شهدا را به یاد بسپاریم نه به خاک

علی درویشی

به یاد شهدای فتح المبین و قهرمانان میهن

صدام حسین تکریتی به دنبال توهمات و پنداری خودخواهانه، که این توانایی در اوست و می تواند رهبر جهان عرب باشد درصدد ملتی نیروند از عراق برآمد ، به موجب این خیال خام درصدد بود تا کشور نوپای عراق را از نظر نظامی به پایه ای برتر از اسراییل برساند و همیشه از الگوی تاریخی خود یعنی بخت النصر پادشاه بابلی یاد می کرد ؛ اما صدام بخاطر دانش اندک و نداشتن حافظه تاریخی ، نمی دانست که در تاریخ ملتی بنام عراق وجود نداشته و این موجودیت ساخته و پرداخته ی دست دولت بریتانیا در سال ۱۹۲۲ میلادی ( ۱۳۰۱ خورشیدی ) است.

صدام خود را سردار قادسیه خطاب می کرد وی با این شعار برخلاف دین مبین اسلام که جهان شمول است و ادعای نژادی نداشته و ندارد، نبرد دینی قادسیه را نژادی می دانست ، او با این عنوان در ساعت ۱۲ روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ خورشیدی دستور پرواز ۱۹۲ هواپیمای جنگنده نیروی هوایی رژیم بعث را به خاک ایران صادر کرد تا به زعم خود کمتر از نیم ساعت کمر ایران را خواهد شکست؛ وی با چفیه قرمز رنگ به سر و نوار فشنگ به دور کمر و بدون نصب درجات نظامی وارد اتاق عملیات شد تا همچنان به گزافه گویی های خود ادامه داده و شاهد جنایات نیروهای خود باشد.

ارتش بعث عراق روی هم رفته حدود ۶۳۲ مرتبه از زمین ، هوا و دریا ؛ پاسگاه ها ، روستاها و شهرهای مرزی ایران را مورد حمله قرار داد . در این میان ۱۸۲ مرتبه به حریم هوایی و ۲۴ مرتبه از سوی دریا قلمرو ایران مورد تجاوز قرار گرفت .
شوش از جمله شهرهایی است که جنگ تحمیلی هشت ساله را از نزدیک تجربه کرده است، مردم این شهرستان برای ناکام گذاشتن یاوه گویی های بعثی ها برومندترین ، مهربان ترین فرزندان خود را تقدیم این آب و خاک نمودند تا بار دیگر در تاریخ ، شکوه و عظمت این ابر شهر باستانی ثبت گردد.

در ساعات نخستین روز اول مهرماه ۱۳۵۹ خورشیدی تیپ ۲۷ از لشکر ۱ مکانیزه سپاه سوم با هجوم به پاسگاه های فکه تا صفریه پیشروی خود را آغاز نمودند ، در این محور که فرماندهی آن با تیپ ۳۷ زرهی شیراز بود به همراه نیروهایی از سپاه دزفول و ژاندرمری به مقابله با دشمن پرداختند.

نبرد در حدود ساعت ۱۴ به اوج خود رسید حدود ۱۰ دستگاه از تانک های دشمن منهدم و تا پایان روز ؛ سه مرتبه بعثی ها به پاسگاه فکه حمله نمودند ، مدافعان پس از ساعت ها درگیری مجبور به عقب نشینی و ارتش بعث در تاریخ ۶ مهر ۱۳۵۹ پشت رودخانه کرخه مستقر شد.

ارتش بعث در ۹ مهر ۱۳۵۹ با شلیک خمپاره و توپخانه چندین نقطه از شهر را به خاک و خون کشاند تا از این شیوه ضد بشری بر دل زنان و کودکان رعب و وحشت بیاندازد ، عده ای از مردم بصورت خودجوش شهر را ترک و راهی شهرهای همجوار ؛ دزفول ، اندیمشک و …. شدند ، عده ای نیز در شهر مانده تا در پشت جبهه کرخه به نیروهای سرافراز ایران کمک رسانی نمایند.

به تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۵۹ اولین خط پدافندی شوش توسط گردان های ۱۴۱ و ۱۳۸ از لشکر ۲۱ حمزه در جبهه شوش و در بیشه حاشیه کرخه ایجاد شد و این پایانی بود بر افسانه سرایی سردار پوشالی قادسیه در جبهه کرخه شوش .
با وجود همه فداکاری ها و جانبازی های نیروهای مسلح ایران ؛ چه بسیار بودند کسانی که شربت شهادت نوشیدند تا وجبی از خاک ایران با چکمه های دژخیمان ناپاک نشود ، از میان شهدای سرافراز شوش نام ۴۱ شهیده می باشد که همچون ۴۱ستاره درخشان در آسمان آبی بیکران ایران ، تا بی نهایت خواهند درخشید.

در هشت سال جنگ تحمیلی؛ جانبازی ها و رشادت های زنان و مردان ایران گواه این بود که این سرزمین اهورایی از ابتدای خلقت تا به امروز و آینده چنان از نظر فرهنگی غنی است که با وجود همه تنوع قومیتی و زبانی که در ایران وجود دارد به هنگام رزم م سختی در قالب یک ملت ، بنام ملت ایران نمایان می شویم واین است رمز جاودانگی تاریخ ایران.

در این میان سهم مادران سرزمینم برای حفظ فرهنگ و تاریخ ایران بسیار نمایان تر است.اسامی شهیده های شوش در ده روز ابتدایی جنگ به شرح ذیل می باشند ؛

شهیده شاهینه مومنی تاریخ شهادت ۳/۷/۱۳۵۹ مفقودالاثر
شهیده فریده سیلانی تاریخ شهادت ۴/۷/۱۳۵۹ بمباران هوایی
شهیده قدم ذبیح تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ بمباران هوایی(به همراه پسر و دخترش )
شهیده معصومه یگاه تاریخ شهادت ۸/۷/۱۳۵۹ بمباران هوایی
شهیده فرحه سرخه تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ اصابت ترکش توپ ، اطراف شوش
شهیده زهرا نجات تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ اصابت ترکش توپ
شهیده طاهره بارانی تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ اصابت بمب های هواپیما های جنگی بدن تکه تکه به همراه همسر و فرزندش احمد فرخی
شهیده کشور عین الوند تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ اصابت ترکش توپ
شهیده ناهید سگوند تاریخ شهادت۸/۷/۱۳۵۹ بمباران هوایی( دانش آموز سال چهارم ابتدایی ، امید است که بسیج دانش آموزی و اداره آموزش و پروش شهرستان جهانی شوش نسبت به این دانش آموز شهیده توجه خاصی نموده و تندیسی از این دانش آموز گمنام در یکی از میادین شهر اقدام نمایند )
اسامی دیگر شهیده های شوش ؛
شهیده زینب شوهان – شهیده پروین میرموسوی – شهیده دون انار سعدی – شهیده فشله حمزاوی – شهیده سلیمه کعب – شهیده قنده سرخه – شهیده گبری فرج اله چعب – شهیده فاطمه بهبود – شهیده گل عطایی قلعه علیخانی – شهیده فاطمه خانم سعی الدین – شهیده مریم فاتحی – شهیده فرحه دبات – شهیده نبیه فرج اله چعب – شهیده نعیمه فرج اله چعب – شهیده کبری فرج اله چعب – شهیده نعیمه دوار – شهیده خیریه جایدری- شهیده ماهی صادقی حسنوند – شهیده حرم هاشمی نژادیان – شهیده صفیه فرهانیان – شهیده زهرا فاضلی – شهیده فاطمه شوهان – شهیده مژده اسدی عیدی وندی – شهیده حمیده آرامش – شهیده فاطمه بهور – شهیده فاطمه جادری پورهویزه – شهیده ملوک چنانی – شهیده زینب دبی – شهیده مکیه زاعی – شهیده لیلا سعدی آلکثیر – شهیده خانزاده سگوند –