آیا نامزدهای جدید انتخابات شورای اسلامی شهر ، برنامه ای برای افزایش درآمد و کاهش هزینه شهرداری آبادان دارند؟

 

صالح ساری پور- با نزدیک شدن به زمان ثبت نام انتخابات شورای اسلامی شهر،افراد متعدد بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ، نامزدی خود را جهت انتخابات شورای اسلامی شهر آبادان اعلام نموده اند.

در این روند ، بعضی از کاندیداها، فهرستی از کاستی ها و مشکلات در حوزه شهری ارائه نموده و گروهی دیگر با انتشار برخی یادداشت ها در فضای مجازی ، در کنار طرح مشکلات، راه حل های پیشنهادی خود را نیز ارائه می نمایند.

به زعم نگارنده ، علی رغم بسیاری از محدودیت های موجود در حوزه اختیارات قانونی اعضای شورای اسلامی شهر که اخیراً رئیس مجلس شورای اسلامی دکتر قالیباف به کنایه از آن بنام ”شورای شهرداری” نام بردند. ولی باز هم ، سیاست گذاری ، تصمیمات و نظارت این شورا ، در حوزه خدمات شهرداری اثرگذار است.

بهمین دلیل، گروه های سیاسی ، اجتماعی ، کارآفرینان و سرمایه گزاران فعال در حوزه شهرداری ، در همه دوره ها بصورت علنی یا در خفا از برخی نامزدها حمایت می کنند.

با عنایت به اینکه مهمترین وظیفه شورای اسلامی شهر ، نظارت بر عملکرد شهرداری است.جهت روشن شدن موضوع بهتر است تعریفی از شهرداری ارائه نمائیم.

”شهرداری” از جمله مؤسسات “عمومی و غیر دولتی ” می باشد که هزینه های جاری و عمرانی خود را از محل درآمدهای وصولی از شهروندان ، مؤسسات ، کارخانجات و…تأمین می نماید.

عبارت “عمومی و غیر دولتی” شاید برخی از شهروندان از آن اطلاعی ندارند.جهت روشن شدن موضوع باید گفت ، همه رؤسای ادارات دولتی در مورد پرداخت حقوق کارکنان تحت امر و هزینه های مورد نیازشان، بعلت دولتی بودن اداراتشان هیچگونه دغدغه ای ندارند. ولی شهردار، رئیس مؤسسه‌ “عمومی غیردولتی” است و در قبال ارائه خدمات به شهر ، درآمد کسب می کند.و در صورت تحقق این درآمد ها می تواند دغدغه های ماهانه پرداخت حقوق پرسنل خود را برطرف نماید.

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، وظایف متعددی به عهده آنها گذاشته شده است.جهت رعایت اختصار از ذکر این وظایف خودداری می شود.

به موازات این وظایف قانون گذار ، منابعی بعنوان درآمد شهرداری ها تعیین نموده است.

می توان اهم منابع درآمد شهرداری را به شرح ذیل ذکر کرد.

۱- درآمد ناشی از عوارض عمومی.
۲- درآمد ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمد های مؤسسات انتفاعی شهرداری.
۳- درآمد حاصل از وجوه اموال شهرداری،کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی، کمک های اهدایی اشخاص و سازمان های خصوصی، اموال ودارایی هایی که بطور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری تعلق می گیرد.

در خصوص درآمد ها وهزینه های شهرداری آبادان به نظر می رسد آسیب هایی به شرح ذیل موجود می باشد.

۱-بنا به دلایل متعدد که یکی از آنها فقر مردم است. بعضی از ساخت و ساز خانه های مسکونی بدون پروانه ساختمانی و پرداخت عوارض نوسازی می باشد.
۲- شهرداری تا کنون جهت منازل مسکونی که در اراضی فاقد سند ثبتی ساخته شده و در منطقه شهری قرار گرفته اند هیچ راهکار قانونی عملی پیدا نکرده است.بنظر می رسد اقدام حقوقی جهت صدور سند ثبتی منازل مسکونی می تواند درآمد خوبی را برای شهرداری ایجاد کند.
۳- درآمد آلایندگی در سالهای اخیر در دو مرحله سیر نزولی پیدا کرده است.

مرحله اول، استانی شدن عوارض آلایندگی بود. بر این اساس عوارض ۱۰۰ درصد آلایندگی پالایشگاه نفت پرداخت شده به شهرداری آبادان به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و۴۰ درصد مابقی به خرمشهر وشهرهای اطراف واریز شد.

مرحله دوم نیز مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، تحت عنوان تبصره ۶بند ن قانون بودجه سال ۹۹ با پرداخت ۳۵ درصد حق آلایندگی به حساب صندوق ملی سازمان محیط زیست و پرداخت آن در قالب تسهیلات به بخش خصوصی و یا به شرکت مرتبط برای فضای سبز شهری موافقت کرد.

هرچند عوارض آلایندگی و بودجه های زیست محیطی در جهت زیبا سازی شهر،ایجاد فضای سبز،و اجرای طرحهای زیست محیطی در جهت کمک به کاهش آلایندگی آزار دهنده مردم ، هزینه نمی شود ولی بعنوان یک درآمد مهم جهت پرداخت حقوق پرسنل شهرداری به حساب می آید.
۴- در بخش هزینه ها به نظر می رسد موضوع کارمندان مازاد نیز باعث افزایش نامتعارف هزینه های شهرداری شده است.
۵- بعضی از هزینه های پرداخت نشده توسط شهرداری مانند حق بیمه تامین اجتماعی جریمه دیر کرد به آنها تعلق می گیرد.
۶- عوارض بسیاری از ادارات بموقع به شهرداری پرداخت نمی شود.

در پایان با عنایت به مطالب ذکر شده در این یادداشت، اداره مطلوب شهرداری آبادان بدون تحقق درآمدها و انضباط مالی و کاهش هزینه ها و داشتن شورا و مدیرانی منسجم ومصمم، مقدور نمی باشد.

با سخنرانی ، موعظه ،تخریب ، ارائه برنامه های آرمانی ، متعدد وغیر عملی بدون توجه به واقعیات موجود ، مشکلات شهری مردم وانتظارات وخدمات مورد نیاز آنها برآورده نمی شود.

باید منتظر ماند و تحقیق کرد که آیا نامزدهای جدید انتخابات شورای اسلامی شهر می توانند درآمدهای قانونی جدید جهت شهرداری آبادان محقق کنند و با نظارات مستمر و ارائه سیاست انضباط مالی ، هزینه های این ارگان حیاتی شهر را کاهش دهند؟

طبق اعلام شهردار محترم آبادان در مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به خبرگزاری ایرنا میزان بدهی انباشته شده شهرداری آبادان ۷۰۰ میلیارد ریال است.به نظر می رسد رقم بدهی شهرداری در ابتدا و انتهای تصدی مسئولیت برای شهردار واعضای شورای شهر می تواند یکی از آیتم های موفقیت یا ناکارآمدی باشد.
بدون شک تقابل این دوره از انتخابات بر مبنای تقابل اندیشه ها بجای طایفه ها و تقابل ائتلاف ها و برنامه ها با شخصیت ها می باشد.

آبادان بیدار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مصطفی سلام خدا قوت بسیارعالی بود