واگذاری ۳۳ هکتار از اراضی ملی با قیمت ۹۹ میلیون تومان/ نگاهی به پروژه کوه‌خواری در بهبهان

فردین آذریان، خبرنگار ویژه خورنا در استان خوزستان پرده از یک پروژه کوه‌خواری در منطقه تنگ تکاب بهبهان برداشته است.

منطقۀ حفاظت‌شدۀ خاییز بهبهان که از مناطق نیزاری، کوهستانی و گُدارهای عدیده‌ای تشکیل شده، مدت‌هاست از جانبِ عده‌ای سودجو با چراغ‌سبز بعضی از مسئولین کشوری و منطقه‌ای تصرف غیرقانونی شده است. این منطقۀ حفاظت‌شده ذاتاً و طبعاً تحت تصرف دولت است؛ لذا تغییر و تصرف ماهیت منطقۀ تنگ تکاب، غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود. بارها نهادهای ذی‌ربطِ دولتی، قانونی و تشکل‌های مردم‌نهاد و خودجوش مترصد مقابله با این رویۀ غیرقانونی شدند اما تا به این لحظه اقدامی مؤثر را پیش نبرده‌اند و هم‌اکنون این تصرف‌های بودار و عجیب در جریان است و هرساعت به تعدادِ این ساخت‌و‌سازها افزوده می‌شود.

از طرفی، خبرهایی از رابطه‌بازی‌های گسترده و سازمان‌یافته به مشام اصحاب رسانه و اهالی دغدغه‌مند این حوزه رسیده است.

“عبدالصاحب عبودی” دبیر انجمن جمعیت حامیان محیط زیست و نمایندۀ سازمان‌های مردم‌نهاد بهبهان و یکی از افراد مطلع و درگیر با این موضوع در گفت‌وگو با خورنا برخی زوایای تاریک و به‌ظاهر ناپیدای این داستان را روشن کرد.

هر هکتار فقط ۳ میلیون تومان!

در تحقیقاتی که اخیراً توسط خبرنگار خبرگزاری خورنا در گفتگو با اهالی مطلع به عمل آمده، مشخص شد که ظاهراً حدود ۹۶ هکتار از اراضی منطقۀ تنگ تکاب بهبهان، دارای مالکان قانونی است؛ اما تخلف از اینجا شروع می‌شود که چند سال پیش، تعدادی از این مالکان به‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش ۳۳ هکتار از محدوده‌های اراضی ملی با قیمت ۹۹ میلیون تومان به شخصی بانام “فرخ کدخدا” می‌کنند.

عبدالصاحب عبودی در ابتدای گفتگو با خورنا بیان داشت که این مناطق، بی‌بروبرگرد جزو مایملک دولتی است و در رستهٔ اموال ملی تعریف می‌شوند.

وی افزود: با چه مجوز و روند قانونی، این اراضی دولتی بایست به یک شخصِ حقیقی واگذار شود؟!

جالب‌توجه است که سال گذشته، اولین تلفات حیات‌وحش را در ویلاهای شخصی و غیرقانونی همین آقای کدخدا در تنگ تکاب شاهد بودیم: “دو توله پلنگ در محوطه کارگاه کدخدا تلف شدند!”

دبیر انجمن حامیان محیط زیست تصریح کرد: ظاهراً سه هزار کله‌بز در این منطقه تا دو سال پیش برآورد شده بود که هم‌اکنون به کمتر از ۱۵۰۰ رأس تقلیل یافته است. هنوز ویلاها کاملاً به بهره‌برداری نرسیده؛ اما تعداد حیات‌وحش آن به کمتر از یک‌‌دوم کاهش یافته است!

سروصدای ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمان‌سازی، تغییر فضای طبیعی منطقه و تردد بیش‌ازحد مردم در یک محدودهٔ حفاظت‌شده، باعث اختلالات عدیده‌ای در زیست‌بوم طبیعی این اراضی بِکر شده و از سویی زاد و ولد جانوران این منطقه را شدیداً تحت‌الشعاع قرار داده است.

از جانب دیگر، بسیاری از افراد مطلع در این قضیه مدعی‌اند که از سمت ادارهٔ محیط‌زیست بهبهان و کهگیلویه، اراده‌ای قاطع در برخورد با این‌گونه ساخت‌وسازها وجود ندارو!

گفتنی است که این منطقه، تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد است.

چراغ‌ سبز سازمان محیط زیست کشور به متخلفان!

در چند مرحله، دادستانی‌های بهبهان و کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد در این ماجرا ورود کرده‌اند و برای مدت کوتاهی پروسۀ ویلاسازی تعطیل شده اما چندی نگذشت که ظاهراً “عیسی کلانتری” رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور، مستقیماً در این موضوع ورود کرده و چراغ سبز را به ویلاسازان برای ساخت و تصرف نشان داده است.

پرسش‌های بسیاری اینجا بی‌پاسخ مانده‌اند؛ از جمله اینکه چرا سازمان آب و برق خوزستان و نهادهای دولتی مربوطه به این پروژه‌های غیرقانونی، خدماتی مثل مجوز آب‌رسانی، برق‌رسانی و جاده‌سازی به منظور ایجاد اماکن تفریحی غیرقانونی صادر می‌کنند؟!

همچنین از نمایندۀ شهرستان بهبهان در مجلس مطالباتی در این‌ خصوص انجام شده که به این روند غیرقانونی ورود کند اما با وجود اینکه وی در مسائل محیط‌زیستی تا حدودی همیاری می‌کند، هنوز به این مسئلهٔ بغرنج، به‌صورت پررنگ ورود نکرده است.

مبرهن است با احداث این ویلاهای شخصی و تفریحی، نه‌تنها منطقه حفاظت‌شده، بلکه مساحت قابل‌توجهی از اراضی همسایۀ آن نیز از بین می‌رود و کل چرخۀ زیست‌محیطی این منطقه بکر و محافظت‌شده را با آلودگی‌ها و ضایعات بسیاری روبرو می‌کند.

اما پشتِ کدخدا به کجا گرم است؟

شمار زیادی از دغدغه‌مندان مسائل زیست‌محیطی، مؤکداً بارها هشدار داده‌اند که “فرخ کدخدا” به برخی از نهادهای دولتیِ مرتبط با این قضیه، پشت‌گرم است و با پشتوانۀ مالی گسترده، همچنان به ویلاسازی ادامه می‌دهد. این رویهٔ نگران‌کننده تا همین لحظه از دست‌درازی‌هایش نسبت به مناطق ملی و حفاظت‌شده فروگذار نبوده است.

ورود قاطعانه قوه قضاییه راه‌گشاست

بسیاری از اهالی دلسوز و درگیر با این داستان شبهه‌انگیز، از استاندار بهبهانی خوزستان، غلامرضا شریعتی انتظار و انتقاد دارند که چرا از فعالان محیط‌زیستی در این خصوص حمایت نمی‌کند؟!

ظاهراً استاندار با توجیه‌ غیرفنی، نظر به اشتغال‌زایی دارد؛ اما این نگرش غیرکارشناسانه بیشتر به سمت اشتغال ناپایدار، مقطعی و “بیکاری خاموش” در این منطقه پیش می‌رود!

با این وجود، بسیاری هنوز امید دارند تا باتوجه به تغییر و تحول در رأس قوه‌ی قضائیه، اقداماتی در جهت مقابله با این روند مخدوش صورت بگیرد و از “آیت‌الله رئیسی” برای ورود صریح و سریع در جهت مخالفت و مقابله با تخریب منطقۀ تنگ تکاب بهبهان، انتظار دوچندان می‌رود.

در پایان، شک‌وشبهه‌ای که اینجا برای اهالی رسانه و دغدغه‌مند پیش می‌آید این است که چرا پیش چشمان این‌همه نهاد نظارتی متعدد دارای مسئولیت‌های مستقیم و غیرمستقیم، عده‌ای سرمایه‌دار با تمسّک به زدوبندهای گسترده، ضایعه‌ای ویرانگر را تا بدین حد آشکارا پیش برده‌اند و هم‌چنان در حال دست‌کاری و تصرفِ مناطق محافظت‌شده ملی هستند؟!

خبرگزاری خورنا این پرونده را تا حصول نتیجه نهایی و رهایی منابع ملی از چنگال متصرفین، پیگیری خواهد کرد.