رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندر ماهشهر: ۲ هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی منطقه تا حدود زیادی مهار شده است

جلیلیان گفت: در منطقه هور سه راهی 2 هزار هکتار کانون فعال ریزگرد داشتیم که با پروژه هایی که تعریف و اجرا شد، تا حدود زیادی این کانون فوق بحرانی مهار شده است.

حجت الله جلیلیان در گفت و گوی خورنا اظهار کرد: در منطقه هور سه راهی که در محور بندر ماهشهر-امیدیه و بندر ماهشهر-رامشیر واقع است، در گذشته ۲ هزار هکتار کانون فعال ریزگرد داشتیم.

وی ادامه داد: با تحقیقات و مطالعاتی که انجام شد، ۴ پروژه برای مهار ریزگرد ها تعریف کردیم. با اجرای ۲ پروژه درختکاری ۱۲۰ هکتاری و ۸۰۰ هکتاری و پروژه ۱۰۰ هکتاری در قالب بوته کاری سعی کردیم این کانون ریزگرد را مهار کنیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندر ماهشهر خاطر نشان کرد: پروژه ۵۰۰هکتاری و غیر بیولوژیک نیز در قالب احداث گوراب در این منطقه اجرا شد. در مناطقی که نمی توانیم به دلیل جنس خاک، شوری خاک و یا در دسترس نبودن آب پوشش گیاهی را مستقر کنیم، از پروژه های غیر بیولوژیکی استفاده می کنیم.

جلیلیان افزود: در ادامه ۲ هزار هکتار از این منطقه را نیز قرق اعلام کردیم که این موضوع به رشد پوشش گیاهی و تثبیت خاک کمک به سزایی کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندر ماهشهر در خصوص استفاده از گوراب و تاثیرات آن در تثبیت کانون های ریزگرد منطقه بیان کرد: سال ۱۳۹۷ بحث استفاده از گوراب ها با الهام گیری از طبیعت منطقه مطرح شد. برای اولین بار در استان خوزستان، این پروژه توسط اداره منابع طبیعی بندر ماهشهر تعریف شد و آن را در حاشیه جاده بندر ماهشهر به رامشیر( سمت چپ جاده) که یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار در منطقه بود، اجرایی کردیم.

وی تاکید کرد: با توجه به بارش های خوبی که امسال در منطقه رخ داد، اکثر گوراب های حفر شده در کانون های بحرانی و فوق بحرانی آبگیری شد و در حاشیه این گوراب ها پوشش گیاهی شورگز رشد کرده که در تثبیت دائمی خاک تاثیر زیادی دارد.