از پروپاگاندای انتقال آب دریا تا کویر سفره‌های مردم

 

محسن شمشیری
درحالی که در آستانه سال نو مردم برای تهیه اندک مایحتاج خود مثل مرغ و گوشت و … در صف‌های عریض و طویل فروشگاه‌های توزیع‌کننده و در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. وقتی سری به فروشگاه‌های بزرگ تهران از هایپراستار تا شهروند و رفاه می‌زنیم متوجه می‌شویم که چرخ‌های پر از کالای مردم به ساک دستی تبدیل شده و انبوه صندوقداران نیز محدود شده‌اند و صف بلند خریداران نیز به صف‌های کوتاه‌تر و اقلام در دست آنها محدودتر شده است و دلیل عمده آن گرانی شدید قیمت کالاهاست که در توان و قدرت خرید مردم و خانوارهایی که بین ۴ تا ۸ میلیون تومان درآمد دارند، نیست. قبلا در چند نوبت قفسه‌های مرغ و گوشت پر می‌شد و مردم در هر ساعتی می‌توانستند مرغ و گوشت خرید کنند. اما حالا نوبت‌های عرضه و ساعات عرضه محدود شده و در ساعاتی که از قبل اعلام می‌شود باید منتظر عرضه مرغ و گوشت باشیم.
در چنین شرایطی که معاون اول رییس‌جمهور و سایر مسوولان بر ضرورت تنظیم بازار تاکید دارند، وزارت صمت به عنوان متولی اصلی تنظیم بازار به برنامه‌های دیگر بها می‌دهد و دلالان با افزایش قیمت و احتکار کالاهای اساسی و ضروری جامعه، مشکلات مردم را افزایش داده‌اند . وزارت صمت بابت پخش آگهی‌های تبلیغاتی برای افتتاح پروژه انتقال آب دریا به مناطق مرکزی کشور و کرمان و مناطقه اطراف، به صورت میلیاردی هزینه می‌کند. در حالی که باید در کنار معاون اول رییس‌جمهور و سایر دستگاه‌ها به کار ضروری تنظیم بازار مشغول باشد.
وزیر صمت به جای اینکه این روزها درگیر موضوع تنظیم بازار شب عید، تهیه و تامین مایحتاج مردم از گوشت و مرغ تا روغن و میوه به قیمت مناسب باشد، متاسفانه بیشترین توجه خود را به پروژه‌های بزرگ عمرانی و پروپاگاندای انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور شامل کرمان و گل گهر و یزد کرده است.
در حالی این پروژه‌های ملی توسط وزارتخانه‌های مختلف، وزرای مختلف، بانک‌های مختلف و در مجموع دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون در سال‌های قبل مورد توجه بوده است.
در همین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین اقدامات برای راه‌اندازی این پروژه عظیم از زمان وزارت آقایان نعمت زاده، محمد شریعتمداری و رضا رحمانی انجام شد و سه وزیر قبلی سال‌ها به موضوعات انتقال آب، طرح‌های عمرانی مرتبط آن و هماهنگی بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف توجه کرده‌اند و بهره‌برداری از فاز اول انتقال آب به این معنی نیست که تنها در دوره وزیر کنونی، طرح انتقال آب طراحی و اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.
براین اساس، انتظار می‌رود که جناب وزیر، وزارت صمت و سایر سازمان‌های مرتبط با تنظیم بازار، به گرانی شدید کالا، وضعیت فروشگاه‌ها و خریدهای مردم توجه کنند و به جای تاکید کردن بر وفور کالا، به قیمت آن و دست خالی مردم توجه کنند.
براین اساس به جای توجه به طرح‌های بزرگ و تبلیغ کردن آنها، باید به معیشت و قیمت کالاها و قدرت خرید و فقر و تنگدستی اقشار مختلف جامعه توجه شود.
این موضوعی است که حتی سران نظام نیز خواستار آن هستند و البته رفع این مشکل به هماهنگی و همکاری همه ارکان نظام و تصمیم‌گیران نیازمند است اما حداقل بهبود مدیریت در وزارت صمت می‌تواند به ساماندهی شبکه توزیع کالا از انبار و سردخانه‌ها تا بازار مصرف منجر شود و اجازه ندهد که قیمت‌ها در شب عید نوروز بیش از حد بالا برود و سفره مردم را خالی کند.  کارشناسان در برخی رسانه‌ها این پرسش را مطرح کرده‌اند که هزینه‌های میلیاردی تبلیغات این پروژه‌ها در رسانه‌ها چگونه تامین شده است پروژه‌هایی که در زمان وزرای قبلی و توسط دستگاه‌های مختلف پیگیری شده است. اما وزیر صمت تبلیغات پروژه‌ای را که هدف آن انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد و مناطق مرکزی است را با توجه خاصی پیگیری می‌کند در حالی که انتظار می‌رود تنظیم بازار را در اسفند ماه بهتر از هر برنامه‌ای پیگیری کند.
لازم است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم صمت سوال کنند چرا به موضوع تنظیم بازار و قیمت‌ها در شب عید نوروز بیشتر توجه نمی‌شود و این همه آگهی تبلیغاتی از کجا و چگونه توسط شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه تامین می‌شود و چند روز مانده به عید نوروز چرا هنوز خبری از عرضه‌های انبوه مرغ و گوشت و میوه با قیمت کمتر نیست.
رزم حسینی وزیر صمت در مراسم انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری کشور گفت: رویای ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا با افتتاح قطعه اول در آبان ماه امسال از هرمزگان به معادن سنگ گل‌گهر آغاز شد.
این در حالی است که انتظار می‌رود وزیر از کاهش قیمت مواد غذایی و میوه در شب عید خبر بدهد./تعادل