شکوفایی کشاورزی در رامشیر با کنجد ‘ناشکوفا

مصطفی هنرمندیان مدیرجهاد کشاورزی رامشیر: با تلاش مراکز وکشاورزان کاشت کنجد ناشکوفا اراضی روستا‌های بویرده وسبع اگطاع سفلی شهرستان رامشیر به روش کف جوی و کاشت روی پشته صورت پذیرفت قبل از انجام کار میزان بذر مصرفی بر روی حدود ۱۰ کیلوگرم در هکتار تنظیم گردید همچنین بذور کنجد بوسیله تریکودرما بذرمال شدند.

گیاه کنجد با نام علمی از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در استان و کشور کاهش یافته است و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتئین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به فواید بی‌شمار این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و. از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر در کشور تولید شده است. این رقم قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را کاملا مرتفع کرده است.

کنجد یک دانه روغنی کاملا مقرون به صرفه اقتصادی و مورد نیاز است، ولی متاسفانه به دلایلی از جمله هزینه‌های بالای کارگر و برداشت با دست در شهرستان استقبال نمی‌شد، اما با معرفی کنجد نا شکوفا به صورت کاملا مکانیزه، کشاورزان پیشرو استقبال بالایی برای کشت این رقم جدید نموده اند.