ساخت کارخانه قند در محوطه جهانی چغازنبیل ممنوعیت قانونی دارد

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: احداث کارخانه قند در محدوده حریم درجه یک محوطه جهانی چغازنبیل براساس ضوابط و مقررات ممنوع بوده و تاکنون هیچ‌گونه استعلامی برای ساخت آن از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر نشده است.

به گزارش خیرگزاری خورنا عاطفه رشنویی امروز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۹ اظهار کرد: در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بود، به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد؛ با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی جلوی انجام کار گرفته شد و در مراجع قضایی طرح دعوا کردیم و اعتراض خود را مبنی بر نگرفتن استعلام و صدور موافقت اصولی برای احداث کارخانه قند در حریم این پایگاه میراث جهانی اعلام کردیم.

او افزود: «متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک‌برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد در صورتی که بر اساس ضوابط قانونی احداث هرگونه کارخانه و انجام خاک‌برداری و تسطیح در حریم درجه یک ممنوع است و دوباره اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به مراجع قضایی شکایت کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه تصریح کرد: بعد از دو بار شکایت کردن متأ‌سفانه قرار منع تعقیب صادر شد و بار دیگر به هیأت تجدید نظر استان نامه نوشتیم و مجددا طرح دعوی کردیم.

او گفت: در قانون مشخص و روشن شده قبل از صدور هرگونه مجوز و موافقت اصولی، دستگاه مجری باید نسبت به دریافت استعلام و مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان محیط زیست اقدام کند.

رشنویی افزود: اداره جهاد کشاورزی باید قبل از واگذاری این اراضی ملی برای احداث کارخانه، از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز می‌گرفت؛ همچنین جای سوال است که چرا وزارت صمت قبل از طی کردن مراحل استعلام، اقدام به صدور موافقت اصولی کرده است؟ امیدواریم هر چه زودتر استانداری خوزستان و فرمانداری شوش در این زمینه ورود کنند.

او تأکید کرد: اداره‌کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل اهمیت موضوع و حفظ حریم میراث جهانی که در سطح ملی و جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد با جدیت موضوع را از مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.