بهره‌مندی خوزستان از مزایای طرح مدیریت یکپارچه سواحل

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان گفت: همکاری دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان در پیشرفت سریع‌تر طرح مدیریت یکپارچه سواحل(ICZM) موجب می‌شود استان خوزستان از مزایا و فواید این طرح بهره‌مند شود

خورنا| هدایت اله ترحم: به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، عادل دریس دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان با اشاره به برگزاری نشست این کمیته با حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در این مجتمع بزرگ بندری، از تأکید رئیس کمیته یاد شده بر همکاری و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های اجرایی عضو این کمیته در تحقق اهداف طرح یکپارچه‌سازی مدیریت سواحل به عنوان خاستگاه این کمیته خبر داد.
دریس همچنین با اشاره به ویژگی‌ها و فواید اجرای طرح مدیریت یکپارچه سواحل بیان داشت: قرارداد مطالعات طرح مدیریت یکپارچه سواحل استان خوزستان(ICZM ) در مرحله‌ی انتخاب مشاور قرار دارد.
وی در تبیین مرحله‌ی تدقیق طرح مطالعات ICZM بیان داشت: در این مرحله ویژگی‌ها و مختصات اقلیمی نواحی ساحلی استان بررسی و گردآوری می‌شود و در این میان همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی ذیربط حائز اهمیت است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، پهنه‌بندی دقیق‌تر مناطق ساحلی، بهینه سازی کاربری ساحلی، به‌هنگام‌سازی کاربری ساحلی_دریایی و برنامه‌ریزی فضایی یکسان بخشی از اقداماتی است که در تدقیق طرح انجام می‌شود.
دریس با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی یگانه مرجع دریایی کشور است و کلیه فعالیت‌ها در سواحل می‌باید با اخذ مجوز از این مرجع انجام شود، خاطرنشان کرد:دستگاه‌های ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی در سواحل باید صاحبان فعالیت‌ها را به اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و دریانوردی ملزم کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه افزود: برخی از کارگاه‌های ساحلی در استان خوزستان تا کنون به لحاظ نوع فعالیت و اخذ مجوزهای لازم تعیین تکلیف نشده‌اند و دستگاه‌های ذیربط باید در این خصوص همکاری لازم را به عمل آوردند.
دریس با اشاره به اینکه برآورد مشخصات و ویژگی‌های اقلیمی سواحل استان خوزستان از جمله آب‌نگاری در برخی از نقاط خط ساحلی به علت برخی ناهماهنگی‌ها کند پیش می‌رود، بر لزوم همکاری بین‌بخشی برای اعطای مجوزهای لازم در ادامه فعالیت‌های مذکور تاکید کرد.
وی گفت: دست‌یابی به معیاری واحد برای تشخیص مناطق ساحلی و تعیین حریم سواحل و لزوم همکاری مراجع ذیصلاح در این موضوع، از دیگر مباحث این نشست بود.