند که فقدان نیروی انسانی متخصص و تجهیزات ناکافی به قیمت جان و دارایی های افراد منتهی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *