برگزاری نشست مشترک روسای مجمع نمایندگان خوزستان و چهار محال و بختیاری با اعضای کمیسیون آب مجلس در اهواز

نشست مشترک روسای مجمع نمایندگان خوزستان و چهار محال و بختیاری با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس عصر امروز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در حاشیه این نشست قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: چند روز پیش تعدادی از وزارت نیرو و کمیسیون کشاورزی مجلس به دعوت مجمع نمایندگان خوزستان به استان سفر کردند و از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستانهای مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، هفتکل و اهواز بازدید میدانی به عمل آوردند.

وی بیان کرد: در جلسه‌ امروز در زمینه‌هایی چون سازگاری با خشکسالی و منابع و مصارف آب بحث‌های مفصلی رد و بدل شد و مقرر گردید که سهم مناسبی برای استان در نظر گرفته شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین در این جلسه قرار شد که در اجرای پروژه‌های سیستم فاضلاب و آب آشامیدنی شهری و روستایی استان علاوه بر تامین اعتبارات مناسب، در کمیسیون مربوطه مجلس نیز پیگیری شوند.

سلیمانی در پایان عنوان کرد: در زمینه مسائل آب نیز در این جلسه پیشنهاد شد که از فضاهای احساسی و غیر کارشناسی اجتناب شود و نمایندگان استانهای ذی‌نفع و مدیران دستگاههای اجرایی نشست‌هایی مشترک برگزار و براساس قانون و واقعیت‌های موجود به تفاهم برسند.

در ادامه نیز رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه مطرح کردیم در زمانی که خوزستان در آب روستایی و اجرای کامل طرح ۵۵۰ هکتاری و‌ نیز کشت‌های فصلی با مشکلاتی مواجه است به هیچ عنوان نباید از طرحهای انتقال آب و پروژه‌هایی چون بهشت‌آباد صحبت شود و با دامن زدن به چنین بحث‌های غیر منطقی و غیر علمی، تنش اجتماعی ایجاد کرد.

سید کریم حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: طی بازدید میدانی که در ابتدای فروردین‌ماه از طرح بهشت‌آباد داشتیم تاکنون هیچ عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته و هدف اصلی برگزاری این جلسات نیز جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در آینده است.

وی در پایان گفت: با توجه به تکنولوژی جدید انتقال آب از دریا به استانهای کویری، ما انتظار داریم که به شکل کلی هیچ برنامه‌‌ای برای انتقال آب از خوزستان و سرچشمه‌های آن وجود نداشته باشد.

ﺣﺠﺖ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺍﻣﯿﺮﻗﻠﯽ ﺟﻌﻔﺮﯼ ﺭﺋﯿﺲ ﻣﺠﻤﻊ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﭼﻬﺎﺭﻣﺤﺎﻝ ﻭ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ نیز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: شهرها و روستاهای خوزستان از لحاط تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با مشکلات جدی مواجه هستند و مسئولین باید برای حل این مشکل ورود کنند.

وی بیان کرد: طرح ۵۵۰ هکتاری که علیرغم تخصیص کامل آب ولی هنوز نیمی از آن به دلیل کم‌کاری‌های دو وزارتخانه نیرو و جهاد اجرایی نشده است اگر به طور کامل در خوزستان پیاده شود می‌تواند انقلابی عظیم در کشاورزی این منطقه ایجاد کند.

رئیس مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری اظهار کرد: چهار شهر شمالی خوزستان از آنجایی که قابلیت آبخیزداری بالایی دارند لذا روز گذشته با حضور برخی مسئولین وزارت نیرو مصوب شد که بندهای خاکی نگهدارنده سیلابها و روان آب‌ها در این مناطق احداث شود تا علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، از این آب‌های جمع‌آوری شده نیز برای کشاورزی استفاده شود.

جعفری در پایان تصریح کرد: در نشست مشترک امروز جمع‌بندی‌های لازم در این زمینه انجام شد و گزارش کامل آن نیز در اسرع وقت به ریاست مجلس تقدیم خواهد شد.

در ادامه نیز ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﯽ ﻧﻘﺪﻋﻠﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ خمینی شهر ﻭ ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ، ﺁﺏ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻭ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻣﺠﻠﺲ در جمع خبرنگاران گفت: به استثنای بارشهای خوب سالهای ۹۷ و ۹۸، کل کشور در ۱۵ سال اخیر گرفتار یک خشکسالی بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه طرح انتقال آب از طریق تونل بهشت ‌آباد متوقف شده و هیچ آبی از آن به استان اصفهان منتقل نمی‌شود اظهار کرد: ما در این جلسه پیشنهاد دادیم که سه مجمع نمایندگان خوزستان، اصفهان و چهار محال و بختیاری به طور مرتب جلساتی مشترک برگزار کنند تا در یک فضای علمی و کارشناسی، سوء تفاهمات پیش آمده در این زمینه برطرف شود.