استاندار خوزستان: پروتکل‌های امنیتی باید به فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند/ اعتماد به مردم رمز موفقیت است

استاندار خوزستان گفت: علیرغم اینکه به شدت معتقدم که دستگاههای امنیتی، نظامی و انتظامی باید تقویت و حمایت شوند ولی این اعتقاد را نیز دارم که پروتکل‌های امنیتی هم باید به فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند و به هر دلیلی نباید از قوه قهریه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز قاسم سلیمانی دشتکی امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹ در آئین تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید خوزستان گفت: من پیش از این در دو استان ایلام و چهارمحال و بختیاری مسئولیت استانداری را برعهده داشتم که این دو استان ارتباط تنگاتنگی با خوزستان دارند.

وی افزود: در زمان تصدی مسئولیت استانداری در چهار محال و بختیاری یک نوبت آقای مقتدایی استاندار وقت خوزستان و در نوبتی دیگر نیز دکتر شریعتی را نیز دعوت کردم که در هر کدام از این دعوتها مسائل مشترک از جمله آب، راه‌آهن و جاده‌ها بررسی شد که می‌توانید از آقای مقتدایی جویا شوید که در این جلسات من همیشه مخالف طرح‌های انتقال از یر شاخه‌های رودخانه کارون بودم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری مهمترین خواسته ما پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز بود. این راه آهن استان های مرکزی را به خلیج فارس متصل میکند و پروژه بسیار حیاتی برای استان های مسیر است و خوشبختانه فاز اول آن به سرعت در حال انجام است و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

سلیمانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی از اشتراکات بین استان ایلام و خوزستان دانست و گفت: ما در ایلام تقریبا کار را تمام کردیم و تنها ۹ هزار هکتار مانده است اما در خوزستان تحقق فاز دوم این طرح بسیار مشکل است چرا که هم مساله تخصیص آب و هم موضوع تخصیص اعتبار آن هنوز باقی مانده است و حتما از تجارب دکتر شریعتی در ادامه پروژه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین دیگر نقطه مشترک بین این دو استان برگزاری مراسم اربعین است که هرساله با تعامل و هماهنگی خوب بین دو استان برگزار می‌شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: موضوع مشترک دیگر میان دو استان سیل سال ۹۸ بود. در ایلام خساراتی دیدیم اما پیشگیری هایی برای خوزستان انجام دادیم و هنگامی که در نقطه ای از ایلام دیدیم که جریان آب در حال ورود و آسیب به خوزستان است با بستن سد، خروجی آن را از دو هزار مترمکعب به ۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه رساندیم که این کار در نهایت باعث کاهش ورودی به کرخه و کاهش خسارت ها و تخریب ها در استان خوزستان شد.

سلیمانی ضمن اشاره به شباهتهای بین استانهای خوزستان و ایلام در بحث نفت و گاز گفت: ما طی سالهای اخیر توانستیم در حدود هفت میلیارد دلار در نفت و گاز ایلام سرمایه گذاری کنیم که تجربه خوبی بود و در نظر داریم که از این تجربه در استان خوزستان نیز استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: علیرغم اینکه به شدت معتقدم که دستگاههای امنیتی، نظامی و انتظامی باید تقویت و حمایت شوند ولی این اعتقاد را نیز دارم که پروتکل‌های امنیتی هم باید به فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند و به هر دلیلی نباید از قوه قهریه استفاده کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: هر جا به مردم اعتماد کردیم موفق بودیم از جمله در دوران دفاع مقدس که در ابتدای آن دروان ارتش از هم پاشیده بود و سپاه نیز هنوز شکل نگرفته بود اما مردم ایران با توکل به خدا سینه سپر کردند و شهید دادند و مرزهای کشور را صیانت کردند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حوادث سالهای ۹۶ و ۹۸ ما در استان ایلام با استفاده از ظرفیت مردمی، شرایط را به نحوی کنترل کزدیم که کمترین مشکلات را در این زمینه داشتیم.

سلیمانی گفت: باید با معتمدین، مردم، بزرگان، نخبگان و جوانان رایزنی کنیم و برای حل مشکلات به جمع بندی برسیم و پروتکل ها را مطابق با اول انقلاب و نگاه مقام معظم رهبری انجام دهیم که هم اکنون هم اینچنین است.

وی عنوان کرد: در موضوع آبهای سطحی باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کنیم و آبهای سطحی را در شبکه ای جدا از شبکه فاضلاب هدایت نماییم البته در این بخش کارهای خوبی تاکنون صورت گرفته است.

استاندار خوزستان وحدت و انسجام و همدلی را رکن اصلی پیشرفت دانست و یادآوری کرد: در برابر نارسایی ها باید به شکل منصفانه و دلسوزانه انتقاد شود و نباید اقدامات انجام شده را به کل زیر سوال ببریم بلکه باید همدیگر را تقویت نماییم.

سلیمانی بیان کرد: بنده خدمتگزار نظام و مردم هستم و تجربه های خود را در طول سالها مدیریت در سطوح مختلف به کار خواهم گرفت و از ظرفیتهای همه دستگاه ها و مسئولان، روحانیت، نمایندگان، نهادهای حاکمیتی و بنیادها کمک میگیرم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش میکنیم در کنار افزایش بودجه‌ استان برای سال آینده، از کمک بنیادها و نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام نیز استفاده کنیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در برخی از مناطق استان علیرغم وجود کارخانه های بسیار، ولی نرخ بیکاری در این مناطق بالا است که این شرایط در شان استانی مانند خوزستان نیست و لذا باید با تقویت بومی گزینی، توازن و عدالت در توزیع امکانات و فرصتها را دراستان بیشتر کتیم.

سلیمانی در پایان خدمت به همه اقوام خوزستانی اعم از عرب، لر، بهبهانی، دزفولی و شوشتری و غیره را وظیفه خود دانست و گفت: مردم استان تصور نکنند که چون من به برخی از اقوام خوزستان منتسب هستم آنها را فراموش میکنم؛ من زمانی که در استان چهارمحال و بختیاری نیز مسئولیت گرفتم همان ابتدا اعلام کردم که این استان مشتکل از اقوام مختلف است و من خدمتگزار همه مردم هستم و در خوزستان هم به همین منوال خادم همه اقشار و اقوام هستم.