اما و اگرهای استخدام نیرو در آموزش و پرورش

خورنا: اسدالله اسدی‌گرمارودی در مراسم افتتاح دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، افزود: طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی، آموزش و پروش نمی‌تواند خارج از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استخدام داشته باشد و این حالت فقط در صورتی است که نیروی مورد نیاز در این دانشگاه وجود نداشته باشد، آنگاه می‌تواند با آزمون ورودی استخدام داشته باشد که در آن صورت نیز قبول‌شدگان آزمون باید یک سال در این دانشگاه آموزش ببینند و بعد وارد مدارس شوند.

وی تصریح کرد: معلم با جسم و روح و جان افراد سر و کار دارد و باید یک فرد متخصص باشد و بتواند به راحتی یک رابطه چهره به چهره با دانش‌آموزان برقرار کند و با تسلط به مضامینی مانند تربیت اسلامی و مسئولیت انسان در هستی بتواند یک انسان را به کمال برساند و با یک روش تدریس متفاوت دانش‌آموزان را با حداقل زمان با مفاهیم بیشتری آشنا کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: به دلیل همین حساسیت‌های شغل معلم است که بر روی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان چندین جلسه کار شده است و هیچ دانشگاهی تیست که اساسنامه آن مانند اساسنامه این دانشگاه جامع و کامل باشد و بر اساس آن بهترین جوانان انتخاب می‌شوند تا در چهار سال آموزش به یک معلم آرمانی تبدیل شوند، البته باید به این موضوع توجه کرد که آموزش معلمان فقط به این چهار سال منتهی نمی‌شود و پرونده آموزشی همه معلمان در طول ۳۰ سال آموزش آن‌ها باز خواهد بود و همه معلمان دانشجویان بالقوه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار نفر دیپلم و ۳۳ درصد دارای مدرک کاردانی هستند که دانشگاه فرهنگیان موظف است همه آن‌ها را تحت تعلیم قرار دهد و مدرک آن‌ها را افزایش دهد، لذا دانشجویان این دانشگاه در ۲ سال اول ۳۵ واحد بیشتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌گذرانند و واحدهای تحصیلی آن‌ها ۱۷۰ واحد خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان نیز در این جلسه، گفت: بعد از جنگ جهانی اول عده‌ای از دانشمندان انسان‌دوست بیانیه‌ای را به عنوان اخطاریه در برابر آن مقدار کشتار و ویرانی و نابسامانی‌های اقتصادی صادر و در آن اعلام کردند که ریشه جنگ در جهل بشر است و اگر علم توسعه یابد و جهل ریشه‌کن شود، جنگ نیز تمام می‌شود، ولی چندی طول نکشید که جنگ جهانی دوم آغاز شد و متوجه شدند که آمار کشته‌ها ۵/۱ برابر و تخریب‌ها دو برابر شد ه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی خاتمی تصریح کرد: با مقایسه آمارهای جنگ جهانی دوم، شوک بزرگی برای صاحب‌نظران بود و ریشه جنگ و خرابی‌ها نخشکید، بلکه افراد مجهزتر وارد جنگ شدند و این وضعیت تلنگر دیگری شد تا به دنبال باز کردن گره ماجرا باشند و دو راه در پیش روی خود داشتند، اول اینکه راه علم را ببندند که این کار عملی نبود، زیرا عقل و فطرت و وجدان می‌گوید که جهل باید ریشه‌کن شود، پس به این نتیجه رسیدند که باید راه‌حل دوم را انتخاب و علم را مهار کنند.

وی یادآور شد: آن‌ها در پی این ماجرا بودند که چگونه می‌توانند علم را مهار کنند و به این نتیجه رسیدند که عامل مهارکننده علم وجدان است، اما مهار علم به وسیله وجدان مانند این بود که بخواهند یک اسب چموش را به وسیله یک قرقره نخ معمولی مهار کنند و این اسب چموش مهار نمی‌شد، پس باید ترمز را متناسب با قدرت حرکت انتخاب می‌کردند.

امام‌جمعه زنجان تأکید کرد: اسلام این عامل بازدارنده را ایمان معرفی می‌کند که می‌تواند علم را مهار کند. این موضوع را بعد از انقلاب زمانی که انقلاب فرهنگی آغاز شد، امام راحل (ره) مطرح کرده و گفتند که ما بر آن هستیم که دانشگاه‌ها را مجری وحی خدا سازیم.

وی اعلام کرد: مقایسه پنج میلیون نفر دانشجوی کنونی با ۹۰ هزار نفر دانشجو در قبل از انقلاب نشانه پیشرفت فیزیکی بسیار زیاد است، اما باید توجه کرد که آیا در بحث محتوایی نیز به همین مقدار پیشرفت بوده است یا نه؟ سه گروه بر روی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری می‌کنند، اولیا، معلمان و دولت و این موضوع در حدی است که بیشترین لشگر حقوق‌بگیران هر دولتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار دارد و بیشترین هزینه دولت‌ها چه در بعد سخت‌افزاری و چه در بعد نرم‌افزاری در اختیار آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی است، ولی باید دقت کرد که هر سه گروه از خروجی کار خود ناراضی هستند و باید نقطه ایراد کار را بیابند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، ابراز کرد: معلمان باید به سختی کار خود آگاه باشند، زیرا آینده برای جوان‌ها است و جوانان باید دقت کنند که اگر جامعه را زیبا می‌خواهند، باید آن جامعه زیبا را خودشان بسازند.

به گزارش افکار،امیر نظری مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه، گفت: برای توسعه دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده است که در محیط وسیع، این دانشجویان آموزش ببینند. دانشگاه فرهنگیان ۵۱۱ نفر دانشجو پذیرفته است که در دو پردیس خواهران و برادران پذیرفته می‌شوند که این دانشجویان از بدو ورود معلم محسوب می‌شوند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *