جزئیات جمع‌آوری لوله‌های طرح آبرسانی شمال شرق خوزستان

خورنا_ معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: لوله‌های طرح انتقال آب شمال شرق به دلیل فسخ قرارداد فاینانسور چینی، در پی ادامه تحریم‌های اقتصادی، توسط پیمانکار در حال جمع‌آوری است. این لوله‌ها مربوط به طرح انتقال آب شمال شرق برای تامین آب شرب و کشاورزی بوده که اجرایی نشده است.

برنده مناقصه طرح انتقال آب شمال شرق در سال ۹۶، یک کنسرسیوم با همکاری یک شرکت چینی بوده، که این شرکت به دلیل ادامه تحریم‌ها نتوانست ضمانتنامه‌های بانکی و بیمه را تامین کند، در نتیجه با گذشت موعد مقرر، این قرارداد در پایان سال ۹۸ فسخ شده است.

سازمان آب و برق خوزستان دخالتی در جمع‌آوری لوله‌ها ندارد/ در پی فسخ قرارداد، این شرکت در حال جمع آوری لوله‌هایی است که پیش از این برای اجرای طرح به محل پروژه منتقل کرده بود.

با توجه به اینکه این لوله‌ها از جنس فایبرگلاس جی.آر.پی بوده و یک سال در فضای باز زیر نور آفتاب قرار داشته، عملا دیگر برای اجرای این طرح از نظر فنی کارآیی ندارد.

سازمان آب و برق هم اکنون به دنبال تجدید فراخوان مناقصه و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح است.

طرح انتقال آب شمال شرق اعتبار زیادی نیاز دارد و حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن باید تامین شود که چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد.

هیات دولت در فروردین سال ۹۶، پنج طرح مهم و زیربنایی را برای خوزستان با ۲۳۰ هزار میلیارد ریال، تصویب کرد که تکمیل طرح آبرسانی غدیر، و آبرسانی شمال شرق، و نیز آبرسانی جنوب شرق خوزستان از آن جمله است.

قرارداد اجرای پروژه آبرسانی به مناطق شمال شرق خوزستان از طریق کنسرسیوم میان شرکت‌های ایرانی و چینی تیر ۹۷ در استانداری خوزستان امضا شد. شریعتی استاندار سابق خوزستان مبلغ این قرارداد را ۴۰۶ میلیون دلار بیان کرده بود.

این پروژه به هفت شهر، ۶۸۹ روستا و ۱۹هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شمال شرق خوزستان در قالب طرح ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی آبرسانی خواهد کرد و طرف ایرانی متعهد شده تا در مدت ۹ ماه مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال در این پروژه هزینه کند.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *