انتخابات تمرین دموکراسی یا آموزش بقالی

 

کیسه های برنج، حلبهای روغن
جعبه های بیسکوییت

مشخصا در دهه اخیر بیش از هر زمانی شاهد خرید و فروش آرا به صورت علنی در بهبهان و اکثر کشور هستیم.
به خصوص کاندیداهای شورای شهر که گاهی چندین میلیارد برای این رقابت هزینه می کنند و البته هر ذهن پرسشگری می پرسد که این همه هزینه برای چیست و مگر قرار است این کاندیدا چقدر از شورای شهر درآمد داشته باشد که این چنین ریخت و پاش می کند ؟!
چگونه است که انتخابات شوراها عرصه رقابت پیمانکاران می شود؟

در این میان قصد سرزنش شهروندانی که رای می خرند یا می فروشند را ندارم که تقلیل مسئله به علل غیرواقعی است.

فارغ از خوب و یا بد بودن این شرایط باید پذیرفت که هر پدیده اجتماعی علل و عوامل مخصوص خود را دارد و تا آن علل و عوامل بررسی و برطرف نشوند مسئله به قوت خود باقی خواهد ماند.

در اینجا پیش از اینکه نوک پیکان تقصیرات را به سمت شهروندان و سطح خرد ببریم باید پرسید نقش دستگاههای ناظر و مجریان انتخابات در ایجاد این شرایط و وقوع تخلفات تبلیغاتی و رسیدگی به آنها چیست؟

وقتی نظارت نباشد و تمام راه های تخلف باز باشد آیا می توان صرفا با توصیه های اخلاقی شهروندان اعم از نامزدها یا رای دهندگان را به رعایت قانون دعوت کرد!؟
اصولا اخلاق درمانی برای اداره جامعه کارایی ندارد و به همین دلیل برای نظم بخشیدن به انسانها و جوامع، قانون را به وجود آوردند و نهادهایی مسئول  وضع، اجرا و نظارت بر قانون شده اند.

وقتی اسکناسها، کیسه های برنج،
حلبهای روغن، جعبه های بیسکوئیت… جهت خرید آرا توزیع  می شود و حتی مستندات آنها از هفته ها قبل به هیاتهای اجرایی داده شده قطعا مسئولیت رسیدگی و برخورد متوجه دستگاههای مجری و ناظر انتخابات مانند فرمانداری است.

چسباندن و آویزان کردن پوستر و بنر از در و دیوار مکانهای عمومی و دولتی یا ریختن آنها کف خیابانها، آوردن اتوبوس رای دهندگان از شهرها یا روستاهای همجوار تخلفات آشکار است که هرساله تکرار می شود. از همه مهمتر برگزاری تجمعات بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شرایط کرونایی، تعدد ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و جانمایی بسیار بد آنها  همگی نقض صریح قانون تبلیغاتی انتخابات است.

قطعا همه شهروندان آگاه وظیفه دارند تن به جریان فاسد خرید و فروش آرا و ناهنجاریهای تبلیغاتی ندهند، اما طبیعی است که همیشه عده ای نامزد به دلایل مختلف چون فقر، بی تفاوتی، منافع فردی یا گروهی عده ای از رای دهندگان و…  دست به تخلف خواهند زد.

اینجاست که به جای سرزنش و توصیه اخلاقی به این گروه ها باید یقه دستگاههای مجری و ناظر انتخابات را گرفت که چرا وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و آنها را وادار به پاسخگویی نمود.

حتما هیات اجرایی انتخابات بهبهان باید پاسخگوی مشکلات پیش آمده باشد و ناخواسته خود عامل اجحاف به حق مردم نگردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *