چه زمانی واجد شرایط تزریق واکسن کووید۱۹ هستید

چه زمانی واجد شرایط تزریق واکسن کووید ۱۹ هستید؟

خبرگزاری خورنا

?مترجم: امین اکبری بهبهانی

 

?تاکنون دو واکسن در بریتانیا تأییدیه گرفته اند.
واکسن فایزر بیونتک نخستین واکسنی بود که جهت تزریق به تمامی افراد بالای ۱۶ سال موفق به اخذ تأییدیه شد.
چهار هفته پس از تزریق نخستین واکسن فایزر، واکسن معرفی شده توسط آکسفورد استرازنکا نیز از سوی مسئولان مجوز گرفت تا در کنار فایزر به دومین واکسنی مبدل شود که در حال حاضر استفاده از آن به صورت گسترده انجام می گردد.
?پرسش اینجاست که چه کسانی در اولویت نخست تزریق واکسن قرار دارند؟
به طور گسترده، این واکسن به اکثر افراد آسیب پذیر و حساس که در گروه های نه گانه با اولویت بالا قرار داشته و حداقل یک چهارم جمعیت بریتانیا را تشکیل می دهند توصیه می شود.
?پیش بینی می شود این گروه ها، ۹۹-۹۰ درصد افرادی را که در معرض خطر مرگ بر اثر کووید ۱۹ هستند را شامل می شود :
۱- افراد ساکن در خانه های سلامت و پرستاران آنها
۲- افراد ۸۰ سال به بالا و کارکنان خط مقدم بخش سلامت و مراقبت های اجتماعی
۳- افراد ۷۵ سال به بالا
۴- افراد ۷۰ سال به بالا که به لحاظ بالینی، نهایت آسیب پذیری و حساسیت را دارند
۵- افراد ۶۵ سال به بالا
۶- افراد ۶۴-۱۶ سال با شرایط حاد سلامت
۷- افراد ۶۰ سال به بالا
۸- افراد ۵۵ سال به بالا
۹- افراد ۵۰ سال به بالا

?افراد بالای ۸۰ سال که در بیمارستان ها هستند، کارکنان خط مقدم بخش سلامت و کارکنان خانه های سلامت در ۷۰ مرکز تخصصی بیمارستانی سرتاسر بریتانیا، نخستین تزریق واکسن را انجام داده اند.

?ادامه واکسیناسیون در خانه های سلامت که دولت در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰ اعلام نمود، صورت گرفته و ادامه دارد.
?فاز دوم واکسیناسیون بر روی بقیه ی جمعیت که عمدتاً افراد زیر ۵۰ سال را تشکیل می دهد و خطر بیمار شدن بر اثر کووید ۱۹ در آنها بسیار کمتر است تمرکز خواهد داشت.
در این موقعیت، اولویت بیشتر می تواند با آموزگاران، کارکنان حمل و نقل و نظامیان باشد اما پیش از اتخاذ این تصمیم، اطلاعات بیشتری درخصوص میزان تأثیرات مثبت این واکسن مورد نیاز است که تا پیش از شروع سال ۲۰۲۱ و آغاز این فاز خواهد بود.
?راهبرد دوز دوگانه
هر دو واکسن فایزر و آکسفورد استرازنکا برای ارائه بهترین پوشش محافظتی ممکن، نیازمند تزریق دو دوز است. در ابتدا، استراتژی دست اندرکاران واکسن فایزر ارائه پیشنهاد بیست و یک روزه پس از نخستین تزریق بود چراکه ایمن سازی، از هفت روز پس از دومین تزریق شروع می شود اما پس از آنکه در سی ام دسامبر، واکسن آکسفورد استرازنکا موفق به اخذ تأییدیه شد، اعلام داشت که راهبرد و خط مشی خود را تغییر خواهد داد؛ اولویت جدیدی که پیش از آنکه به ارائه دو دوز در کوتاه ترین زمان ممکن اختصاص یابد، به بسیاری افراد در نخستین نوبت تزریق اختصاص خواهد یافت.

? دوز دوم واکسن آکسفورد استرازنکا را می بایست در فاصله ی بین ۱۲-۴ هفته پس از تزریق نخست انجام داد درحالیکه وقفه ی بین نخستین و دومین دوز فایزر می بایست ۱۲-۳ هفته باشد.

?آیا می توان دو واکسن متفاوت را با هم مخلوط و جور کرد؟

دستورالعمل های رسمی بیان می دارد که هر شخص می بایست از یک نوع واکسن در دو نوبت تزریق استفاده کند. دکتر مری رمزی – رئیس بخش ایمن سازی مرکز سلامت عمومی انگلستان اظهار داشت: ” مخلوط کردن واکسن های کووید ۱۹ را پیشنهاد نمی کنیم. پس اگر واکسن نخست شما فایزر بود، نمی بایست در تزریق دوم از واکسن آکسفورد استرازنکا استفاده کنید و برعکس”.
به هرروی، در موارد بسیار نادری که صرفاً یک واکسن در مرکز واکسیناسیون وجود دارد یا مشخص نیست فرد در نوبت نخست تزریق از کدام محصول استفاده کرده است، مرکز سلامت عمومی انگلستان بیان می دارد که واکسن دیگری را می توان به کار برد اما تأکید دارد موضوعیت این گزینه درخصوص افرادی است که در معرض خطر بالایی هستند.
دکتر رمزی افزود: ” ممکن است موارد بی نهایت نادری جهت در دسترس نبودن واکسن وجود داشته باشد یا مواردی است که بیمار نمی داند کدام واکسن را تزریق کرده است، می بایست تمامی تلاش ها در راستای دریافت و تزریق دو واکسن مشابه به کار گرفته شود اما اگر چنین امری ممکن نشد، تزریق واکسن متفاوت دومی، بهتر از تزریق نکردن است”.
?کدام واکسن تزریق شود؟

متخصصان نتیجه گرفته اند که هر دو واکسن فایزر و آکسفورد استرازنکا مؤثر بوده اند و در گروه های مختلف جمعیتی، هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارد.
افراد دارای حساسیت
افرادی که پیشینه ی واکنش های حساسیتی به مواد تشکیل دهنده ی واکسن دارند نمی بایست واکسن را دریافت کنند اما افرادی با دیگر حساسیت ها مثل حساسیت های غذایی، می توانند آن را دریافت نمایند.
واکنش های حساسیتی شدید که اصطلاحاً آنافیلاکسیس نامیده می شود از عوارض جانبی بسیار نادر هر نوع واکسن به شمار می رود که می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد.
با این وجود، اکثریت افراد آلوده نخواهند شد.MHRA به عنوان بازرس طبی اظهار می دارد که هرکس پیش از دریافت واکسن باید درخصوص سوابق پزشکی حساسیت های حاد خود با مراکز سلامت حرفه ای مشورت نماید.

?تأثیر واکسیناسیون بر افراد باردار؟
تزریق هر دو واکسن به افراد بارداری که مزایای بالقوه این امر بر خطرات بالقوه آن فزون است به عنوان مثال افرادی که خطر حضور ویروس کرونا در محیط زندگی شان زیاد و اجتناب ناپذیر است یا جایی که متضمن شرایط سلامت ایشان است و عدم تزریق، موجب وخامت اوضاع می شود، بایستی مرد توجه باشد.
بانوان باردار باید درخصوص مزایا و خطرات دریافت واکسن با مراکز تخصصی درمانی مشورت کرده و براساس شرایط خاص به تصمیم واحدی برسند.

بانوان شیرده می توانند واکسن دریافت کنند
موارد ایمنی خاصی برای واکسن وجود ندارد اما مراحل آزمایشی نباید بر روی زنان باردار انجام شود. زنان باردار با توجه به شرایط سنی در گروه های با اولویت پایین قرار می گیرند که پیشنهاد می شود واکسیناسیون آنها در فاز دوم سال ۲۰۲۱ به مرحله ی اجرا درآید.

?آیا می بایست بین ابتلا به آنفلوآنزا و تزریق واکسن کووید، وقفه ایجاد کرد؟
اگر شخص در شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا باشد باید هرچه سریع تر آن را دریافت نماید حتی اگر در گروه های پرخطر دارای اولویت برای دریافت واکسن کووید ۱۹ باشد. در زمستان جاری، ابتلای به هر دو بیماری به صورت همزمان می تواند خطرآفرین باشد. کمیته ی مشترک واکسیناسیون و ایمنی (JCVI) در آخرین نشست خود توصیه نمود که حداقل هفت روز بین هر واکسیناسیون فاصله باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *