سکوت عجیب و غریب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مورد تخریب خانه احمد محمود

احمدرضا رستمی

کمتر از یک هفته از تخریب خانه احمد محمود در اهواز می‌گذرد و در این مدت هرکس به فراخور مقام و مسئولیتی که داشت در مورد این حادثه تلخ و‌ غم‌انگیز اظهار نظرهایی کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان تخریب این خانه را بدون مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان اعلام کرد و گفت: خانه احمد محمود در بافت تاریخی و واجد ارزش اهواز قرار داشت و محدوده این بافت نیز قبلا به صورت مکتوب از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و استانداری خوزستان به شهرداری اهواز ابلاغ شده بود.

از سوی دیگر شهرداری منطقه یک اهواز نیز با بیان اینکه شهرداری هیچ‌ گونه مجوزی برای تخریب این خانه صادر نکرده است توپ را به زمین مالک جدید این بنا انداخت و مدعی شد که وی سرخود اقدام به این کار کرده است.

ولی فارغ از تمام این اظهار‌ات که در واقع نوش داروی پس از مرگ سهراب می‌باشند آنچه که بیش از همه در این مدت جلب توجه می‌کند، سکوت عجیب و غریب و در عین حال پرسش برانگیز رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این زمینه است.

زیرا سید کریم حسینی از هنگام پیروزی در انتخابات مجلس و رسیدن به پست ریاست مجمع نمایندگان خوزستان نشان داده که در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی آدم پیگیری است و در این حوزه اراده پای کاری دارد؛ گواه این مسئله را می‌توان در پیگیری‌های شبانه روزی وی برای احیای بافت قدیمی محله عامری اهواز به عینه مشاهده کرد.

بنابراین با توجه به این مسئله، جای سئوال است که چرا او در برابر چنین بی‌قانونی آشکاری که در بحث تخریب خانه احمد محمود روی داده، تاکنون سکوت کرده و حتی از یک اشاره‌ کوچک به آن نیز در پلتفورم‌های متبوعش در سوشیال مدیا هم خودداری می‌کند؟

امید داریم جناب رئیس محترم مجمع نمایندگان خوزستان هرچه زودتر این سکوت را شکسته و با تشکیل یک کارگروه حقیقت یاب، مقصران اصلی چنین حادثه‌ای را مشخص کرده و به این شائبه ها پایان دهد که وی به میراث تاریخی شهر اهواز، نگاه یک سویه و گزینشی دارد و میل و رغبت چندانی برای ورود به آن دسته از میراث تاریخی و فرهنگی شهر اهواز که دارای جنبه‌های ملی پررنگ‌تری هستند از خود نشان نمی‌دهد.

ما اعتقاد داریم که توسعه پایدار فرهنگی در استان خوزستان و شهر اهواز در تلفیقی از نگاه ملی و منطقه‌ای امکان پذیر است و هرگونه نگاه یک سویه به هرکدام از این دو مقوله چه بسا تاثیرات منفی فراوانی را در اعتماد عمومی جامعه نسبت به مسئولین استان برجای خواهد گذاشت.