از «بختک» نترسید

خورنا: دکتر عارفه مبشر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ در این حالت، فرد در انجام حرکات احساس ناتوانی می‌کند. این حالت در زمان آغاز خواب یا بیدار شدن شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: این اختلال گاه با توهم شنوایی و بینایی همراه است. معمولا فلج خواب از یک تا چند دقیقه طول می‌کشد و سپس دوباره به حالت خواب معمولی برمی‌گردد.

مبشر تصریح کرد: این اختلال شیوع زیادی دارد و ۵۰ درصد افراد در زندگی خود این حالت را تجربه می‌کنند، البته در جوانان کمتر مشاهده می‌شود.

این روان‌پزشک ادامه داد: فلج خواب گاه به دلیل بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از حد معمول رخ می دهد. استرس، به هم خوردن نظم خواب، مصرف برخی داروها و افسردگی نیز می‌تواند در ایجاد این اختلال موثر باشد.

مبشر گفت: در صورت وجود هر یک از این دلایل می‌توان با حل مشکل زمینه‌ای، این اختلال را نیز رفع کرد. گاه با بروز این اختلال، افراد به شدت می‌ترسند و تصور می‌کنند که سکته کرده‌اند در حالی که این اختلال، مشکل بزرگی نیست و تا زمانی که فرد زیاد اذیت نشده باشد نیازی به درمان ندارد.

وی با بیان این‌که شیوع فلج خواب در زنان بیشتر است، افزود: رعایت بهداشت خواب و خوابیدن در زمان مناسب می‌تواند این مشکل را حل کند.

این روان‌پزشک توصیه کرد: افرادی که دچار اختلال خواب هستند بهتر است چرت روزانه خود را ترک کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *