مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:

کاهش ۳۰ درصدی ذخیره سدهای خوزستان/ بارش باران در آذر و دی کمتر از حد نرمال است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بنا برگزارش سازمان آب و برق خوزستان میزان آب ذخیره سدهای خوزستان ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش خورنا امید بن‌عباس امروز دوشنبه ۱۹ آبان در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با بیان این خبر تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان معتقد است این کاهش ذخیره در سدهای استان به علت نبود بارندگی موثر در حوضه‌های آبریز است.

وی در مورد وضعیت بارش‌های استان تا پایان سال جاری گفت: براساس پیش بینی و گزارش‌های اداره کل هواشناسی خوزستان میزان بارش در ماه‌های آذر و دی کمتر از نرمال و در بهمن ماه بیشتر از حد نرمال است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت لایروبی رودخانه‌ها و بازه‌های فرسایشی بیان کرد: حدود ۳۱ میلیون مترمکعب در استان نیازمند لایروبی است اما با توجه به محدودیت منابع مالی ضرورت دارد که توسط کمیته فنی تنها نقاط بحرانی که احتمال آسیب به سکونتگاه‌ وجود دارد شناسایی و آن‌ها لایروبی شوند.

بن‌عباس بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد نقاط بحرانی فاضلاب و دفع آب های سطحی در شهرهای استان لایروبی شدند.

وی ضمن اشاره به تخریب سیل‌بندها از سوی برخی افراد توضیح داد: فرمانداران نسبت به افرادی که به سیل‌بندها تعرض می‌کنند و باعث تخریب آن می‌شوند اعلام جرم کنند و با آن‌ها برخورد صورت گیرد و همچنین سازمان جهاد کشاورزی باید در زمینه حفظ سیل‌بندها کشاورزان را آموزش دهد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در ادامه به خطرات ناشی از استقرار عشایر در حاشیه رودخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: عشایر باید از حاشیه رودخانه‌ها جابجا شوند و تنها نباید به یک تعهد کتبی اکتفا کرد.

بن‌عباس ضمن تاکید بر افزایش سطح بیمه کشاورزی در خوزستان اظهار کرد: بنا بر گزارش جهاد کشاورزی خوزستان در حال حاضر تنها ۴۰ درصد سطح زیرکشت استان تحت پوشش بیمه هستند که این میزان قابل قبول نیست و باید به ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان باید مساله اهمیت بیمه محصولات کشاورزی را برای کشاورزان تبیین و روشن نمایید و اعلام کند که در صورت بیمه نبودن سطح زیر کشت خسارتی به کشاورزان پرداخت نخواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در پایان از هلال احمر خواست نقاط اسکان اضطراری برای شرایط بحرانی را آماده سازی کند و اقلام مورد نیاز این شرایط را در محل مورد نظر انبار و بررسی کند.