۲۳۵ میلیون مترمکعب حق‌آبه زیست محیطی به رودخانه دز تخصیص یافت

خورنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: پس از پیگیری فراوان، حق‌آبه زیست محیطی برای سد و رودخانه دز درنظر گرفته شد که براساس آن قرار است ۲۳۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه زیست محیطی رودخانه دز رهاسازی شود.

رضا قپانچی‌پور روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست در سالن جلسات اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: اینکه در طول روز چه میزان از این حق آبه رهاسازی می‌شود، مشخص نیست ولی امیدواریم با این کار از وارد آمدن آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه این حق‌آبه زیست محیطی فقط برای رودخانه دز اخذ شده است، ادامه داد: کمبود آب باعث تلف شدن ماهی‌ها و دیگر آبزیان رودخانه دز در منطقه زاویه‌ها و عباس آباد شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اظهارداشت: آب پشت سد دز وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم این کمبود آب با بارش‌های پیش رو در سال جاری برطرف شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی پیامدهای منفی برای طبیعت و حیات وحش داشته است، افزود: چشمه‌های زیادی در پی خشکسالی خشک شده‌اند که این موضوع باعث ایجاد تنش در حیات وحش شهرستان دزفول شده است.

قپانچی‌پور گفت: ۲ واحد آبشخور طی روزهای گذشته با همراهی انجمن آوان سبز در مناطق کوهستانی دزفول ایجاد شده است که هر هفته با تانکر آبگیری می‌شوند.

ادامه پیگیری‌ها برای ثبت فسیل برد کژدم به عنوان دومین اثر طبیعی خوزستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: ثبت ماکروفسیل برد کژدم دزفول با تخمین ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال قدمت به عنوان دومین اثر طبیعی خوزستان در حال پیگیری است.

وی افزود: پیشنهاد ثبت ماکروفسیل کژدم به عنوان دومین اثر طبیعی استان خوزستان داده شده و فقط یک استعلام آن برای طرح در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مانده است.

قپانچی‌پور با قدردانی از پیگیری نماینده دزفول برای ثبت این اثر طبیعی گفت: این اثر طبیعی منحصر به فرد مربوط به قفسه سینه یک گاو دریایی است که در روستای لیوس بخش شهیون در لنگرکوه واقع شده است.

وی با تاکید بر لزوم تامین اعتبار و انجام اقدامات حفاظتی برای این اثر طبیعی ارزشمند افزود: پیش از این آبشار شوی دزفول به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان به ثبت رسیده است.

ورود فاضلاب و روان‌آب از ۱۱ نقطه به رودخانه دز

قپانچی پور با بیان اینکه فاضلاب و روان آب از ۱۱ نقطه به رودخانه دز وارد می‌شود، گفت: بازدیدهای متعددی با حضور نمایندگان فرمانداری و اداره آبفا از رودخانه دز داشته و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود: آبفا اغلب در جلسات فرمانداری کمبود اعتبار را مطرح می‌کند که امیدواریم با پیگیری لازم مشکل تامین اعتبار برطرف و از ورود فاضلاب به رودخانه دز جلوگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول بیان کرد: با وجود اینکه چم گلک در حوزه شهرستان دزفول نیست ولی پیگیری فراوانی از طریق اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک برای رفع این مشکل انجام شده و حوضچه‌ای پیش از ورود فاضلاب به رودخانه ایجاد شده تا بخشی از فاضلاب در این حوضچه ته نشین شود.

وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد طرح اتصال فاضلاب زیباشهر به فاضلاب شهری دزفول نیز اجرا شده است که درصورت تکمیل، مشکل یکی از منابع آلوده کننده دز برطرف می‌شود.

قپانچی‌پور با بیان اینکه خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهرستان دزفول طبق بررسی‌ها مطلوب نبود، گفت: پس از پیگیری‌های صورت گرفته، این سیستم تصفیه فاضلاب در حال به روز رسانی است و امیدواریم تا شهریورماه با فعال شدن پمپ‌های هوادهی وضعیت آن بهبود یابد.

وی افزود: طبق استانداردها نباید روان‌آب هم وارد رودخانه دز شود لذا از اداره آبفا و شهرداری دزفول انتظار داریم همکاری بیشتری در زمینه جلوگیری از ورود فاضلاب و روان‌آب به رودخانه داشته باشند.

لزوم الحاق جنگل زاویه‌ها به منطقه حفاظت شده دز

قپانچی پور با تاکید بر لزوم الحاق جنگل زاویه‌ها به منطقه حفاظت شده دز گفت: الحاق این منطقه در مراحل پایانی است و درصورت انجام این کار علاوه بر تسهیل در رسیدگی به جنگل می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای نظیر احداث پاسگاه محیط بانی و تعیین چارت نیروی انسانی برای آن انجام داد.

وی وسعت جنگل زاویه‌ها را چهار هزار هکتار عنوان کرد و افزود: با توجه به آتش سوزی‌های مکرر در جنگل زاویه‌ها باید علاوه بر آتش بر، مسیری برای دسترسی دستگاه‌های آتش نشانی به منطقه ایجاد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول بیان کرد: الحاق این جنگل به منطقه حفاظت شده دز در سال گذشته مورد تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست دزفول ۲۴ نفر نیروی اداری و محیط بان دارد، افزود: طبق استانداردها به ازای هر یکهزار هکتار باید یک محیط بان باشد حال آنکه برای ۲۳۵ هزار هکتار جنگل‌ شهرستان دزفول فقط ۱۱ محیط بان داریم.

قپانچی‌پور با اشاره به وجود پارک ملی دز در محدوده شهرستان دزفول اظهارداشت: این پارک وظایفی نظیر محافظت از محیط طبیعی و جلوگیری از شکار و صید را برعهده دارد و از نظر اداری مستقل است.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۷۸۳ کیلومتر مربع وسعت شهرستان دزفول از تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری برخوردار است، افزود: جنگل‌های زاگرس و وجود پلنگ، خرس، کل، بز کوهی و سمندر امپراطور در شمال شهرستان و تنها باقیمانده جنگل‌های گرمسیری ایران و گوزن زرد در جنوب شهرستان ظرفیت مناسبی برای گردشگری طبیعی ایجاد کرده‌اند.

ایجاد ۷۰ پرونده تخلف زیست محیطی در سال ۹۹ در دزفول

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به وجود چهار شهرک صنعتی و انوع صنایع خرد و کلان در این شهرستان بیان کرد: ۷۰ پرونده تخلف زیست محیطی در سال ۱۳۹۹ در شهرستان دزفول ایجاد و ۸۱ متخلف دستگیر شدند.

وی انجام ۴۵۸ پایش و استعلام ۲۹۵ پرونده بهره برداری در سال ۹۹ را یادآور شد و افزود: آزمایشگاه اداره حفاظت محیط زیست دزفول علاوه بر این شهرستان به اندیمشک، شوش و گتوند نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد بطوریکه ۲ هزار و ۳۳۶ آنالیز در سال ۱۳۹۹ انجام داده است.

قپانچی پور با اشاره به فعالیت یک نفر در آزمایشگاه اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: قرار است با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی، آزمایشگاه حفاظت محیط زیست دزفول بعد از تامین اعتبار در کنار این اداره احداث شود.

وی انجام ۱۸۴ پایش طی سال گذشته در حوزه مدیریت پسماند را یادآور شد و افزود: چهار کارگروه مدیریت پسماند و نخستین جلسه پسماندهای عفونی نیز در شهرستان دزفول برگزار شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با تاکید بر لزوم همکاری و همراهی رسانه‌ها با این اداره بیان کرد: برگزاری وبینار آموزشی، نشست‌های هم اندیشی با مسوولان هیات‌های کوهنوردی، کمپین‌های مختلف و آیین‌های پاکسازی و درختکاری با مشارکت انجمن‌های مردم نهاد از دیگر اقدامات انجام شده هستند.

تنظیم شکایت برای تخریب محیط زیست و حیات وحش پارک جنگلی لاله

قپانچی‌پور درخصوص وضعیت پارک جنگلی لاله دزفول گفت: اداره حفاظت محیط زیست دزفول درخصوص تخریب زیستگاه و حیات وحش این پارک جنگلی شکایتی تنظیم کرده که در حال پیگیری است.

وی افزود: طبق اعلام شهرداری دزفول طرح ساماندهی و مدیریت پارک جنگلی لاله در حال تکمیل است که امیدواریم وضعیت پارک با این طرح بهتر شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه میزان آلودگی هوای شهرستان به صورت لحظه‌ای رصد می‌شوند و آمار آن در سایت اداره حفاظت محیط زیست قابل مشاهده است، اظهارداشت: قرار بود با همکاری شهرداری و بهداشت تابلوهای مربوطه برای نشان دادن میزان آلودگی هوا در سطح شهر دزفول نصب شوند.

وی با اشاره به کندن تابلوی ممنوعیت ورود وسایل نقلیه در دره توبیرون دزفول افزود: ورود هرگونه وسیله نقلیه در راستای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش این منطقه ممنوع است.

قپانچی‌پور ادامه داد: متاسفانه افرادی اقدام به کندن تابلوی ورود وسایل نقلیه به این مکان کرده‌اند که شناسایی شده و پیگیری قضایی در این زمینه در حال انجام است.

وی خواستار مشارکت ادارات مختلف از جمله فرمانداری، اداره منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بخشداری و نیروی انتظامی برای حفاظت از دره توبیرون دزفول شد و بیان کرد: این دره یک منطقه بکر طبیعی است که باید ساماندهی و اقدامات حفاظتی برای آن انجام شود.

پلمب واحدهای صنعتی آلاینده دزفول

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول درخصوص مشکلات زیست محیطی صنایع این شهرستان گفت: هر جا صنعت باشد آلودگی هم به دنبال دارد از این رو فعالیت صنایع به صورت مستمر نظارت می‌شود.

وی افزود: تصفیه خانه خمیر مایه فعال است اگرچه ممکن است به صورت موردی این تصفیه خانه دچار مشکل فنی شود ولی طبق رصدهای صورت گرفته مشکل خاصی ندارد.

قپانچی‌پور ادامه داد: آزمایشگاه اداره حفاظت محیط زیست دزفول خروجی و پساب واحدهای صنعتی را رصد می‌کند و درصورت رفع نشدن نقص حتی ممکن است واحد آلاینده پلمب شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با قدردانی از همکاری شهرداری و شورای شهر در گرامیداشت هفته محیط زیست افزود: بنرهای مختلفی در این زمینه در سطح شهر دزفول نصب شده است.

پنجم ژوئن به نام روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *