ساماندهی بندر صادرات نفتی ماهشهر در حال اجراست

خورنا: مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تشریح آخرین وضعیت طرح ساماندهی پایانه نفتی ماهشهر از افزایش ۲۵ درصدی بار مالی قرارداد قرارگاه خاتم الانبیا در این پروژه با موافقت وزارت نفت خبر داد.

فرهاد احمدی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر، گفت: طرح توسعه این پایانه نفتی در قالب سه پروژه دریا، خشکی و اسکله گوگرد اجرا می شود که هم اکنون بخش فراساحلی آن راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تاکید بر اینکه در بخش دریایی این پروژه نفتی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۶ پست اسکله در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با بهره برداری از این اسکله‌ها و سایر تاسیسات فراساحلی امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با ظرفیت ۸۰ هزار تن در این پایانه فراهم می شود.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر مخازن ذخیره سازی بنزین و گازوئیل این پایانه نفتی در غرب خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت ذخیره سازی بنزین و گازوئیل کشور افزوده شده است.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت ۲ میلیون بشکه مخازن ذخیره سازی نفت کوره هم توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است، بیان کرد: در مجموع پیش بینی می شود کل ۲ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت کوره در بندر ماهشهر تا اواسط سال آینده در سرویس قرار بگیرد.
احمدی زمان نهایی این پروژه زیربنائی صنعت نفت را آبان ماه ۱۳۹۲ اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که تاکنون ۵۴۰ میلیارد تومان ان جذب شده است.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به موافقت وزارت نفت به منظور تعدیل قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه ساماندهی بندر ماهشهر، تاکید کرد: از این رو این بار مالی این قرارداد تا سقف ۲۵ درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به سفارش ساخت برخی از تجهیزات و کالاهای این طرح همچون شیرهای کنترلی، تاسیسات کوره ها، خاطرنشان کرد: با تزریق منابع مالی در چند هفته گذشته پیش بینی می‌شود این طرح مطابق با برنامه زمان بندی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
به گزارش مهر، در کنار افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت، ایجاد تسهیلات به منظور ارائه سوخت رسانی به کشتی و نفتکش‌های عبوری در غرب خلیج فارس  با ایجاد مراکز بانکرینگ و احداث اسکله صادراتی گوگرد، از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که پیمانکار EPC بخش خشکی به ماشین سازی اراک و بخش دریایی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ع) واگذار شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *