واگذاری ۱۵ هکتار اراضی پس‌کرانه بندر امام به سازمان بنادر

خورنا: معاون بندری سازمان بنادر گفت: ۱۵ هکتار زمین بلااستفاده متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در کنار سیلوی ۱۰۰هزار تنی بندر امام خمینی (ره) وجود داشت که این اراضی با همکاری راه‌آهن، به سازمان بنادر واگذار می‌شود.

محسن صادقی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید بر اینکه فضای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر فراهم شده است، اظهار داشت: جهت گیری سازمان بنادر و دریانوردی در جهت رفع مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه‌گذاران را در کنار خود می‌بینند و تلاش می‌کند تا از آن‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش‌ خصوصی در بنادر و پس‌کرانه‌ها فعال هستند‌، اظهار داشت: برخی در ارتباط با مسائل تحریم اعلام کردند که واردات غلات، گندم و جو کاهش یافته و سیلوها خالی است اما اعلام می‌کنیم که آمار تخلیه و بارگیری غلات حتی نسبت به سال گذشته بیشتر هم شده است.

صادقی‌فر تأکید کرد: تحریم‌ها هیچ تأثیری در واردات و صادرات ایران نداشته بلکه حتی صادرات کشور در این شرایط  افزایش یافته است.

* همکاری راه‌آهن در واگذاری ۱۵ هکتار اراضی خود در پس‌کرانه بندر امام خمینی (ره)

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره ترمیم سیلوی ۷۰ هزار تنی گندم در بندر امام خمینی (ره) و دیگر سیلوهای ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تنی، گفت: ترمیم سیلوی ۷۰ هزار تنی موجود در این بندر به پایان رسیده و این سیلو هم‌اکنون فعال است.

صادقی‌فر اضافه کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان بندر خاص تخلیه و بارگیری غلات ایران، از پورت‌های فعال استان خوزستان در تخلیه و بارگیری دانه‌های روغنی، گندم، ذرت و از این قبیل است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در مجموع با احتساب ترمینال ۷۰ هزار تنی، ظرفیت کل ترمینال غلات بندر امام پس از احداث ترمینال‌های ۱۰۰ و  ۲۰۰ هزار تنی، به ۳۷۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به انجام عملیات احداث سیلو‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تنی توسط بخش خصوصی، تصریح کرد: اطراف سیلوی ۱۰۰ هزار تنی که در حال احداث است، اراضی وجود دارد که متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۱۵ هکتار از اراضی بندر امام خمینی (ره) در دست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که بلااستفاده مانده، اگر این اراضی آزاد شود، فضا برای تردد خودروها و نصب تجهیزات در کنار سیلوی ۱۰۰ هزار تنی افزایش می‌یابد.

صادقی‌فر اضافه کرد: مشکل این است که این اراضی پس‌کرانه بندر امام خمینی(ره) در محدوده‌ای قرار گرفته است که در تردد کامیون‌های عبوری تأثیرگذار است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در این‌باره با مسئولان راه‌آهن جلساتی برگزار شد و مدیران عامل دو سازمان، دیدارهایی برای انعقاد تفاهم در این باره داشتند.

وی تصریح کرد: حتی دو نامه هم به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نوشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم حاضر به پرداخت نقدی قیمت اراضی از محل اعتبارات خود هستیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در جلسات مذکور درباره ارزش این ۱۵ هکتار اراضی برای طرح توسعه بندر امام خمینی (ره) و ساخت سیلوها،‌‌ توضیحاتی به مدیرعامل راه‌آهن ارائه شد و پذیرفته شد که در قالب طرح ملی از این اراضی استفاده شود.

صادقی‌فر با بیان اینکه مقرر شده است درباره قیمت این ۱۵ هکتار زمین نیز مذاکراتی داشته باشیم، توضیح داد: هم‌اکنون طبق آخرین جلسه در حال نرخ‌گذاری اراضی مذکور هستیم.

وی تصریح کرد: ‌چنین مشکلی در بندر شهید رجایی بندرعباس هم وجود داشت که طی جلساتی مقرر شد اراضی بندرعباس و اراضی بندر امام خمینی (ره) متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، نرخ‌گذاری و خریداری شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اگر این اراضی تملک شود، با افزایش بهره‌وری در تخلیه و سیلو کردن گندم در بندر هاب غلات ایران مواجه خواهیم بود.

صادقی‌فر با بیان اینکه سیلوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تنی بندر امام خمینی (ره) توسط بخش خصوصی در دست احداث است، افزود: پس از تملک ۱۵ هکتار اراضی مذکور، این زمین‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس معافیت ١٠ درصد سود بازرگانی به تمامی کالاهای وارداتی از طریق این بندر بدون اعمال محدودیت، اتصال به راه‌آهن بین‌المللی و شبکه راه‌های اصلی و سراسری کشور، دسترسی به فرود‌گاه‌های بین‌المللی اهواز، آبادان و ماهشهر در فاصله ۱۰۰، ۱۱۵ و ۱۸ کیلو‌متری بندر، توانایی پذیرش کشتی‌های ۸۰ هزار تنی، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و امنیت و کوتاهی مسیر تا مرزهای ترانزیتی و مهم کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، برخی ویژگی‌های بندر امام خمینی (ره) است.

تخفیفات و تسهیلات ویژه در تعرفه و عوارض کشتی‌ها و کالاهای ترانزیتی، انجام حدود ۴۰ درصد مبادلات تجاری کشور در سال و ایفای نقش مؤثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور، بهره گیری از کانال طبیعی خور موسی بدون نیاز به حوضچه آرامش و موج شکن مصنوعی، وجود ۳۷ پست اسکله عمیق به طول ۷ کیلومتر با متوسط عمق ۱۳،۵ متر و همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و نزدیکی به منطقه آزاد اروند، از دیگر ویژگی‌های بندر امام خمینی (ره) است.

‌عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) و طرح توسعه این بندر به عنوان بزرگترین بندر تخلیه و بارگیری غلات در ایران شامل ۳ فعالیت عمده است که تخلیه و بارگیری غلات در بندر، تعمیر و نگهداری تجهیزات تخلیه و بارگیری غلات و ترمیم سیلوی ۷۰ هزار تنی موجود و اجرای پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری سیلوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تنی، جزء فعالیت‌های تعیین شده در طرح توسعه این بندر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • يه ماهشهري به آقاي صادقي يادآوري كنيد كه منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر را بنام سربندر صادر نكنند....چرا آقايان وابسته به سربندر اينگونه مغرضانه و گستاخانه هرگونه جعلي را كه دلشان بخواهد در گفتارشان نشان ميدهند؟؟؟!!! تاكيد ميكنم:منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر....