سه پیشنهاد برای حل معضل اسلحه و تیراندازی‌های هوایی در خوزستان

احمدرضا رستمی

تیراندازی هوایی در مراسمات سنتی عزا و عروسی خوزستان؛ رویدادی غم انگیز و در عین حال آبرو بر که محدود کردن آن به یک قسمت از این استان، خلط مبحث است و دادن آدرس غلط.

چراکه طی چند سال اخیر از سطر تا ذیل این استان به دلیل برخی سیاست‌ گذاری‌‌های اشتباه در باب توسعه پایدار فرهنگی، از مفهوم مترقی شهروندی جدا و به سمت و سوی نوعی نظامات قومی و قبیله‌ای مربوط به دوران قاجار متمایل شده است.

نظاماتی که در آن، حرف اول و آخر را شیخ یا خان می‌زند نه قانون کشور و در کارتابل‌های فرهنگی آن نیز سلاح به عنوان یکی از نمادهای شجاعت و مردانگی تعریف می‌شود؛ خواه این سلاح کلاشینکف باشد یا برنو!

بنابراین اگر مشاهده می‌شود که نوعی آنارشی گستاخ در برخی مراسمات سنتی و مذهبی خوزستان اقدام به تیراندازی هوایی می‌کند علت اصلی را باید در آن ریل‌گذاری‌های اشتباهی دید که قطار توسعه فرهنگی و اجتماعی خوزستان را به پرتگاههای تاریک اندیشی می‌برد نه دروازه‌های درخشان مدنیت!

اما برای گذار از این وضعیت که روز به روز نیز بر دایره وخامت آن افزوده می‌شود ما اعتقاد داریم که در کنار برخی اقدامات فرهنگی بلند مدت، باید به صورت فوری یا فورس ماژور نیز به اقدامات کوتاه مدتی هم مبادرت ورزید که براین اساس سه پیشنهاد داریم:

۱) ورود مجمع نمایندگان خوزستان به موضوع و صدور یک بیانیه رسمی در محکومیت چنین اقداماتی در استان و سپس تنظیم لایحه‌ای قانونی برای ارائه به مجلس با محوریت تشدید مجازات دارندگان سلاح‌های غیر مجاز و عاملان تیراندازی‌های هوایی.

۲) تقویت لجستیکی و فناورانه پلیس و سایر ارگانهای نظامی و امنیتی استان، برای کنترل هرچه بیشتر مرز ایران و عراق به عنوان یکی از کریدور‌های اصلی قاچاق سلاح به داخل کشور.

۳) اعمال مجازات از حبس تا جریمه‌های سنگین نقدی برای صاحبان مراسماتی که در آن تیراندازی‌های هوایی صورت می‌گیرد.

در پایان این امیدواری وجود دارد که مهتران تصمیم‌گیرنده کشور و استان ضمن ارزیابی و چکش کاری پیشنهادات مذکور، راه را برای برچیده شدن چنین پدیده زشت و ناپسندی از سطح استان خوزستان فراهم کنند زیرا خوزستان استانی فرهنگی با تمدنی ۹ هزار ساله است و این ناهنجاری‌های رفتاری به هیچ عنوان زیبنده نام چنین استانی با این پیشینه فرهنگی و تمدنی نمی‌باشد….والسلام

احمدرضا رستمی/ اردیبهشت ۱۴۰۰