جولان سوغاتی‌ها در نمایشگاه آبادان

خورنا: با وجودی که امسال نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و هدایای شهرستان آبادان چون سال‌های گذشته رونق خاصی ندارد و از نفس افتاده است اما باز جای شکرش باقی‌ست که برگزار شده و بازار خرید شهروندان را به تب و تاب وا داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز، شهروندان حال و هوای خاصی برای تغییر دکوراسیون منزل، خرید لوازم و مایحتاج و تامین خوراکی‌های متنوعی نظیر آجیل، شیرینی و … پیدا می‌کنند.

با توجه به افزایش قیمت‌ها به ویژه در چند سال اخیر و گران شدن بسیاری از اقلام مصرفی، مردم توان و قدرت خرید اولیه را نداشته و از خریدهای یک باره چون گذشته دست برداشته‌اند؛ البته در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد اما موارد ذکر شده برای اکثریت صادق می‌باشد.

به همین دلیل برگزاری نمایشگاه‌ها با رویکردهای مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی راهی برای کمک به شهروندان در راستای تامین اقلام مصرفی است که این امر هر ساله در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان خوزستان محقق می‌شود.

نمایشگاه‌های مبل و لوستر، صنایع دستی، سوغات و هدایا، فرش و … از جمله نمایشگاه‌هایی‌ است که به معمولا پیش از پایان هر ساله در شهرستان آبادان نیز برگزار می‌شود.

*۱۱۵ غرفه میزبان آبادانی‌ها

با وجودی که امسال نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و هدایای شهرستان آبادان چون سال‌های گذشته رونق خاصی ندارد و از نفس افتاده است اما باز جای شکرش باقی‌ست که برگزار شده و بازار خرید شهروندان را به تب و تاب وا داشته و داغ‌تر کرده است.

این نمایشگاه از هفتم تا هفدهم بهمن ماه در دو لاین طویل به مدت ۱۰ شب میزبان شهروندان آبادان و مهمانان و مسافرانی‌ بوده که به این منطقه عزیمت می‌کنند.

*نمایشگاه بدون هماهنگی برگزار شده است

نائب رئیس مجمع امور صنفی آبادان اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و هدایای برگزار شده در شهرستان آبادان زیر نظر سازمان منطقه آزاد اروند کار خود را پیگیری و اجرایی کرده است.

وی با انتقاد از برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه کاملا بدون هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت همچنین مجمع امور صنفی شهرستان برگزار شده و ما هیچ نظارتی نه بر نحوه توزیع و کیفیت اقلام عرضه شده و نه قیمت‌ها نداشته و نخواهیم داشت.

احمد زندی خاطرنشان کرد: مطمئنا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیازمند توجه و دقت و هماهنگی بیشتری ا‌ست که متاسفانه در زمینه این نمایشگاه چنین موضوعی صدق نداشته است.

*برپایی نمایشگاه بهاره در اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه

وی اضافه کرد: این مجمع به کمک اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان، نمایشگاهی با برخورداری از همه نوع مایحتاج شهروندان از جمله مبلمان، لوستر، فرش، خوراکی و … را در اواخر بهمن و یا اوایل اسفندماه سال جاری تدارک دیده و برپا خواهد کرد.

نائب رئیس مجمع امور صنفی آبادان تصریح کرد: به فرمانداری در خصوص عدم نظارت و هماهنگی این نمایشگاه با این دو اداره ناظر در شهرستان مکاتبه کرده اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

*هر غرفه ۳۲۰ هزار تومان

یکی از غرفه دارانی که از شیراز آمده و در این نمایشگاه به توزیع و فروش ترشیجات مشغول بوده تصریح می‌کند: برای کمتر از ۱۰ روز هفت غرفه را در کنار یکدیگر اجاره کرده و بابت هر کدام ۳۲۰ هزار تومان می‌پردازم.

وی افزود: استقبال شهروندان خوب بوده و خدا را شکر از فروش خود بسیار راضی بوده‌ام.

*کارهای دستی‌مان را به معرض نمایش و فروش گذاشته‌ایم

دیگر غرفه‌دار خانمی که از تهران آمده و کار صنایع دستی خود را به معرض فروش می‌گذارد، گفت: من و خواهرم از سال‌ها پیش کار صنایع دستی را انجام داده و به این کار بسیار علاقه‌مندیم.

وی افزود: امسال نیز تصمیم گرفتیم که به اتفاق، کارهای تولید شده‌مان را در نمایشگاه به معرض دید بگذاریم تا علاوه بر تامین مسئله مالی بیش از پیش مردم را با کارهایمان که چوبی هستند آشنا کنیم.

*از ۱۱۵ غرفه، ۸۵ غرفه خالی است

اما نکته جالب این است! در این نمایشگاه که نزدیک به ۱۱۵ غرفه دارد با ۸۵ غرفه خالی مواجه بوده که تنها صدا و بوی سکوت را به همراه دارد.

همچنین شهرهایی چون کردستان با محصولاتی چون ادویه‌جات، مشهد با کنجد ارده‌ای، شیراز با ترشیجات مخصوص و زیورآلات، ارومیه با معجون، حلوای گردویی، پسته‌ای و هویج، تهران با صنایع‌دستی و کتاب، کردستان با عطر و گیاهان دارویی، شمال با زیتون‌پرورده، برنج، رب انار و آب نارنج، تبریز با خشکبار، زنجان با چاقو، اصفهان با البسه زنانه سنتی، گز و نقل، یزد با پشمک، باقلوا، قطاب و حاجی بادام نمایشگاه را همراهی می‌کنند.

اینگونه نمایشگاه‌ها علاوه بر تامین مایحتاج مردم راهی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمدی مطلوب پیش از پایان سال و در آغاز سال جدید شمرده می‌شوند که کمک شایانی به بازار کار و خرید به ویژه قشر جوانان می‌کنند.

=======

مریم خبازی