اجرای فاز دوم هدفمندی پس از انتخابات

خورنا: دکتر مسعود نیلی در باب آسیب‌شناسی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فاز دوم آن معتقد است که موضوع افزایش قیمت انرژی و انجام اقدامات جبرانی برای خانوار‌ها، سه نهاد اصلی متشکل از خانوار‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دولت، هم به عنوان نهادی که خود مصرف‌کننده انرژی و صادرکننده نفت به دنیاست و به طور مستقیم از این موضوع تاثیر می‌پذیرد، هم به عنوان نهاد سیاست‌گذار مورد توجه است.

به گفته وی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تقریباً کمی کمتر از نصف آن مقداری که به مردم پرداخت می‌کرد درآمد داشت و بنابراین با کسری مواجه بود. در نتیجه تورم تشدید شد و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خیلی افزایش یافت. وی تاکید کرد: وقتی قیمت مهمی مثل انرژی افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً‌ نمی‌شود هیچ سیاست جبرانی نداشته باشیم.

چند راه برای این کار وجود دارد. یکی از راه‌هایش این است که به همه به صورت مساوی پرداخت کنید. اما فقط به این منظور که در یک فاصله‌ای بنگاه‌ها راه بیفتند. یعنی مثلا وقتی می‌رسیم به مرحله‌ای که دیگر این ۴۵۵۰۰ تومان دیگر رسیده به ۱۵ و ۱۰ هزار تومان دیگر مردم واقعا از شغلشان درآمد کسب ‌کنند.

چنیلی در این مورد توضیح داد: این فاصله‌ای که دوران گذار است را یارانه نقدی می‌تواند جبران کند. ولی اگر عکس این روی دهد، یعنی آنکه روند بنگاه‌ها بدتر شود و وزنی که دولت به صورت یارانه می‌دهد افزایش پیدا کند، ‌این خلاف مسیر درستی است که ما باید طی کنیم.

به گزارش فارس،یعنی عملا مردم،‌ زندگی‌ روزمره‌شان بیشتر به پرداخت‌های دولت وابسته می‌شود که طبیعتا آن پرداخت‌ها چون هیچ رابطه‌ای با کارایی در سطح خرد و با منبع موجود در سطح کلان ندارد، اگر به عدد قابل‌توجهی در زندگی مردم تبدیل شود، انگیزه کار و تلاش را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *