فرماندار هندیجان: فرهنگ سازی “رعایت جمعی” مهمترین راهکار مقابله با کروناست

به گزارش خبرگزاری خورنا “اولین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان هندیجان پیش ازظهر امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ به ریاست علی بویری فرماندار  و با حضور اعضاء در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

بویری گفت:اصلی ترین دلیل پیک دوباره کرونا در هندیجان،تعطیلات نوروز بود که از یک طرف متاسفانه عده ای از مردم دید و بازدیدها و مسافرتهای خود را خصوصا به شهرهای قرمز همجوار بدرستی مدیریت نکردند و از طرف دیگر مسافرت به شهرهای زرد مانند هندیجان بلامانع بود و ما نیز قانونا نمی توانستیم از ورود و خروج مسافران جلوگیری کنیم.ورود بیماری به شهرستان و عادی انگاری و در ادامه سهل انگاری، باعث شیوع کرونا در شهرستان شده است.

رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان هندیجان افزود:متاسفانه ترس از بیماری در میان مردم کم شده،خصوصا زمانی که در رنگ بندی ها، شهرستان تبدیل به زرد میشود، در حالی که در واقعیت اختلاف چندانی بین رنگهای زرد و نارنجی و قرمز وجود ندارد و هرسه پرخطر محسوب میشوند.این تفکر اشتباه در مورد بیماری کرونا وجود دارد که می بایست توسط ادارات و ارگانهای مربوطه و مردم فرهنگ سازی و برطرف شود.

فرماندار هندیجان خاطرنشان کرد: موضوع رعایت جمعی مهمترین راهکار در مسیر مقابله با کرونا محسوب میشود،بگونه ای که با بالا بردن اطلاعات و آگاهی مردم در مورد ماهیت انتقال این بیماری،باید شاهد یک حرکت خودجوش مردمی در جهت رعایت دقیق پروتکلها باشیم، این امر وقتی در کنار خدمات کادر بهداشت و درمان و همچنین اعمال محدودیتها و قرنطینه ها قرار بگیرد،قطعا کرونا شکست خواهد خورد.

بویری در ادامه اعلام کرد:خودروهایی که در روزهای پنجشنبه در اطراف آرامستانها پارک شده باشند،توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه و اعمال قانون خواهند شد.همچنین با صاحبان عزا و عروسی که اقدام به برگزاری مراسم با جمعیت زیاد نمایند،برخورد جدی و قانونی خواهد شد و دستور بازداشت آنان بدون هیچ اغماضی صادر خواهد شد.

فرماندار هندیجان در صحبت های پایانی خود به وضعیت نابسامان ورود کمباین داران به شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت:متاسفانه در این ایام شاهد ورود کمباین داران بدون تاییدیه عدم ابتلا به کرونا به شهرستان هستیم. شبکه بهداشت و درمان هندیجان تقبل کرده است از این تعداد که ورود کرده اند تست کرونا گرفته شود، ولی ارگانهای ذیربط موظف هستند منبعد طبق مصوبه استان از ورود این افراد بدون تاییدیه عدم ابتلا به کرونا به شهرستان جلوگیری نماید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان نیز در صحبتهای خود عنوان کرد: وضعیت شیوع بیماری کرونا بسیار بدتر از چیزی است که نمایان است، در حال حاضر ۱۰ نفر بیمار بدحال کرونا در بیمارستان شهداء بستری میباشند که با توجه به رشد فزاینده بیماران سرپایی انتظار میرود این روند افزایش در موارد بدحال نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: از آغاز بیماری تا کنون۱۱۹۳ مورد مثبت شناسایی شده است که حدود۸۵۰ نفر آنها تنها در سه ماه گذشته و حدود ۲۰۰ نفر آنها نیز تنها در هفته گذشته شناسایی شده اند.استفاده از ماسک در میان مردم به ۸۸ درصد رسیده است که بهتر از هفته های اخیر است اما با توجه به وخامت اوضاع باید به بیش از ۹۵ درصد برسد.

دکتر رئیسی در پایان، عللی را که با کنترل و رفع آنها، میشود مانع افزایش موارد بیماری در شهرستان شد اینگونه بیان کرد:
-عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم و صنوف مختلف( بخصوص کالاهای خانگی)
-تجمع جوانان بصورت گروهی در نقاط مختلف شهر
-برگزاری مراسمات پرجمعیت ترحیم و عروسی و حضور و تجمع مردم در آرامستان ها ( روزهای پایانی هفته)
-دورهمی های خانوادگی (مهمترین علت)
-عدم رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در دکه های ورودی شهر

در بخش جلسه شورای سلامت نیز موارد زیر مورد بحث و بررسی جهت برطرف شدن مشکلات قرار گرفتند:
-رفع نواقص اصلی کشتارگاه
-رفع شکستگیهای سطح شهر و روستا
-ادامه لایروبی و آهک پاشی جداول در سطح شهر و روستاهای هندیجان
-ادامه جمع آوری و رفع مشکل سگهای ولگرد
-تعیین تکلیف جایگاه پسماند شهر زهره
-رفع مشکلات تاسیسات آبرسانی و لایروبی مخازن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *