مصطفی حق زاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان هندیجان : سوزاندن کاه و کلش محصولات کشاورزی در هندیجان ممنوع میباشد/با متخلفین برخورد قضایی میشود

مصطفی حق زاده رئیس اداره ی حفاظت محیط زیست هندیجان در گفتگوی با خبرنگار خورنا اظهار داشت : آتش زدن کاه و کُلش محصولات کشاورزی غیر قانونی و ممنوع است و با متخلفین طبق قانون برخورد قضایی میشود .

حق زاده گفت ؛  متاسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و برداشت محصولات کشاورزی بعضی کشاورزان با اهدافی چون از بین بردن علف های هرز باقیمانده در مرزعه ، از بین بردن آفات گیاهی ، ایجاد سهولت در آماده کردن زمین های کشاورزی برای کشت دوم، اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می نمایند.

وی در ادامه افزود: آتش زدن کاه و کُلش علاوه بر آلودگی هوا باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم های خاک، فقر غذایی و کاهش مواد آلی و در نتیجه کاهش حاصلخیزی و کاهش محصول می گردد. انتظار می رود که کشاورز ضمن خودداری از سوزاندن بقایای گیاهی حاصل از برداشت محصول با راهنمایی کارشناسان محترم جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان نسبت به مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی(کاه و کُلش) اقدام نمایند.

وی در ادامه تاکید کردند با سوزاندن چند مزرعه ی کشاورزی کنار هم، خاکستر و دود ناشی از آن در اکثر اوقات کل فضای مسکونی روستائی و شهری همجوار را در بر می گیرد ودر نتیجه مشکلات و عواقب ناشی از آن به صورت بروز حساسیت، مشکلات تنفسی،آلودگی هوا و نارضایتی عمومی را درمی گیرد.

در پایان حق زاده یادآور شدند طبق ماده ی ۲۰قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت ممنوع بوده و متخلفین حسب مورد به حبس و جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ی ۱۹مجازات اسلامی محکوم می شوند.وی به محکومیت چندین نفر در سال ۹۹ در مراجع قضایی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش حاصل از برداشت گندم که منجر به آلودگی هوا و تهدیدعلیه بهداشت عموی شده بود اشاره نمود و گفتند امسال هم همانند سال گذشته با افرادی که به سوزاندن کاه و کلش اقدام کنند برخورد قانونی خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *