چرخه ترور در چرخ گوشت خاورمیانه!

 

شاید ترور در خاورمیانه به امر واقع و روزمره بدل شده! یعنی اینکه فرق نمی‌کند در کجای این قاب، دور خانه‌ات پرچین کاهگلی کشیده باشی! هر طرف داستان که ایستاده باشی، حداکثر، آروغ بودار می‌زنی و اگر برای خودت کسی باشی، خوب بهانه‌ای به دست طرف مقابل داده‌ای که درازت کنند.

البته بی انصافی ست که سلیقه همه تروریست‌ها را یکسان دانست و این تنوع را پاک ندید گرفت، که خودش یکپا کفران نعمتست؛ البته کفر این نعمت، چیزی از کفت بیرون که نمی‌کند _هیچ _ تازه، نعمت ترور هم بی وقفه افزون می‌شود و این در تناقض با ایده مولاناست که خودش از قضا در شرق طالبان متولد شد و در غرب پ ک ک به دیدار دوست شتافت!

شاید کمتر کشوری در خاورمیانه، وسوسه حذف یک نیروی بدرد بخور از رقیب و دشمن را به خودش راه داده باشد و تقریبا بلا استثنا، یک جایی را مشمول “خین و خین ریزی” کرده‌اند. در جمهوری اسلامی پاکستان که سرزمینی با استعدادهای درخشان در این فقره است، جز “آصف علی زرداری” کمتر رییس دولتی ناکار نشده و البته پدر زن و همسر فرد یاد شده، خود از فهرست قربانیان چاشنی های انفجاری مسلمین بوده که به شکل اتفاقی، در مصدر نخست وزیری نیز قرار داشتند! احتمالا در منطق ترار (تر مشدد است)_ مصدر جعلی به معنای بسیار ترور کننده _ فقید منفجره، نخست وزیره ی چرخ شده (بینظیر بوتو)، نمی‌بایست که پایش را از مطبخ پر ادویه منزل به بیرون بگذارد و حالا که از تبعید در انگلستان برگشته، باید یک چوب اسلامی لای چرخش گذاشت و او را در صدر فهرست دانلود مهدورالدمات! گذاشت. البته پاکستان، بخشی از استعداد خاک ترورخیز خود را مدیون شبه قاره هند است که _ خواهی نخواهی کثرت فلفل در اطعمه و اغذیه، مزاجشان را قدری آتشین می‌کند که فقط به نفخات منجر نمی‌شود _ ترور گاندی و اولادش را در کارنامه سیک‌ها و ترور پریزیدنت ضیاالرحمن در بنگ.لا.دش توسط مسلمین را بر تارک دارد.

جمهوری اسلامی افغانستان اما توانست در لیگ ترور مسلمین علیه مسلمین، جایگاهی در خور شان برای خودش دست و پا کند و آنقدر شلوغش کردند که یانکی‌ها را زحمت داده از آن سر دنیا عنر عنر کوبیدند و آمدند تا شاید طالبان و القاعده به کوه های هندوکش و سلیمان برگردند و همانجا برای پیشبرد اسلام سیاسی در کوهستان بجنگد و کاری با بقیه سرزمین‌ها نداشته باشند، هرچند که سازمان جاسوسی پاکستان هروقت که ویرش گرفت و زخم کمشیر باز کرم زد و از آمریکا چندتا موشک دستی طلب می‌کرد که روی هندی ها را کم کند، سیخونکی هم به القاعده می زد تا قاعده بازی را برهم بزند و با آرپی جی، چند پهپاد بی سرنشین را در دره ها ته نشین کند و یا طالبان در پاکستان، چند مسجد را بمبگذاری کند تا آمریکا لاجرم دست توی جیبش کند و باز مخارج مقابله با ترور را برای پاکستان از مالیات مردمش بسلفد!

هرچند پاکستان این ایده را در قبال ایران نیز مورد پیگیری قرار داد تا شاید ایرانی‌ها مجبور شوند گاز مفتی در اختیار پاکستان قرار دهند اما “ریگی” که به دمپایی ابری داشتند، بالای ابرها، زمینگیر شد و این ایده هم به کاکتوس مالید تا جمهوری اسلامی ایران، به جمهوری اسلامی پاکستان یادآوری کند که کدام جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی تر است!

در عراق هم که همانند پاکستان، ارتش هر وقت مایل بود کودتا می‌کرد و با نفله کردن پریزیدنت السید الرییس ماضی، یک قدبلندتر جایگزینش می‌کرد تا مردم بیشتر حساب کار دستشان بیاید! خلاصه آنجا هم جاذبه نفت، زمینه را برای تروریسم فراهم می‌کرد و گرایشات مذهبی مردم، به گروهان های میلیشیای مذهبی شیعه و سنی اجازه می‌داد تا به اسم پیاده سازی احکام الهی و سنن نبوی و بعضا علوی، بر سر چاه‌های نفت یارکشی سیاسی کنند و هرکس بیعت بیشتری جلب می‌کرد، سمبه پرزورتری می‌داشت. در آنجا هم، هرکس از آمریکا باج می‌خواست، زود پای دیگ چند راکت کاتیوشا و خمپاره ۶۰ را روشن می‌کرد و آتش به دم موشک می‌زد و سرش را سمت مراکز دیپلماتیک ایالات متحده می‌گرفت و منطقه سبز بغداد را قهوه‌ای می‌کرد که به شدت برای دیسیپلین آمریکا افت کلاس امنیتی محسوب می‌شد و نهایتا شرکت‌های نفتی آمریکایی باید بیشتر کار می‌کردند تا خرج این معاملات شیخوخانه! و ریش سپیدمحور را بدهند و نهایتا یانکی‌ها مجبور شدند برای تعمیر این سیکل معیوب، رییس سابق استخبارات عراق را از توی جعبه ابزار علم کنند که نه خودش پسر بدی باشد و کافه را بهم بزند، و نه اجازه بدهد که کسی زبل بازی دربیاورد. او نیز در آغاز حکمرانی، خوش خدمتی کرد گرای میهمانان شهیدش را به پهپادهای بی سرنشین داد تا آمریکایی‌ها باور کنند که او یک تروریست به درد بخور دولتی است!

ترکیه هم که خود End این شامورتی بازی های سیاسی بود، وارد بازی یک طرفه با کردها شد و از آن‌ها به عنوان کارت تروریست! دم انتخابات استفاده می‌کند و این در حالی ست که ابتدا رجب پاشا با بمباران مناطق کوهستانی شرق سرزمین ترکیه، کردها را انگولک می‌کند و چون کردها در پی” انتقام سخت” برمی آیند، دوآلیته امنیت _ آزادی به راه می‌اندازد و هر بار قدرت خودش را تمدید می‌کند!
احتمالا خلیفه رجب، این مشق را از الگوی تزار پوتین در مواجهه با چچن و اینگوش آموخته اما زیادی فاقد ابتکارست و بیش از حد کشش داده!

سوریه که در ده سال اخیر، یک سور به همه منطقه منهای یمن زده است، به سرزمینی بسیار جذاب برای جلب تروریست‌ها بدل شده و به نمایشگاه و موزه روباز تروریسم بدل شده که خودش به تنهایی، “یکی داستان است پر آب چشم”! البته رییس جمهور دیلاق سوریه نشان داده که هیچ رقمه کوتاه نمی‌آید و از کارت ایران تا روسیه و چین، در بازی اش استفاده می‌کند و وقتش که برسد، ایران را به اسرائیل می‌فروشد و چین را به روسیه و کردها را به ترکیه و هلال شیعی را به ستاره داوود تاخت می‌زند و یک” ایول” از مرحوم ماکیاوللی طلبکارست!

لبنان هم که یک زمانی عروس خاورمیانه بود، اکنون به بیوه‌ای بدسرپرست می‌ماند که مردان بیگانه دمی آزادش نمی‌گذراند. آنقدر آش لبنان شور شده که وقتی یک سوم بندر بیروت به وسیله انفجار نیترات آمونیوم بخارپز شد، هیچ کس این خطای انسانی را گردن نگرفت. البته آشپز که دوتا شود یا سبزی عربستان زیاد می‌شود یا نخود ایران باد در هاضمه سیاسی جهان می‌اندازد! فرانسه هم به رغم بازدیدهای پغیزیدنت مکغون! نقش کشک ماجرا را دارد که با قاشق قابل جداسازی ست.

اسرائیل هم پیش از این و به مدت بیش از ۶ دهه است که از ابزار ترور، هر گونه که مایل است و در هر سرزمینی، استفاده می‌کند! تاکنون بیش از هفت فیزیکدان ایرانی با واسطه این عضو سازمان ملل ترور شده‌اند اما هیچ یک از محاکم بین‌المللی یقه فرزندان اسحاق و یعقوب و سربازان گمنام حضرت موسی (ع) را نمی‌گیرد که مبادا برادران یوسف کله پا به قعر چاه بفرستندش!

عربستان هم که با کاردآجین کردن خاشقجی در سفارتش در ترکیه، نشان داد که اصلا تمیز کار کردن را بلد نیست و استعداد چندانی در ترور ندارد و زود لو می‌رود و باید از این به بعد، کار را برون سپاری کند!

چرخه ترور و تکفیر در خاورمیانه، با انتقام متوقف نخواهد شد و تاریخ در این نقطه متوقف شده است و باید تا اطلاع ثانوی، با رمز ” یا حسن” (ع) صبر استراتژیک پیشه کرد تا شاید روزی که جای پای هسته‌ای مملکت سفت شود و آن وقت این چرخه خود به خود متوقف خواهد شد.

بلاخره خاورمیانه است و ترورهایش! در ایران هم قبل تر فداییان اسلام، روشنفکران محبوبی چون مرحوم احمد کسروی را از این مملکت کسر کرده و ۳ نخست وزیر را به سزای دوست نداشتن مصدق رسانده و در سینه قبرستان خواباندند! نباید انتظاری بیش از این از لوپ خاورمیانه داشت. به قول شاعر:
ترور خوب و بد داره/ مسلمون تو بهشته!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Parsa #نمیگیگیریم قلمتان مانا #زنده_باد