آب دزفول نیاز به دستگاه تصفیه خانگی ندارد

 

به گزارش خورنا در پی تبلیغات غیر اصولی در خصوص دستگاه تصفیه آب خانگی که موجبات نگرانی عموم همشهریان محترم را فراهم کرده است، روابط عمومی آبفا منطقه دزفول توضیحاتی ارائه کرد.

مسئول روابط عمومی آبفا منطقه دزفول به دنبال تبلیغات و شایعات اخیر در دزفول مبنی بر لزوم خرید و نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی هشدار داد: این تبلیغات شایعاتی بیش نیست و به هیچ عنوان از سوی ما تائید نمی شود و فقط به منظور مقاصد تجاری انجام می گیرد، چرا که دستگاه های تصفیه آب خانگی باعث حذف کلیه املاح و کلسیم موجود در آب می شود ضمن اینکه موجب بروز اختلالات گوارشی و در دراز مدت موجب بروز پوکی استخوان درافراد استفاده کننده می شود.

محسن داوری راد گفت: آب دزفول با توجه به کیفیت بالای آن به هیچ عنوان نیاز به دستگاه تصفیه خانگی ندارد و شهروندان دزفولی به هیچ عنوان نسبت به خرید دستگاه تصفیه کننده خانگی آب اقدام نکنند.

وی در خصوص مضرات استفاده از دستگاهای تصفیه آب افزود: دستگاه های تصفیه آب خانگی باعث حذف کلیه املاح و کلسیم موجود در آب می شود، و ضمن اینکه موجب بروز اختلالات گوارشی، در دراز مدت موجب بروز پوکی استخوان در افراد استفاده کننده می گردد.

داوری راد در خصوص استفاده از این دستگاهها تصریح نمود : دستگاه های تصفیه آب که در رسانه ها تبلیغ می شوند،‌ شاید در برخی شهرها توجیه استفاده داشته باشد، اما با توجه به اینکه آب شرب دزفول جز ۵ آب با کیفیت کشور است، استفاده از این دستگاهها در دزفول مورد تایید کارشناسان صنعت آب و فاضلاب نیست .

وی  ادامه داد: اگر فیلترهای این دستگاه ها به موقع تعویض نشود، موجب رشد باکتری ها و جلبک ها می شود و در شهرهای دیگر نمونه هایی از این تجهیزات تاکنون داشته ایم که مانند عامل بیماری زا عمل کرده است.

داوری راد با بیان این نکته که آب شرب دزفول از منابع زیرزمینی استحصال می شود ادامه داد: به طور خاص در دزفول، ما به هیچ وجه استفاده از دستگاه های تصفیه آب را توصیه نمی کنیم و آب شرب دزفول با بهترین روشهای ممکن برداشت، گندزدایی و توزیع شده و نیاز به دستگاههای تصفیه آب ندارد.

مسئول روابط عمومی آبفا منطقه دزفول در پایان با استناد به تحقیق علمی دکتر جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بر روی ۱۱۰ نوع از این دستگاه های تصفیه آب خانگی افزود؛
معایب اصلی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی بر اساس نتایج حاصل از این تحقیقات، دارای ۱۲ عیب عمده می‌باشند.

داوری راد در خاتمه گفت : بنا بر اظهارات دکتر جمالیان دستگاه‌های تصفیه آب در مکانیسم رقابتی شیمیائی حذف یون‌ها، ابتدا یون‌های مفید (کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فلوراید، روی و…) را حذف می کنند تا بتوانند سایر یون‌های زیان آور(نیترات نیتریت و…)را به چنگ آورده و حذف کنند.