گلایه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از عدم همکاری دانشگاههای وزارت علوم در امر مقابله با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: علیرغم همکاری‌ بسیار خوب ارگانهایی چون سپاه، بسیج، استانداری، هلال احمر، شهرداری‌ها و غیره در امر مقابله با کرونا ولی دانشگاههای وزارت علوم که در داخل استان مستقر هستند تاکنون کوچکترین قدم مثبتی در این زمینه برنداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری شامگاه دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ضمن اشاره به رشد ۷۰ درصدی سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته در کل کشور گفت: این رقم در خوزستان به علت رعایت شهروندان در سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، رشد کمتری در حدود ۲۰ درصد دارد.

امیدواریم که وضعیت اهواز دوباره قرمز نشود

وی عنوان کرد: میزان بروز بیماری کرونا در خوزستان از ۲۰ اسفند تا اول فروردین روند کاهشی داشت ولی از ابتدای تعطیلات نوروزی به دلیل مسافرت‌ها، دید و بازدیدها درون شهری و خریدهای هفته آخر سال رو به افزایش گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: همچنین میزان بستری‌های کرونا نیز در استان از ۲۰ اسفند تا اول فروردین ماه روند کاهشی داشت که با شروع تعطیلات نوروزی رو افزایش نهاد.

ابول نژادیان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت رنگ بندی های بیماری به صورت روزانه تغییر می‌کنند اظهار کرد: تعداد شهرهای قرمز خوزستان در ۱۴ فروردین پنج شهر بودند که طی دو روز گذشته با اضافه شدن شهرهایی مثل آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز به آنها اکنون به عدد ۹ رسیده است.

وی افزود: البته امیدواریم که وضعیت اهواز دوباره قرمز نشود زیرا یک سوم جمعیت خوزستان در اهواز است و اگر ظرفیت بیمارستانهای آن تکمیل شود به طور قطع پشتیبانی از بیمارستانهای شهرهای دیگر استان برای پذیرش بیماران آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

 ۴۷/۷ درصد تست‌های کرونا کشور در خوزستان انجام می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر حدود ۷۷ درصد تخت‌های عادی و ۹۶ درصد تخت‌های ویژه بیمارستانهای استان خوزستان در اشغال بیماران کرونایی قرار دارند.

ابول نژادیان بیان کرد: در هفته اول فروردین روند بیماری ۱۳ درصد، بستری‌ها ۴/۸ درصد و فوتی‌ها نیز ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد که در هفته دوم علیرغم افزایش ۵۰ درصدی بروز بیماری، ولی موارد بستری‌ها و فوتی‌ها بالا نرفت که علت آن به دلیل پیاده کردن یک طرح ابتکاری جدید از ۲۸ اسفند‌ماه تحت عنوان کلینیک‌های سرپایی تجویز زود هنگام داروی‌های ضد ویروسی در استان بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت تایید تیم علمی وزارت خانه این طرح به کل کشور ابلاغ خواهد شد تصریح کرد: ما طی دو هفته‌ای که این طرح را در خوزستان اجرایی کردیم، توانستیم ۷۰۰ بیمار را بدون بستری کردن در بیمارستان درمان کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن اشاره به این مطلب که در حال حاضر روزانه ۲۵ هزار تست کرونا در خوزستان انجام می‌شود اظهار کرد: از مجموع ۱۹۹ هزار تست کرونایی که در یک هفته گذشته در کشور صورت گرفته ۹۵ هزار تست یعنی ۴۷/۷ درصد متعلق به استان خوزستان است.

یک هزار و ۸۳۱ بیمار کرونا در بیمارستانهای خوزستان بستری است.

ابول نژادیان سرعت انتشار ویروس کرونا انگلیسی را بسیار سریع دانست و عنوان کرد: علت اصلی ابتلا به کرونا در یک هفته گذشته ۲۵ درصد از طریق خانواده‌ها‌، ۲۳ درصد از طریق مهمانی‌ها، ۱۸ درصد از طریق تردد‌های درون شهری، ۱۱ درصد از طریق تجمعات، ۱۱ درصد از طریق محل کار و اصناف و ۹ درصد نیز از طریق مسافرت به خارج از شهر بوده است.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته سه‌هزار و ۳۱۷ بیمار کرونا به بیمارستانهای استان مراجعه کرده‌اند که در یک ماه گذشته بالاترین رقم بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: همچنین در حال حاضر یک هزار و ۸۳۱ بیمار کرونا در بیمارستانهای استان بستری است.

ابول نژادیان در پایان گفت: علیرغم همکاری بسیار خوب ارگانهایی چون سپاه، بسیج، استانداری، هلال احمر، شهرداری‌ها و غیره در امر مقابله با کرونا ولی دانشگاههای وزارت علوم که در داخل استان مستقر هستند تاکنون کوچکترین قدم مثبتی در این زمینه برنداشته‌اند.