تمبر آثار شاخص صنایع دستی خوزستان رونمایی شد

۱۶ عنوان تمبر اختصاصی آثار شاخص صنایع دستی استان خوزستان امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹ طی مراسمی در اهواز رونمایی شد.

به گزارش خورنا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این مراسم با اشاره به طراحی و انتشار نخستین مجموعه تمبر اختصاصی صنایع دستی استان گفت: با توجه به اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا در جمع کمتری از مدیران و هنرمندان این مراسم برگزار شد.

سید حکمت‌الله موسوی بیان کرد: آثار صنایع دستی از ملموس ترین و فاخرترین تولیدات ملی کشور بوده که در خوزستان نیز دارای تنوع بسیار خوبی است بطوریکه قریب به ۹۰ رشته فعال صنایع دستی در استان خوزستان در حال حاضر موجود می باشد.

وی تصریح کرد: در راستای مستندسازی و ثبت ارزشمندی های آثار صنایع دستی و توجه ویژه به فرهنگ تمبر و تلاقی آن با داشته های غنی صنایع دستی خوزستان، طی تفاهم نامه ای با اداره کل پست خوزستان از ۱۶ تمبر صنایع دستی استان که نشان ملی مرغوبیت را اخذ کرده اند امروز با حضور جناب آقای دکتر نیکو رونمایی شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این مراسم گفت: شخصآ علاقمندی ویژه ای به مقوله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان دارم و یکی از دلایل علاقمندی مردم به صنایع دستی این است که این ظرفیت ها ارزش آفرینی فرهنگی و اقتصادی ویژه ای دارند و صنایع دستی و گردشگری جزو معدود صنعت هایی هستند که هیچگونه آسیبی به بخش های دیگر نمیزنند و باعث تعالی فرهنگ اجتماعی و ارزش آفرینی اقتصادی می‌شوند.

وی تصریح کرد: خوزستان مهد تاریخی و فرهنگی کشور عزیزمان است که دارای ویژگی های منحصر بفردی است، این قابلیت ها و این آثار ارزشمند صنایع دستی هم که فرهنگ بین نسلی را منتقل می کند توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان حمایت خواهد شد و از اقدام ارزنده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بابت انتشار این مجموعه تمبر ارزشمند و زیبا که پیام های فرهنگی بسیاری نیز دارد سپاسگزاری می کنم.

در بخش پایانی این مراسم معاون صنایع دستی خوزستان نیز اظهار کرد: طی سالهای گذشته تاکنون ۸۴ اثر صنایع دستی خوزستان نشان ملی مرغوبیت اخذ کرده اند و چهار اثر نیز مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده اند.

شکرالله قاسمی بیان کرد: اخذ نشان ملی و مرغوبیت بصورت دوسالانه در کشور برگزار می شود که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ نیز بتوانیم آثار متعددی از هنرمندان و صنعتگران استان خوزستان را بدین شکل به ثبت برسانیم.

وی در پایان ضمن تقدیر از حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان و حمایت های ایشان از صنایع دستی استان گفت: از حمایت های مدیرکل و از ایده پردازی روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل و اهتمام کلیه هنرمندان و کارشناسان برای طراحی و انتشار این مجموعه زیبا تشکر و قدردانی می نمایم.

بنابر این گزارش تمبر اختصاصی صنایع دستی خوزستان پس از رونمایی با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در اختیار سازمان جهانی صنایع دستی، پژوهشگاه صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، موزه های تمبر و اسکناس کشور، موزه تمبر آستان قدس رضوی، سرمایه گذاران و هنرمندان صنایع دستی قرار خواهد گرفت.

تمبر آثار شاخص صنایع دستی خوزستان در ۱۶ عنوان و به دو زبان فارسی و انگلیسی، با شعار جهش تولید از آثار هنرمندان ذیل طراحی، چاپ و منتشر شده است:

۱. پوشاک سنتی- اثر: عصمت تیرسحر

۲. موج بافی-اثر: گلبناز محمدی

۳. چوقابافی-اثر: عظیمه چراغیگاه

۴. عود- اثر: مهران طالبی 

۵. کپوبافی-اثر:فرنگیس بوش

۶.کپوبافی-اثر: هایده کایدخورده

۷. خراطی چوب-اثر استادعبدالرحیم فروتن

۸. خراطی چوب- اثر: محمد فروتن

۹. کپوبافی-اثر: آمنه کایدگپ

۱۰. کپوبافی-اثر: فاطمه تخته

۱۱. کپوبافی-اثر: شیرمحمدبوش

۱۲. ورشو-اثر: رحمن گل

۱۳. میناصبی-اثر: حامدجیزان (دو اثر)

۱۴. زیورآلات سنتی-اثر:علیرضا خلفه نیل ساز