افول زود هنگام یک ستاره

علی‌یار زارعی

هر گاه انسان‌های بزرگ مانند یک قصه‌نویس، شاعر٬ فیلمساز، بازیگر٬ دانشمند و……از دنیا می‌رود برخی مردم خود را به او منتسب می‌کنند و یا بعضی شهرها و کشورها او را متعلق و از آن خود می‌دانند.

مهم نیست که یک هنرمند کجا به دنیا آمده باشد، مهم آن است که در کجا نشو و نما یافته و در کجا توانسته خلاقیت‌ها و استعدادهایش را به نمایش بگذارد. مهم نیست هنرمندی در یک اثر هنری نقش چندم را دارد مهم آن است که در اثری هنری نقشی به عهده گرفته‌.

عباس نوذری در روستای «رودزرد ماشین» به دنیا آمد، در دبیرستان رودکی هفتکل درس خواند و در همین شهر توانایی‌‌های هنریش را شناخته٬ با راهنمایی‌های مربیان خود به حد قابل قبولی هنرش را عرضه کرد.

نوذری کار بازیگری را با شرکت در نمایش‌های مدرسه‌ای آغاز کرد و با دوستان آن زمانش درسالن دبیرستان رودکی به هنرنمایی پرداخت.

در سال ۱۳۵۴ به گروه تئآتر پوپک هفتکل پیوست این گروه به سرپرستی اینجانب و زیر نظر و بامجور اداره‌ی کل فرهنک وهنر خوزستان فعالیت می‌کرد. در آذر ماه سال ۱۳۵۵ گروه پوپک برای اجرای برنامه به ایذه دعوت شد و دو شب برنامه داشت دراین سفر نوذری همراه گروه پوپک بود.

نوذری جوانی متواضع و فروتن و عاشق کار بازیگری بود. وی به تذکرات کارگردان نمایش با تواضع گوش می‌داد و به نظر دیگران احترام می‌گذاشت او بسیار شوخ طبع٬ شاد و بانشاط بود به همین جهت نقش‌های شادی‌آور بازی می‌کرد تا دیگران را به نشاط بیاورد بدیهه‌گویی یکی از خصوصیات کاردبازیگری عباس بود.

هرجا موقعیت مناسبی پیش می‌آمد به بدیهه‌گویی روی می‌آورد و خارج از متن لحنی انتقادی درسخنش پدید می‌آمد٬ به طوری که گاه اجراهایش در دو یاسه شب باهم تفاوت داشتند نوذری در صحبت‌های عادی‌اش هم لهجه‌ی لری رودزردی را داشت و این به نقش آفرینی‌های کمدی‌اش کمک می کرد.

عباس نوذری پس ازانقلاب به تهران رفت و درحوزه‌ی هنری که بعدها جزیی از سازمان تبلیغات اسلامی شد به فعالیت هنری پرداخت و درچند نمایش به همراه هنرمندان حوزه بازی کرد وبعد به سینما راه یافت که حاصل کارش سیزده فیلم بود نوذری درادامه فعالیت های هنری‌اش به دوبله روی آورد٬ اما این هنرمند که به مرز شکوفایی رسیده بود فرصت بیشتری برای کارهای هنری پیدا نکرد بیماری سرطان در وجودش چنگ انداخت و او که زاده‌ی پنجم اردببهشت ماه ۱۳۳۱ در روستای رودزرد بود در روز ۲۵ دی ماه ۱۳۹۹ درهمان روستابه خاک رفت تا در آرامگاه ابدی‌اش بیاساید.
روانش شاد.

تصاویر؛

نمایشنامه «مردی که هنوز خواب می‌دید» بازیگران نفرایستاده باروپوش پزشکی علی یار زارعی و نشسته ها نفراول حمدالله نوراللهی نفرکلاه به سر عباس نوذری

 

دبیرستان رودکی هفتکل: بازیگران از راست عباس نوذری ، کوروش رمیار، محمدآهنگپور