مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:

راه‌اندازی ۱۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله نسل جدید در خوزستان

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به طرح ارتقای شبکه‌های پایش زلزله در استان گفت: ۱۲ ایستگاه شتاب نگاری زلزله نسل جدید در استان خوزستان نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش خورنا امید بن‌عباس روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با نصب این ۱۲ ایستگاه که زیر نظر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی فعالیت می کنند، مجموع ایستگاه‌های شتاب نگاری زلزله استان به ۵۳ ایستگاه می‌رسد که در راستای فعالیت در شرایط اضطراری به سلول های خورشیدی مجهز شده اند.

وی افزود: همچنین با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سه ایستگاه جدید لرزه نگاری در استان خوزستان در حال اجرا هستند و در مراحل پایانی آماده سازی برای بهره‌برداری قرار دارند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به کاربرد این شبکه‌ها بیان کرد: پایش، ثبت و گزارش‌گیری از تمامی لرزش‌های زمین در استان، شناسایی نقاط آسیب پذیر، شناسایی شهرها و روستاهای در معرض خطر زلزله، شناسایی رفتار زمین در صورت وقوع زلزله احتمالی از جمله موارد مهم کاربردهای آن به شمار می‌رود.

بن‌عباس دامه داد: بر اساس قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸, توسعه شبکه‌های پایش سوانح در اولویت کاری این اداره کل قرار گرفته و برنامه ریزی مدون جهت توسعه و ارتقای این شبکه‌ها در حوزه های سوانح مختلف مصوب شده و طرح توسعه شبکه پایش زلزله در استان با همکاری دیگر اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران از قبیل راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های سطح استان به انجام رسید.

وی بیان کرد: استان خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص که از نظر توپوگرافی مناطق مرتفع، متوسط و پست ارتفاعی را شامل می شود مخاطرات طبیعی مختلف و متنوعی را تجربه کرده که شناسایی، پیشگیری و مقابله با این مخاطرات نیازمند توسعه همه جانبه شبکه‌های پایش و تحلیل دقیق خطر سوانح می باشد لذا با توجه به تعدد زلزله‌های واقع شده در استان خوزستان، طرح توسعه شبکه‌های پایش زلزله در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و با همکاری اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به انجام رسید.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در پایان یادآور شد: به عنوان نیازمندی‌های استان خوزستان در حوزه زلزله می‌توان به طرح‌های ریزپهنه‌بندی لرزه ای، طرح تحلیل خطر زلزله در استان، طرح تدقیق حریم گسل و اجرای شبکه هشدار سریع زلزله در کلانشهر اهواز اشاره کرد.