صیادان خوزستانی از نبود جایگاه سوخت رنج می‌برند

 مدیرکل شیلات خوزستان گفت: نبود جایگاه سوخت و فعالیت شناورهای غیرمجاز، مشکل عمده صیادان است که برای رفع آنها در حال برنامه‌ریزی هستیم‌.

  فتح الله ابوعلی در نخستین جلسه کارگروه صید و بنادر ماهیگیری استان، اظهار کرد: در راستای سهولت سوخت‌گیری شناورهای صیادی باید وارد عمل شد.

وی به مشکلات سامانه سازمان بنادر در مدت اخیر اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود که به منظور جلوگیری از زمین‌گیر شدن ناوگان صیادی در چنین مواقعی، تأمین سوخت شناورهای صیادی از طریق تأیید شیلات و به صورت دستی انجام شود.

ابوعلی در ادامه بیان کرد: سالانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ قایق فاقد هویت با عنوان قایق‌های صیادی به صورت غیرمجاز وارد صیدگاه‌های استان می‌شوند که لازم است با هماهنگی اداره کل محیط زیست و دریابانی از ورود آنها به دریا جلوگیری شود.

وی بر اولویت‌بندی مشکلات جامعه صیادی تأکید کرد و گفت: برای رفع مشکلات صیادان طی زمان‌بندی مشخص برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیرکل شیلات خوزستان اضافه کرد: برنامه‌های خوبی برای حفظ اشتغال موجود در دریا، بازسازی ذخایر دریایی، احداث بنادر صیادی، لایروبی بنادر در نظر گرفته شده است که با مشارکت مسئولان محلی، جامعه صیادی، و سازمان شیلات ایران این امر محقق خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر اعتبارات عمرانی تخصیص یابد تا پایان سال، دو بندر در شهرستان‌های شادگان و هندیجان به بهره بردادی خواهد رسید و ۲۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه‌های استان مستقر خواهد شد.

عبدالله حسینی، مدیر کل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان در ادامه این نشست بیان کرد: با توجه به اهمیت صنعت شیلات در اقتصاد استان باید مشکلات حوزه صید و بنادر ماهیگیری رصد شود.

وی افزود: اولویت‌بندی مشکلات و ارائه پیشنهادها و راهکارهای تخصصی در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح می‌شود تا با حضور استاندار خوزستان برای حل آنها اقدام خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه باید در بحث صدور مجوز صید نظارت بیشتری انجام شود، عنوان کرد: اگر این امر محقق شود، در این صورت ذخایر آبزیان حفظ خواهد شد.

 رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری کشور، مدیرعامل اتحادیه صیادان، معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان و مدیریت پخش فراورده‌های نفتی آبادان از دیگر حاضران نخستین کارگروه صید و بنادر و ماهیگیری خوزستان بودند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *